O webu

Česká republika je všeobecně považována za extrémně ateistickou zemi. Toto tvrzení však není zcela přesné. My Češi jsme sice většinově nevěřící, avšak správnější by asi bylo říci, že jsme nábožensky chladní. Bůh pro většinu z nás prostě není téma. Škoda je, že v důsledku toho nespatřujeme valného smyslu ani v tom, abychom si sami ujasnili proč vlastně nevěříme. Podle názoru autorů tohoto webu je to chyba. Přemýšlivý člověk by měl mít jasno v tom, proč má takové či onaké názory.

Ačkoliv religiozní část naší populace je dosti aktivní, a nábožensky zaměřených webů je na českém internetu spousta (namátkou vira.cz, katolik.cz, katyd.cz, buh.cz, zpovednice.cz, kreacionismus.cz, memento.junweb.cz, atd.) tak ateistický web neexistuje k dnešnímu dni ani jeden. Situace je o to tristnější, že nevěřících lidí jsou v Česku víc než tři čtvrtiny, a aktivních věřících je v naší populaci pouhých cca 10%.

Tento web si klade za cíl pokusit se tuto situaci alespoň částečně napravit.

Chceme vytvořit nábožensky aktivní části populace ucelenou, konzistentní, jasně definovanou a hlavně vyargumentovanou alternativu. Chceme ukázat co je ateismus, kdo jsou ateisté, proč je ateismus jako názorová pozice legitimní a racionální, a chceme se zamyslet nad otázkami jako např. zda se ateisté mají za své názory stydět, zda je možná morálka bez křesťanství, atd.

Pokusíme se o nepředpojatý pohled na náboženství a na víru v boha, přičemž speciální pozornost bude věnována křesťanství, a to protože toto náboženství je u nás zdaleka nejrozšířenější.

209 thoughts on “O webu

  1. Slavek

    Protestante, me spis zajimalo, jaky je podle tebe rozdil mezi povercivosti a virou? Jak rozezname viru v Boha od povercivosti? A skutecne se vira s povercivosti nejak vylucuje? Co potom ty stamiliony povercivych katoliku? Nebo to povercivost neni, kdyz veri v kouzelnou moc jezulatek?

  2. Medea

    Presne tak. Protestant, dajte nám Vašu definíciu poverčivosti, nech vieme o čom vlastne hovoríte.

  3. Slavek

    Ale na začátku té přednášky o Christade má Semín nadherne vysvetleni toho, jak vidi naturalismus, vecny souboj dobra a zla atd. Potom jsem si precetl dnesni Hajkuv rozhovor v parlamentnich listech a najednou mne zacal davat i. smysl Klausuv rozhovor pro Lidove noviny. Vse do sebe zapadlo. Takovy aha moment.

  4. protestant

    Moc tomu článku nerozumím. O které církvi Jandourek mluví? Pokud o ŘKC, proč se jako kněz SKC nevěnuje své církvi? Pokud se věnuje SKC a slovek katolíci myslí starokatolíky, pak proč zmiňuje papeže s kterým nemají nic společného?

  5. Medea

    Mám dojem, že Jandourek hovorí skôr o “všeobecnej cirkvi” a hovorí o chybách, ktoré sa v nej udiali, prípadne dejú.

  6. protestant

    Slavek says:
    October 8, 2012 at 5:43 pm
    Protestante, me spis zajimalo, jaky je podle tebe rozdil mezi povercivosti a virou? Jak rozezname viru v Boha od povercivosti? A skutecne se vira s povercivosti nejak vylucuje? Co potom ty stamiliony povercivych katoliku? Nebo to povercivost neni, kdyz veri v kouzelnou moc jezulatek?

    protestant:

    Základní rozdíl bych viděl v tom, že pro víru je budoucnost otevřená, pro pověru je daná.

  7. protestant

    Medea says:
    October 8, 2012 at 8:24 pm
    Mám dojem, že Jandourek hovorí skôr o “všeobecnej cirkvi” a hovorí o chybách, ktoré sa v nej udiali, prípadne dejú.

    protestant:
    Podle mne mluví o ŘKC, což u starokatolického kněze právě nechápu.

  8. Medea

    Kvôli tejto pasáži si myslím, že má na mysli „všeobecnú cirkev“ (teda RKC a SKC nevynímajúc):

    Jan Jandourek: „Církevní morálka ohledně sexu je mimořádně zpackaná záležitost. Problém nevyřešíme tím, že budeme bádat nad tím, jak vykopat tunely kopci, které jsme nesmyslně sami nevršili. Nejrozumnější by bylo, když už církev neumí uznat chybu, aspoň diplomaticky mlčet a všechno řešit takzvaně “pastoračně”, prostě naznačit lidem, ať se chovají podle těch zákonů a sil, které jim Bůh do duše a těla vložil a starají se hlavně o to,, aby neublížili sobě a bližním. Kdyby se tohle křesťanům povedlo, jsou vítězi světových dějin. Jen by to chtělo trochu upřímnosti a odvahy.“

  9. protestant

    Která církev má mlčet a která má mít více odvahy a úpřimnosti? A v které církvi je morálka ohledně sexu zpackaná? Z článku to není jasné. Myslí také ČCE? Nebo nemyslí?

  10. Michal Post author

    Protestant: “Základní rozdíl bych viděl v tom, že pro víru je budoucnost otevřená, pro pověru je daná.”

    Vidíš Médeo, doufám že teď už je Ti Protestantova definice pověry zcela jasná. To je to, co na Protestantovi všichni tak milujeme: totiž jeho jasné, logicky čisté a jednoznačné odpovědi 🙂

    Dobrou noc 🙂

  11. protestant

    Astrologie je naopak založena na tom, že budoucnost je předurčena. Tedy je to pověra.

  12. Michal Post author

    Nemyslím si, že astrologie počítá s předurčenou budoucností. Astrologie spíš postuluje, že určitá konstelace planet ti zvyšuje pravděpodobnosti něčeho. A smysl té předpovědi právě je, že se tomu pak můžeš pokusit vyvarovat, dát si na to pozor.

    OK, co třeba telepatie? Jak ta počítá s předurčenou budoucností? A co různé talismany, které ti mají pomáhat – jakou mají souvislost s předurčenou budoucností?

  13. protestant

    Michal says:
    October 9, 2012 at 7:05 am
    Nemyslím si, že astrologie počítá s předurčenou budoucností. Astrologie spíš postuluje, že určitá konstelace planet ti zvyšuje pravděpodobnosti něčeho. A smysl té předpovědi právě je, že se tomu pak můžeš pokusit vyvarovat, dát si na to pozor.

    protestant:
    Pokud ti astrologie říká že určitá konstelace zvyšuje pravděpodobnost něčeho v tvém životě, pak tvrdí, že tvoje budoucnost je nějak předurčena.

  14. protestant

    Talisman, pokud to má pomáhat, tak musí ovlivnit tvoji budoucnost. Podle stejné teorie funguje černá kočka přes cestu. Tedy jsou to pověry.

Comments are closed.