O webu

Česká republika je všeobecně považována za extrémně ateistickou zemi. Toto tvrzení však není zcela přesné. My Češi jsme sice většinově nevěřící, avšak správnější by asi bylo říci, že jsme nábožensky chladní. Bůh pro většinu z nás prostě není téma. Škoda je, že v důsledku toho nespatřujeme valného smyslu ani v tom, abychom si sami ujasnili proč vlastně nevěříme. Podle názoru autorů tohoto webu je to chyba. Přemýšlivý člověk by měl mít jasno v tom, proč má takové či onaké názory.

Ačkoliv religiozní část naší populace je dosti aktivní, a nábožensky zaměřených webů je na českém internetu spousta (namátkou vira.cz, katolik.cz, katyd.cz, buh.cz, zpovednice.cz, kreacionismus.cz, memento.junweb.cz, atd.) tak ateistický web neexistuje k dnešnímu dni ani jeden. Situace je o to tristnější, že nevěřících lidí jsou v Česku víc než tři čtvrtiny, a aktivních věřících je v naší populaci pouhých cca 10%.

Tento web si klade za cíl pokusit se tuto situaci alespoň částečně napravit.

Chceme vytvořit nábožensky aktivní části populace ucelenou, konzistentní, jasně definovanou a hlavně vyargumentovanou alternativu. Chceme ukázat co je ateismus, kdo jsou ateisté, proč je ateismus jako názorová pozice legitimní a racionální, a chceme se zamyslet nad otázkami jako např. zda se ateisté mají za své názory stydět, zda je možná morálka bez křesťanství, atd.

Pokusíme se o nepředpojatý pohled na náboženství a na víru v boha, přičemž speciální pozornost bude věnována křesťanství, a to protože toto náboženství je u nás zdaleka nejrozšířenější.

209 Responses to O webu

  1. Michal says:

    Protestant: Pokud ti astrologie říká že určitá konstelace zvyšuje pravděpodobnost něčeho v tvém životě, pak tvrdí, že tvoje budoucnost je nějak předurčena.

    Co prosím? 🙂 Tak když pravděpodobnost toho, že ti při hodu kostkou NEPADNE šestka, je docela vysoká (5/6=83,3%), tak je tím PŘEDURČENO že nepadne?! 🙂

  2. protestant says:

    Pokud ti astrolog bude tvrdit, že pravděpodobnost, že ti nepadne šestka bude zítra, ale jen zítra ne 5/6 ale vyšší a že to je závislé na poloze Venuše vůči Marsu, pak je to pověra.

  3. Michal says:

    No vidíš, teď jsi to napsal sám, jsme u toho: oč tu běží, je, že poloha Venuše či Marsu zjevně nemůže ovlivňovat pravděpodobnost, že ti padne šestka. Astrologie počítá s NEKAUZÁLNÍM ovlivňováním, nebo chceš-li, s magickým působením.

    Jenže to samé platí i o náboženství, samozřejmě včetně křesťanství.

  4. Michal says:

    Ještě k tomu tvému tvrzení o budoucnosti: JASNĚ že křesťanství mluví V PRAVDĚPODOBNOSTNÍM SMYSLU o ovlivňování budoucnosti: Tak např. tím, že budeš žít spravedlivý a dobrý život (a budeš věřit v Krista), zvyšuješ svoji šanci, že budeš spasen. (dle některých až prakticky k jistotě)

    To je to samé jako s astrologií: polohy hvězd a planet ovlivňují v pravděpodobnostním smyslu tvoji budoucnost.

  5. protestant says:

    Nebavím se o kauzalitě (nevíme co vše na čem záleží – jen dle stavu našeho současného poznání to odhadujeme). Podle mne je důležitá ta předurčenost pověry a nepředurčenost víry.

  6. protestant says:

    Michal says:
    Tak např. tím, že budeš žít spravedlivý a dobrý život (a budeš věřit v Krista), zvyšuješ svoji šanci, že budeš spasen. (dle některých až prakticky k jistotě)

    protestant: To by byl obchod a ne víra.

  7. Slávek says:

    Je tedy pověra i předporodní genetické vyšetření, které ti řekne, jestli tvé dítě bude mít zvýšenou pravděpodobnost nějaké choroby?

    Jsou potom pověry i různá proroctví? Třeba to slavné fatimské?

    A co modlitby? Mnoho křesťanů věří, že svojí modlitbou jsou skutečně schopni něco ovlivnit a změnit budoucnost. Je to také pověra? Mě třeba znervózňuje, že existují policajti, kteří si myslí, že jsou schopni modlitbou změnit budoucnost:

    Modlitba je rozhovor. Rozhovor s někým blízkým, kdo má o nás zájem, kdo nám chce pomoci. Modlitba je rozhovor s Bohem. Měl by to tedy být rozhovor, jako když si povídáme s někým blízkým, prostě a jednoduše. A právě takovouto prostou, jednoduchou a upřímnou modlitbu, která je vlastně rozhovorem, Bůh vyslyší, neboť ta vychází z našeho srdce.

    http://www.kpacz.cz/index.php/lanky/24-ma-smysl-se-modlit

    Abys mně protestante rozuměl. Nechci na tebe nebo křesťanství nijak útočit, ale já skutečně nevidím příliš rozdíl, mezi fátimským proroctvím a nějakým astrologem, kartářkou nebo delfskou věštkyní. Proto mě zajímá, kde ten rozdíl vidíš ty.

    Jakmile totiž někdo tvrdí, že kde není víra, tam je pověra a pověra je něco, co ovlivňuje, mění nebo směruje budoucnost, tak si logicky hned představím mnohé aspekty křesťanství. A tu první větu chápu spíše než nějaký opak, tak jako substituci dvou v principu rovnocenných fenoménů.

  8. protestant says:

    Slávek says:
    Abys mně protestante rozuměl. Nechci na tebe nebo křesťanství nijak útočit, ale já skutečně nevidím příliš rozdíl, mezi fátimským proroctvím a nějakým astrologem, kartářkou nebo delfskou věštkyní. Proto mě zajímá, kde ten rozdíl vidíš ty.

    protestant:
    Já také ne.
    Proroctví ve SZ má jinou funkci než předvídat budoucnost. Mají ovlivnit chování lidí v současnosti (současnosti toho proroka.

  9. Slávek says:

    Tak to jsem rád, že se v tom shodneme. Tím se ale dostáváme k tomu, že obrovská část toho, čemu běžně říkáme “náboženství” nebo “víra” je ve skutečnosti pověrou. No a tedy neplatí nic ve smyslu “opakem víry je pověra”.

    Samozřejmě že to platit může, pokud si víru a pověru definuješ dostatečně úzce, jako třeba že víra je jen to, co “nechává budoucnost otevřenou” a pověra je vše, co tu “budoucnost jakkoliv mění nebo předpovídá”, nebo něco podobného. V podstatě mi to přijde jako bys jednu věc rozdělil na dvě a potom tvrdil, že co není první půlka je druhá.

    Máš-li jablko a rozdělíš jej na dva díly, tak také jistě můžeš říct: “tam kde není ten menší dílek, tam je ten větší”. O hromadě šachových figurek můžeš prohlásit:”ty které nejsou bílé, ty jsou černé.” A stejně tak o věřících lidech můžeš prohlásit: ti co nevěří v (…určitá definice víry…) ti jsou pověrčiví. Ta hranice bude ale zvolena zcela arbitrárně.

    Pověra je complementem takové víry stejně jako jsou černé figurky complementem bílých a jeden díl jablka complementem druhého.

  10. protestant says:

    Slávek says:
    October 9, 2012 at 10:23 am
    Tak to jsem rád, že se v tom shodneme. Tím se ale dostáváme k tomu, že obrovská část toho, čemu běžně říkáme “náboženství” nebo “víra” je ve skutečnosti pověrou. No a tedy neplatí nic ve smyslu “opakem víry je pověra”.

    protestant:
    Ano. Záleží to na tom, čemu říkáš víra….

  11. Slávek says:

    Tak předpokládám, že třeba tebou odkázaný článek to používá ve smyslu “náboženství”. Tj. tam kde není náboženství, tam kvete pověra. Jsem katolické víry. Jsem křesťan, věřím v Ježíše Krista. Útočník byl věřící protestant. A podobně.

    Pokud bychom to chápali jako třeba “věřím, že se dnes ještě udělá pěkně” nebo “věřím své manželce”, tak by naše diskuze neměla smysl.

  12. Medea says:

    Slávek: “Ale na začátku té přednášky o Christade má Semín nadherne vysvetleni toho, jak vidi naturalismus, vecny souboj dobra a zla atd.”

    Áno, znie to “nádherne”. Povedala, by som, že “nádhera” toho vysvetlenia prechádza až do klérofašizmu 😀

  13. Medea says:

    Protestant: „Základní rozdíl bych viděl v tom, že pro víru je budoucnost otevřená, pro pověru je daná.“

    Protestant, ja pod definíciou obvykle rozumiem jednoznačné vymedzenie pojmu 😀

    Protestant: „pro víru je budoucnost otevřená, pro pověru je daná.“

    Otvorenú budúcnosť má aj astrológia, chiromantia alebo náuka o čakrách, veď tieto „náuky“ sa vyvíjajú. A naopak, v náboženstve existujú dogmy a výklad týchto dogiem môže byť veľmi rigidný a absolútne odmietavý voči nejakým zmenám, teda mnohí teológovia môžu dogmy chápať, ako jasnú formuláciu pravdy, ktorá sa nesmie meniť.

  14. Medea says:

    tá formulácia sa nesmie meniť

  15. protestant says:

    Slávek says:
    October 9, 2012 at 11:28 am
    Tak předpokládám, že třeba tebou odkázaný článek to používá ve smyslu “náboženství”. Tj. tam kde není náboženství, tam kvete pověra.

    protestant:
    To je tím, že autor nepoužívá slovo náboženství ve významu, který jsi naznačil.

  16. Medea says:

    Ja by som poveru definovala, ako racionálne neodôvodnený názor s prvkami magického myslenia.

    Náboženstvá sú prešpikované poverami a konkrétne povery samozrejme tvoria základ, na ktorom kresťanstvo “pevne” stojí 😀

  17. Čestmír Berka says:

    Já bych proti sobě náboženství a pověru nestavěl- podle mne je náboženství prostě uspořádaný soubor pověr…

  18. Medea says:

    Aj astrológia je usporiadaný súbor povier, ale nie je náboženstvom.

    Teologickú doktrínu vnímam ako usporiadaný súbor povier, ale náboženstvo je podľa mňa niečo viac. Náboženstvo predsa môže zahŕňať aj nejaké morálne normy (niektoré z nich môžu byť prijateľné aj pre ateistov), náboženské rituály, môže mať aj svoje inštitúcie, inštitúcie daného náboženstva môžu mať svoje špecifické politické záujmy, samotní veriaci môžu mať špecifické politické záujmy. Náboženstvo je komplexný sociálny jav.

  19. Podle mě http://www.zpovednice.cz není až tak náboženský web. Ale to je jenom detail.

  20. Michal says:

    Je to tak Kamile, máš pravdu; já si to tehdy neuvědomil.