Co mi vadí na křesťanství


V dnešním článku odhlédnu od toho, že považuji křesťanství za nepravdivé. Uvedu několik věcí, které mi na křesťanství vadí bez ohledu na to – ostatně, jeho nepravdivost jako taková mi nevadí v zásadě vůbec, ať si koneckonců každý věří čemu chce.

1) Adorizace víry.

Věřit znamená pokládat nějaké tvrzení za pravdivé. (např. že Země je kulatá nebo že Ježíš Nazaretský vstal z mrtvých). Různé víry se mohou lišit stupněm své podloženosti.

a) Od těch podložených (třeba že Země je kulatá)
b) přes takové, kde prostě nemáme k dispozici relevantní argumenty pro ani proti (třeba že ve Vesmíru existuje mimozemský život)
c) až po víry, kde mnohdy drtivě převažují argumenty PROTI nim (třeba že Země je placatá).

Zde na svém webu jsem ukázal, že křesťanství je tento poslední případ (c), přičemž se o něm zřejmě ze slušnosti často mluví, jako by šlo o případ (b).

Není nic úctyhodného ani ctnostného na tom, věřit tomu, proti čemu silně svědčí celková důkazní situace. Křesťané si přesto své víry jako takové nesmírně cení, vydávají ji za „dar“ od Boha – zřejmě že jim Bůh „umožnil“ odhlédnout od faktů, a „věřit“ bez ohledu na ně. Argumentace proti jejich víře v nich pak vzbuzuje obranné reakce – snažíme se jim jejich nesmírně cenný „dar“ vzít! Křesťan řekne „ale já tomu prostě věřím!“ a je spokojený. Cítí se povzneseně. Tento postoj mi vadí.

Víra je prostě jednou z cest poznání, a to cestou velmi nespolehlivou. Jiné cesty – např. právě racionální a kritické myšlení s uvážením empirických faktů – jsou mnohem spolehlivější.

Uvažme, zda bychom neměli princip víry přenést i do jiných oblastí života? Jak by to asi vypadalo? Neměli bychom začít rozhodovat o vině souzených na základě víry? Neměli bychom odhadovat nosnost mostů a budov na základě víry?

Adorizace víry je věc, která se z křesťanství rozšířila do obecného kulturního povědomí v naší společnosti (v důsledku čehož i mnoho nevěřících před vírou v úctě sklapne podpatky a skloní se, říká se jim faithteisté) – a to je první věc, kterou křesťanství vyčítám.

2) Postoj k pravdě.

Křesťané běžně mluví o předmětu své víry jako o pravdě. Zřejmě přesvědčili sami sebe, že Bůh jim Pravdu odhalil. Jenže toto je jen další, a to velmi troufalé tvrzení, které sice může, ale také NEMUSÍ být pravdivé. Křesťané nemají žádný patent na pravdu, oni nemají žádné kukátko, „boží oko“, kterým by viděli realitu takovou jaká je. Bible může být zjevená Pravda, ale také NEMUSÍ (a ona s vysokou pravděpodobností není, jak jsem zde opakovaně ukázal) – a to ZDA je či není, je prostě jen další otazník, který nemůžeme překonat nějakým vyznáním. (vyznávám, že Bible je Slovo Boží, je to zjevená Pravda – a proto, věřím-li Bibli, mám Pravdu)

Ptám se křesťanů: pokládáte se snad v těch otázkách, kde se cítíte být majiteli Pravdy, za neomylné? Cítíte se snad být Bohy? (protože kdo jiný je neomylný, než Bůh?)

Je pro mě doteď šokující, jak málo křesťanů je ochotno byť jen říct (!): „KDYBY měla být moje víra chybná, NECHTĚL bych dál věřit. Záleží mi na tom, jaké je skutečná pravda, byť by se mi nemusela líbit. POKUD je realita taková, nechci žít v pohodlné lži, a chci raději poznat méně pohodlnou a uspokojující pravdu.“

Žonglování s pravdou a naprosto neskromný a nepokorný přístup v těchto otázkách – to je další věc, kterou křesťanství vyčítám.

3) Jistota.

V souladu s předchozím mají křesťané často pocit jistoty, že mají pravdu. Mít jistotu je ale velmi nebezpečná věc, pokud nám jde o skutečnou pravdu. Pocit jistoty nás odvádí od náležitého uvědomění si faktu, že všichni jsme lidé omylní, všichni se můžeme mýlit – a omyly je třeba odhalovat. Když se budu mýlit, a budu mít přitom jistotu, že mám pravdu, pak na svůj omyl nepřijdu nikdy. Jistota konzervuje chyby.

Křesťanům proto zazlívám jejich pocit jistoty v netriviálních otázkách, kterých se jejich víra týká.

4) Postoj k pochybnostem

Nejen že je důležité nepodléhat v důležitých otázkách pocitu jistoty, ale je navíc důležité být přístupný pochybnostem. Naslouchat kritikům, přemýšlet, a v ideálním případě pochybovat i sám od sebe. Pochybnosti jsou naprosto zásadním nástrojem, který nám může pomoci detekovat naše chybné víry. (samozřejmě ovšem jen v případě, že nám jde o skutečnou pravdu)

Nepřekvapivě pro křesťany jsou pochyby cosi, čemu je třeba se bránit. Pochyby jsou projevem slabosti ve víře – a ideálem je pro ně právě silná víra. Pochybnosti na člověka čas od času přijdou – ale ostatní křesťané pak doufají, že dotyčný se s nimi „úspěšně vyrovná“ = vrátí se zpět k víře. Pochybnostem se podle křesťanů podléhá, a výsledkem je „pád“.

Připomínám, že já vše výše uvedené respektuji a dodržuji, o svých vírách jsem ochoten pochybovat a také o nich pochybuji. Mé přesvědčení je pak silnější PROTO, že pochybnostmi prošlo a prochází.

Největší tragédie je, když věřící vykládají mé pochybnosti (tak jak jsou zvyklí) jako moji slabost, a další z důkazů mého omylu – a mají dobrý pocit z toho, že sami mají jistotu…

5) Pocit morální nadřazenosti

Křesťané v sobě mají a ochotně dále živí a utvrzují mýtus, že morálka bez víry v Boha prakticky není možná. (teď mě napadá, že Muslimové vlastně také mají morálku, založenou na víře v Boha…) Podle nich ateismus nutně implikuje morální neukotvenost. Ateista si podle nich „může dělat, co chce“, zejména např. smilnit, znásilňovat, krást, vraždit. V jistých křesťanských kruzích je ateista prakticky synonymem pro člověka z rozvrácené rodiny, s narušenou psychikou, pedofilními, homosexuálními sklony apod.

Bývalý poradce expremiéra Nečase, Roman Joch, dokonce napsal, že ateisté jsou proto ateisty, ABY mohli smilnit a oddávat se sexuálním zvrhlostem. „Kdyby lidé tak netoužili po sexu, mohla být Evropa ještě křesťanská,“ napsal Joch.

Křesťané proto sami sebe vidí jako morálně nadřazené, a často se tak i chovají, a toto své předporozumění dávají ostentativně najevo.

6) Mentalita vyvoleného lidu

S tím souvisí podobný, ale přesto trochu jiný pocit: pocit příslušnosti k „božímu lidu“, pocit jakéhosi osobního spojenectví, blízkosti a kontaktu s bohem. Z toho ovšem opět pramení pocit nadřazenosti nad lidmi, kteří „boží“ nejsou. Koneckonců, ateisté přece mají svobodnou vůli, a pro svůj ateismus se „svobodně rozhodli“. Svobodně se rozhodli pro život bez Boha. Rozhodli se vlastně pro vzpouru proti Bohu. Jaké lze mít s takovými lidmi sympatie?

7) Nepokora, neskromnost, pýcha

Jistota křesťanů, že jsou majiteli pravdy, není nic jiného než projevem jejich šokující pýchy. Stejně tak je projevem pýchy jejich přesvědčení, že jsou v kontaktu se Stvořitelem Universa, že jsou mu nablízku, a že znají jeho vůli. Pyšné je i jejich přesvědčení o morální nadřazenosti.

Nepokorné a neskromné je i přesvědčení křesťanů o výjimečnosti a významu člověka v rámci celého Universa, o speciálním vztahu našeho druhu s Bohem, o tom, jak jsme byli stvořeni „k obrazu Božímu“ (wtf?!), o tom, jak nás miluje – a nakonec i o tom, jak nás miluje dokonce tak, že za nás obětoval svého jednorozeného Syna…

8 ) Pokrytectví

Dnešní křesťané si verbálně vysoce cení Ježíšova přikázání o lásce k bližnímu. Ježíš označil přikázání „Miluj bližního svého jako sebe sama“ za jedno ze tří nejdůležitějších vůbec (Mt 19:19). Přesto však výrazná část křesťanů k nám ateistům necítí lásku, ale naopak nevraživost, pohrdání, a mnohdy i otevřenou nenávist. Zaklínat se láskou k bližnímu, a přitom se chovat zcela opačně – to je pokrytectví.

Jak by to vypadalo, kdyby nás křesťané milovali, tak jak o tom tak rádi mluví? Co bych udělal já, kdybych viděl, že osoba, na které mi záleží, kterou miluji (třeba i v obecnějším smyslu) sešla z cesty, a po smrti jí hrozí to vůbec nejhorší, co se člověku může stát – totiž peklo? Určitě bych se jí snažil pomoct! Snažil bych se zjistit, co ji k tak nebezpečnému rozhodnutí vedlo, a všemožně bych se vynasnažil, abych jí pomohl vrátit se na správnou cestu.

Co ale udělá reálný křesťan? Zrovna před pár dny nám tu jeden nechal vzkaz: „Však vy ateisté po smrti uvidíte!“

Pokrytectví mnohých křesťanů (nikoliv ovšem všech) vidím v jejich vztahu k bohatství. Ježíš se proti bohatství opakovaně a jasně vyjádřil. Nikoliv zřejmě apriori, ale úvaha za tím je zřejmá: majetek nezíská nikdo jen tak. Aby člověk získal poctivě majetek (o nepoctivém způsobu ani neuvažujme), musí se snažit, věnovat tomu mnoho úsilí a času. Podle Ježíše má ale člověk věnovat svůj čas službě Bohu. Jak může člověk poctivě zbohatnout, a současně brát naprosto zodpovědně službu Bohu? Ježíš říká naprosto jasně:

Mt 19:23 A říkám vám znovu: To spíše projde velbloud uchem jehly než boháč do Božího království.“

Má to logiku. Výrazná část křesťanů však tuto jasnou myšlenku relativizuje a bagatelizuje. Slyšel jsem dokonce, že to tak Ježíš „nemohl myslet“. Mnohem víc úsilí než zamyslet se nad smyslem tohoto přikázání věnují křesťané výsměchu ateistům, kteří „citují z Bible“.

Jinde Ježíš řekl:

Mt 19:21 Ježíš odpověděl: „Chceš-li být dokonalý, jdi, prodej svůj majetek, rozdej ho chudým, a budeš mít poklad v nebi. Pojď a následuj mě.“

Na tohle jsem dokonce slyšel reakci, že (dotyčný křesťan) dokonalý být nepotřebuje. Lze takovým lidem vůbec věřit, že svou víru berou vážně? Lze jim věřit, že berou vážně Ježíše? Ne, já jim to nevěřím. Jen o víře a o Ježíši mluví, ale vážně je neberou. Jsou to pokrytci.

9) Křesťanství je podporováno neznalostmi věřících, lžemi, případně mlčení ke lžím

Výrazná většina teologů a biblistů se dnes shoduje, že evangelia (zejména Matoušovo a Janovo) nebyla sepsána Ježíšovými učedníky, tedy očitými svědky. I přesto značná část křesťanů věří, že evangelia jsou dílem Ježíšových učedníků nebo jejich blízkých spolupracovníků. Duchovní je v tomto omylu rádi ponechávají.

Většina teologů a biblistů se shoduje, že je obtížné říct, v jakém smyslu je Bible „slovo Boží“ a že doslovně Bibli chápat určitě nelze. I přesto tomu řada křesťanů věří – a kněží z kazatelen nevyvíjejí žádnou snahu, aby své ovečky dovzdělali. Na mších po každém čtení z Bible zaznívá z kazatelny ujištění: „Slyšeli jste slovo Boží…“

Na teologických fakultách se dnes učí, že evangelia byla sepsána desítky let po Ježíšově smrti – nejstarší, Markovo, až kolem roku 70, a Janovo možná až po roce 90 n.l. – a přesto řada křesťanů věří, že evangelia byla sepsána možná velmi krátce po Ježíšově smrti. Kněží své ovečky opět ponechávají v tomto pohodlném omylu, ačkoliv z teologických fakult moc dobře vědí, jak se věci mají.

Podobně v několika dalších otázkách, např. v otázce kolik toho víme o historickém Ježíši (odborníky uznávaná odpověď: velice velice málo. Chybná odpověď populární mezi křesťany: evangelia jsou spolehlivým pramenem o Ježíšovi a jeho výrocích), jak je to s autorstvím knih Starého Zákona, atd.

Další oblíbená pohádka mezi křesťany vypráví o tom, jak problémy, na které poukazují ateisté, mají teologové už dávno vyřešeny (ale danému křesťanovi se to řešení zrovna teď nechce hledat, jistě ale existuje). Pravda ovšem je, že mnoho ze zásadních problémů na které poukazujeme, vyřešeno NEMAJÍ.

10) Tento svět není náš

Křesťané věří, že skutečný život přijde až po smrti. Mnohokrát jsem už slyšel výroky typu „tento svět není náš, my čekáme až na Boží království“. Tento postoj je problematický, protože může vést k laxnosti k věcem důležitým pro naši společnost a k nezájmu podílet se na řešení světských problémů. Na webu krestanske-diskuze.cz jsem konkrétně toto téma zaslechl. Kdosi se tam ptal, jestli by se jako křesťané vůbec měli v jistých světských věcech angažovat a zajímat se o ně.

Co hůř, tato myšlenka může vést i k laxnosti ke ztraceným životům lidí – ostatně právě v této souvislosti jsem ten výrok také slyšel: Proč zemřelo to či ono dítě na rakovinu? Inu, Bůh tím učinil jen to, co je pro něj nejlepší – třeba už je v téhle chvíli v nebi… Proč zahynulo bezmála 300 tisíc lidí při tsunami? Inu, proč se tím znepokojovat – ti spravedliví jsou v nebi, takže super, a ti ostatní mají, co si zaslouží…

4,104 thoughts on “Co mi vadí na křesťanství

  1. jack

    martiXXX says:
    December 31, 2013 at 5:37 pm

    Jack, když ve všech těchto subjektivních prožitcích najdeš logickou odpověď tak co máš proti mému posuzování podle mých subjektivních prožitků? 🙂 …..

    jack:
    Vy jste se v tom zase ztratil! 🙂
    Logickou odpověď najdu na otázku PROČ cítíte smutek či vztek apod.
    Z tohoto pohledu najdu i ( z psycho-logického či fyzio-logického pohledu) logickou odpověď na otázku PROČ máte určité subjektivní prožitky.
    ALE NEMOHU NAJÍT LOGICKOU ODPOVĚĎ NA OTÁZKU, PROČ SVÉ FANTASTICKÉ SUBJEKTIVNÍ PROŽITKY POVAŽUJETE PRINCIPIELNĚ ZA OBJEKTIVNÍ REALITU.
    O tom je řeč!

  2. Kamil

    (Katolické) křesťanství je a byl dobrý nástroj na stabilizaci společnosti, aby lidi chodili do práce, nekecali, makali, mysleli si, že to má nějaký smysl, moc se nebáli smrti a svoji chudobu považovali za ctnost. Lidi jsou na to zvyklí. Lidi chtějí něčemu věřit. Nějaké to organizované a centrálně řízené náboženství je pro chod státu docela prospěšné.

    Určité potlačení křesťanství v ČSSR v letech 1948 až 1989 vedlo později z rozvoji různých kartářek, věštců, horoskopů a léčitelů. V lidech je hluboce zakořeněné určité magické, náboženské myšlení. Asi s tím nic nenaděláme. Možná je to tak i dobře.

  3. martiXXX

    Jack proč své fantastické subjektivní prožitky považuješ za realitu. Pokud jsou subjektivní prožitky fantastické, tak i tvoje subjektivní prožitky jsou fantastické. Někdo ti pozabíjí rodinu a tvoje subjektivní prožitky budou fantastické. Co je ti do mých subjektivních prožitků? Starej se o svojí rodinu a nekecej mi do subjektivních prožitků. Ateisti by chtěli jako za komunistů ovládat i myšlení a prožitky lidí. Meditace je prostě fakt. Subjektivní fakt.

  4. martiXXX

    Mohu říci , že tvoje láska k rodině a všechny city kroměš čisté logiky je pozůstatek pravěkých zvířecích instinktů. Tak ber i můj meditativní instinkt. Příroda ví co dělá.

  5. martiXXX

    Náboženství je výtvor přírody. Drtivá většina civilizací, ne-li všechny měli nějaké náboženství. pokud je to ze strachu z blesku tak to mělo dávno vymizet. Ale nevymizelo. Prostě to tady je. Strach z přírodních jevů v tom už není. Je to nějaký instinkt podobně jako rozmnožování, rodinný život, kariéra, emoce. láska. pud sebezáchovy, atd.

  6. martiXXX

    Instinkty, pudy, emoce, umění, krásu, lásku, živý klid nelze jen tak vyrušit nějakou “čistou logikou”

  7. martiXXX

    I kdyby neměla, tak jak chcete vyrušit náboženství…je to nějaký pud či co; organizovaná náboženství už tolik netáhnou ale spousta lidí v něco věří a pokládá to za intimní záležitost podobně jako všechny věci , které přímo nesouvisí s jakousi “čistou logikou”, která je stejně jen subjektivní lidský výtvor. nebo chcete říci, že příroda je logická???????????????

  8. jack

    martiXXX says:
    December 31, 2013 at 10:30 pm
    Meditace je prostě fakt. Subjektivní fakt.

    jack:
    O tom není pochyb. Ale proč tedy svá subjektivní fakta prezentujete jako fakta objektivní? Tomu prostě nerozumím. Nedokážete to snad od sebe kriticky odlišit?

  9. jack

    Kamil says:
    December 31, 2013 at 10:03 pm
    Určité potlačení křesťanství v ČSSR v letech 1948 až 1989 vedlo později z rozvoji různých kartářek, věštců, horoskopů a léčitelů. V lidech je hluboce zakořeněné určité magické, náboženské myšlení. Asi s tím nic nenaděláme. Možná je to tak i dobře.

    jack:
    Mezi komunismem a křesťanstvím vidím dost znatelnou paralelu.
    Obě ideologie jsou proti materiálnímu způsobu života, považují se za příkladem morálky a obě potlačují násilím jiný názor, když jsou u moci.

  10. jack

    martiXXX says:
    December 31, 2013 at 10:39 pm

    Instinkty, pudy, emoce, umění, krásu, lásku, živý klid nelze jen tak vyrušit nějakou “čistou logikou”

    jack:
    Vyjádření o vzniku vesmíru či života na této planetě nemá nic společného s instinktem,pudem či emocí. Je to, lépe řečeno měl by to být, výsledek logického vyvozování.

  11. Machi

    Přínosný článek, myslím, že mnoho křesťanů (a obecně věřících) nechápe, proč je ostatní příliš nemusí.
    Ja také zajímavé, že většinu bodů splňují další systémy fanaticky prosazovaných množin názorů.

  12. protestant

    Kamil says:
    December 31, 2013 at 6:11 pm
    >>>Na mších po každém čtení z Bible zaznívá z kazatelny ujištění: „Slyšeli jste slovo Boží…“<<<
    Na katolických mších se toto furt říká, a mě to odmalička (11 let) přišlo dost divný. Ale pokud vím, tak na evangelických (nebo i jiných) mších už se to neříká.

    protestant:
    Možná to bude proto, že nemáme mše…. 🙂

  13. Čestmír Berka, skeptik a materialista

    protestante, opravíme to kvůli tobě tak, že místo “mše” použijeme “bohoslužbu”:

    Na katolických mších se toto furt říká, a mě to odmalička (11 let) přišlo dost divný. Ale pokud vím, tak na evangelických (nebo i jiných) bohoslužbách už se to neříká.

    Podstata sdělení je v tom, že římští katolíci to říkají a ostatní denominace spíš ne…

    To máš jako se skinheady- začali jako antirasistické nepolitické hnutí lidí s kořeny na Jamajce a když se dneska řekne skinhead, představí si většina lidí nácka…

  14. protestant

    A na co se ptáš? Na to proč to římští katolíci říkají, nebo proč to evangelíci neříkají?
    Podstata dělení je ale jinde.

  15. jack

    protestant:
    Možná to bude proto, že nemáme mše…. 🙂

    jack:
    S tak rozdílným přístupem k náboženské víře se ptám, jestli vůbec věříte ve stejného boha.
    Vy jste se před pár dny vyjádřil, že vlastně nevíte proč věříte, přesto tady představujete svou víru jako naprosto legitimní.
    Včera mluvili v TV o Aštaru Šeranovi. Když se vyjádřím, že věřím na Aštara Šerana, ale nevím proč, prostě to jednoho dne samo přišlo. Co si o mě budete myslet? Budete mi rozumět, protože jste prožil to samé, pouze s odlišným objektem víry? Nebo si budete myslet, že nemám všech pět pohromadě.

  16. Čestmír Berka, skeptik a materialista

    //Většina teologů a biblistů se shoduje, že je obtížné říct, v jakém smyslu je Bible „slovo Boží“ a že doslovně Bibli chápat určitě nelze. I přesto tomu řada křesťanů věří – a kněží z kazatelen nevyvíjejí žádnou snahu, aby své ovečky dovzdělali. Na mších po každém čtení z Bible zaznívá z kazatelny ujištění: „Slyšeli jste slovo Boží…“//

    Předpokládám, že evangelíci berou Bibli také jako Slovo Boží, když z něj citují při bohoslužbách. Dokonce jsem zaznamenal, že Bibli berou za jediný zdroj své věrouky na rozdíl od římských katolíků:
    Bohuslava Petrášová
    Modlím se,aby v tyto sváteční dny vzal Duch svatý útokem ty katolické kostely a osvobodil ty upřímné srdcem z nadvlády katolického a mariánského ducha. Je mi jich upřímně líto.
    …..
    Bohuslava Petrášová
    Trošku bych Ten výrok poopravila.Nestačí držet při sobě,Ale být napojeni na
    Ducha svatého,Který je našim učitelem a rádcem.

    Katolíci jsou obelhaní náboženským ďáblem a Bibli nemohou rozumět,Protože
    nemají Ducha Kristova. Sama jsem mezi ně patřila do svých 57.let. Jednou,
    když jsem seděla v kostele,někdo mi řekl do ucha,to jsou všechno šaškárny.
    Dnes vím ,kdo to byl. Před 21 lety jsem slyšela evangelium,přijala Ježíše a
    od té doby se můj život úplně změnil. Dnes, když mám jít do kostela na
    pohřeb,mám veliký problém poslouchat ty lži. Prostě nemohu poslouchat,jak
    kněz říká: Naše sestra….. Odešla k pánu.Pane,buď ji milostiv a přijmi ji k
    sobě. Nejde mi do hlavy, kde se těm nesmyslům naučil. Ale vlastně to vím!
    Oni mají úplně jiného pána ,než my. Na theologické fakultě mají zakázáno
    číst Bibli. Psal o tom jeden obrácený kněz,Dr.Alberto Rivera.
    15. prosinec 2013 v 18:26 přes · 1

    Karol Povoda:
    povídal jsem si s babičkou od moji přítelkyně o Marii… a nakonec řekla: věříme čemu věříme. Neotevře Bibli, nechce to číst, prý má hodně práce. Jim prostě stačí zajít do kostela. Víra je u nich okrajová záležitost, ne jako vy tady, “fanatici” .
    13. prosinec 2013 v 21:56 · 1

    Josef Hierzer Patrik Trepáň: nebyt Katolickej CIrkvi nemas ani tu Bibliu ktorou tak rad trieskas po hlave katolikov… – to je pěkná hloupost! Kdyby nebylo katolické církve, neměli bychom dnes – v moderní době – tak krásný a odstrašující příklad modloslužby, pokřtěného pohanství, plného bludů a hereze!

    Tady to vidíte, ateisté! Nestačí být křesťanem- vlezete k většinovým římským katolíkům do té jejich církve/nevěstky a je z vás spojenec Antikrista…vlezete k v ČR menšinovým evangelíkům a jste heretici…nic takového, jako křesťanství ve skutečnosti není- jsou jen skupiny věřících, které mají některé podobné postavy z Bible….

  17. martiXXX

    Jak jsem říkal, organizovaná náboženství nemusím. Jenže spousta lidí to má jako životní podporu, je to jejich intimní záležitost. citová a existencionální podpora.

Comments are closed.