Jak funguje víra?

Říká se, že dlouhé články nikdo nečte. Proto se dnes pokusím psát krátce a stručně. Chtěl bych velmi poprosit naše věřící přátele, aby si následující odstavce pozorně přečetli, a upřímně odpověděli,
1) zda mohou prohlásit, že u nich to takto nefunguje,
2) případně co to podle nich znamená, pokud se nemýlím, a jejich víra opravdu funguje nějak takto.

– především, ačkoliv náš mozek má v sobě zadrátováno, jak jsme chytří a jedineční a vůbec, NEJSME takoví. Náš mozek v netriviálních otázkách nefunguje příliš dobře. Jsme náchylní ke kognitivním biasům atd., a i velká většina dnešních ateistů NEMÁ své postoje promyšlené. Nevěří proto, že se narodili do společnosti nevěřících. Jejich iracionalita se realizuje v pověrách, víře v horoskopy, v UFO, konspirační teorie, městské legendy, atd. Ateisté nejsou o nic chytřejší než věřící (i když v průměru možná lehce ano 🙂 ), jen měli to štěstí, že z důvodu prostředí do kterého se narodili, mají v otázce boha zrovna pravděpodobně pravdu. Chceme-li se přiblížit k poznání pravdy v nějaké netriviální otázce, je třeba přemýšlet a shánět si informace velice pečlivě, je třeba brát na vědomí, které kognitivní postupy jsou spolehlivější a které méně spolehlivé, je třeba osvojit si zásady racionálního a kritického myšlení – a toto většina věřících ani ateistů nečiní.

– náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.

– Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

– Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)

– Daniel C. Dennett velmi trefně píše o tzv. doxastické dělbě práce. Velká část věřících o své víře nepřemýšlí, spoléhá se na to, že ji mají promyšlenou teologové a další vůdčí osobnosti v církvi, a jim stačí jen se k tomu přihlásit, vyznat víru, “podepsat to”. Smutnou skutečností však je, že teologové to nijak uspokojivě promyšlené nemají. Navíc co teolog to jiný názor. Kromě toho, kdyby běžní věřící tušili, kam vedou snahy teologů to celé promyslet, tak by v tom často svou víru příliš nepoznali…

– Velmi důležitým faktorem je, že věřící často cítí JISTOTU, že mají pravdu. Netuší, jak ošemetný je jistota pocit. Často ani netuší, ŽE jistota je jen pocit, a nepřipouštějí si, jak často může pocit jistoty klamat. Naivně soudí: VÍM, že mám Pravdu, TEDY mám pravdu.

– víra “funguje”. S Ježíšem mají osobní vztah, denně s ním “mluví”, mají pocit jistoty, že je s nimi. Když se jim něco povede, způsobil to Ježíš, óó děkuji. Když se něco nepovede, pán Ježíš mi tím dává lekci, chce mě něco naučit, a je to jen pro moje dobro. Ó děkuji Pane. Funguje to perfektně, a “přesvědčují” se o tom mnohokrát denně.

– víra řeší konečnost lidské existence, tedy něco, co nás hluboce zneklidňuje (máme to opět zadrátované v mozku).

– k metodě cukru přidává metodu biče = peklo

– mimořádně důležitá rekvizita je “aktivní ďábel”: my ateisté jsme jeho nástrojem, proto se nám nesmí naslouchat. Televize je ďábelská, cokoliv co by mohlo odvést od víry je ďábelský úklad, ateistické weby jsou ďábelské, naše otázky jsou ďábelské… je třeba držet se od ďábla co nejdál!

Je otázka, zda se víra šíří jako memplex, ale rozhodně je-li už někdo vírou “nakažen”, jsou součástí víry nepomenutelné a velice silné “imunizační” memy, které zejména jako celek tvoří prakticky neproniknutelnou překážku:

– víra jako taková je dobrá, je to ctnost. Jsme rádi, že ji máme.
– pochybnosti jsou špatné, jsou projevem slabosti a selhání. Nikdo se jim sice neubrání, ale je třeba se snažit.
– nevíra je nemorální, a kdo by chtěl být nemorální? Kdyby ateisté žili ve vlastním státě, jistě by se vraždili, znásilňovali a okrádali na potkání.
– nevěřící jsou nemorální, jsou z rozvrácených rodin, otcové je nemilovali, mají sklon k vraždám a krádežím atd., nevěří proto že chtějí smilnit, … kdo by chtěl mezi takové patřit?
– víra dává životu smysl. Musí být hrozné žít život, který nemá smysl…
– víra vysvětluje proč tu jsme. Nevěřící na tyto otázky nemají odpověď, věří, že jsme tu “náhodou”. Blázni…
– my věřící máme Pravdu
– víra je dar, dar poznání Pravdy. Tohoto daru si vážíme. Zlí a škodolibí nevěřící nám ho chtějí vzít. Tomu musíme zabránit, nejlépe tak, že se s nimi vůbec nebudeme bavit. K čemu taky?
– bez víry není morálka
– NDE ukazují, že posmrtný život existuje.
– ateisté pyšně věří svému rozumu, zatímco my věříme Bohu
– nevěřící se chtějí považovat za rovného bohu, dělají z člověka Boha, staví člověka na Jeho úroveň… pošetilci.
– nevěřící NENÁVIDÍ boha
– víra v boha na člověka klade vysoké nároky, a my věřící jsme schopni jim dostát. Nevěřící nevěří proto, že těmto nárokům dostát nejsou ochotni. Místo toho se chtějí věnovat pozemským radovánkám, nákupům, chipsům před TV, atd. Jak je převyšujeme, óóó my se máme.

Toto vše vytváří takřka dokonalý mentální black-box, ve kterém je mysl věřícího uzavřena, a sama dobrovolně TOUŽÍ v něm setrvat, NECHCE ani nahlédnout ven, natož aby se ven chtěla dostat.

Otázka na závěr pro naše věřící přátele: uvědomujete si, že podobný blackbox by DOKÁZAL konzervovat lež? Připouštíte, že toto se MOHLO stát vám? Připouštíte, že velice podobně fungují ostatní náboženství, případně “pomýlené” proudy v křesťanství? (Kreacionisté Mladé Země, svědkové Jehovovi, liberálové, moderní křesťané…) CHTĚLI byste poznat, KDYBY byla lživá i vaše víra, a mnou popsaný mentální blackbox by vám bránil to odhalit?

1,961 thoughts on “Jak funguje víra?

  1. Cestmír Berka

    Máro, zato bůh, co hlídá hymen nevěst, cpe se skopovým a smlouvy místo razítkem stvrzuje uříznutím předkožky je super…

  2. Jarda

    Mára says:
    August 9, 2013 at 6:04 am

    To: Jarda : To pak bude prča : Nechápu proč zabíjet nenarozené děti … zvlášť pokud se naprosto zdravě vyvíjejí – vždyť je tolik párů, co nemohou mít děti. Katolíci zejména mají tento názor jako prevenci. Odsuzujeme kondomy a HA, protože je to prostředek k nezřízenému trtkání se ženami o které vůbec nestojíme. A neznám jediného chlapa, který nerad drží kolíky od důlku své dcery 😀 Pak jen holky bulí, že nemůžou najít žádnou lásku, že ji má každý na sex. Ať si každý vezme ženu za svou před Bohem a církví a pak ať si trtkaj.

    Jarda:
    Ad A: A proč se tak vehementně pletete do života lidí, kteří vyznávají jiné hodnoty? Právě mně moji věřící kamarádi kladli otázku, proč je naše společnost tak nevěrecká a proč “nenávidí” katolíky a církev. Tak jsem jim vysvětloval, že nevěrecká vůbec není, nedávno si kard. Duka pochvalopval, že jen 6% lidí napsalo, že jsou ateisté, ostatní že něčemu věří.
    A ta “nenávist”? No bodejť by ne, když křesťané/katolíci, místo toho, aby byli spokojeni že mají svobodu a demokracii, neustále vnucují své názory ostatním, kteří o to vůbec, ale vůbec nestojí, a kdyby získali moc, to teprve by zde byl “fičák”. S nostalgií bychom vzpomínali na “komunistickoiu totalitu”.

    Ad B: Ach jo, vrátím se z dovolené a tady se stále bijí pravověrní s ateisty. Vybodni se na učené traktáty a chytni život za pačesy. Představ si, tři týdny jsem v autobuse, já, 66 letý důchodce, seděl vedle fešné třicítky. Štíhlunká, zadeček jako když stařenka sepne ruce, “kůzlátka” se jí natřásala – chodila bez podprsenky i bez kalhotek. Potykali jsme si, slovo dalo slovo, a já nakonec mohl ten zadeček vzít do rukou. Akorát do dlaní pasoval. A pak mně dovolila, abych si i ta “kůzlátka” pohladil. Nejdřív přes tričko, ale pak si ho vyhrnula ……….. heboučká, jemňoučká, měkoučká ……… A nakonec stáhla i tepláky ……. znáš to? Ta její – já jsem říkával kundička, ale ona říká rozkošnička (roztomilé, že?) – vyholená, vymydlená, voňavoučká; pohrát si s poštěváčkem, pak celou do pusy vcucnout a žužlat. Víš, jak rozkošně při tom ženská vrní?

    A za týden jedeme do lesů na výlet.

    Mára says:
    August 9, 2013 at 10:12 am

    Ad: Cestmír Berka : Vy jste ale šašek

    Jarda:
    Ale v podstatě má ČB pravdu.

  3. Mára

    Jarda: A co jste tím chtěl říct? Já mám svou přítelkyni a rozhodně na sebe nekoukáme… navíc je taky ateistka.

  4. Medea

    Mára: “to je ale trapný bůžek, když – špageta je obilovina a obilniny jsou od boha”

    Keď (obilná) oblátka môže byť Synom Božím, prečo by misa špagiet, nemohla byť Bohom Otcom alebo Bohyňou Matkou? 🙂

  5. Cestmír Berka

    Mára napsal:
    “Ať si každý vezme ženu za svou před Bohem a církví a pak ať si trtkaj. ”
    No jasně, 90% křesťanství se točí okolo sexu- neporušená blána je jedna z nejdůležitějších věcí. Kosmickému Kristu děsně záleží na “čistotě” – oni se křesťané asi nemyjí, či co. A jeptišky si blánu schovávaj pro Ježíše… To je fakt posedlost. Tuším, že chlapi, co psali Bibli měli asi problém se svým sexuálním pudem…

  6. carlos

    Jardo, Vy se živíte psaním erotických povídek 🙂 A po procházce nám popíšete už i porno? 🙂
    Jen nezapomeňte na kondom. Pokud ta fešná třicítka takhle funguje běžně, tak je velké nebezpečí nákazy.
    No ale máte pravdu – je to Vaše věc. Jen nevím proč to tu uvádíte? To je jako něco co by Vám měli věřící závidět?

  7. Cestmír Berka

    carlosi, závidět můžou nejen věřící 🙂 Proč to tu uvádí? Mára se nám tu rozpovídal o sexu taky…

  8. Jarda

    Mára says:
    August 9, 2013 at 11:56 am

    Jarda: *jen nekoukáme

    Jarda:
    Pokud, zatím, máte jen přítelkyni, neměl byste, jako správný katolík, ani koukat. Natož ošmakávat!

  9. Jarda

    carlos says:
    August 9, 2013 at 1:28 pm

    Jardo, Vy se živíte psaním erotických povídek? A po procházce nám popíšete už i porno?
    Jen nezapomeňte na kondom. Pokud ta fešná třicítka takhle funguje běžně, tak je velké nebezpečí nákazy.
    No ale máte pravdu – je to Vaše věc. Jen nevím proč to tu uvádíte? To je jako něco co by Vám měli věřící závidět?

    Jarda:
    Abych trochu objasnil: Kdysi dávno jsem se oženil. A jako upřímně věřící katolík jsem v manželství chtěl žit “čistě”, v souladu s morálními přírůčkami a s (prý) Boží vůlí a přáním. Jen mně stále vrtalo hlavou, proč si Pán Bůh vymyslel to pohlavní rozmnožování, a když už, tak proč tu rozmnožovací soustavu skombinoval se soustavou vylučovací. Faktickým výsledkem pro nás oba bylo, že jsme ze společného (posvátného? – ale tehdy se tomu tak neříkalo) sexuálního vztahu nakonec neměli moc vzájemného potěšení. Neodvážili jsme se, tak říkajíc, do toho “položit” na “plné pecky”. Výsledkem bylo, a teď popisuji své pocity, že jsem v určité době pociťoval odpor až hnus nad tím, jak manželka byla ulepená od spermatu, a také specifický pach (či vůně?) mých i manželčiných sekretů mně připadala odporná.
    Teprve až po 90. roce, kdy i k nám naplno vtrhla pornografie a erotika, což jsem zprvu vehementně odsuzoval, jsem se za A: poučil, jak vlastně ženské genitálie vypadají a za B: přečetl jsem si erotické povídky, resp. osobní svědectví autorů o tom, jak v partnerství si krásně vzájemně sexualitu užívali. A teprve tehdy jsem si uvědomoval, jak mně ta prudérní asexuální až protisexuální náboženská výchova poznamenala. Už řadu let žiji s přítelkyní a nedokázali jsme se sexuálně sžít, protože stále mně “kdesi v týle” seděl k sexu odpor. Problém je, že ve svém věku už nemám erekci, takže ani veliký zájem o sex, přítelkyně je ale stále sexuálně velice žádostivá a já ji nedokázal uspokojit.
    A náhle zjištuji, že s touto “třicítkou” jsem schopen se naprosto uvolnit a mluvit s ní o vlastních problémech, pochybách, řešit s ní otázky, které jsem se neodvážil říci ani lékaři. A nejen to, kontakt s ní u mně uvolnil jakési ty zábrany a já najednou cítím, že, když už tedy nejsem schopen souložit, že dokáži přítelkyni uspokojit rukama či pusou. A že to vzájemně může být krásné.

    Já netvrdím, že by dva věřící, kteří jsou stydliví, mravní, “čistí”, atd., atp., nemohli spolu mít pěkný, i erotický, vztah. Konec konců katolické rodiny obvykle mají více dětí. Takže spolu jasně souloží. Nikdy se ale nedozvíme, protože o tom nikdy nikam nenapíší, do jaké míry je jejich sexualita skutečně uspokojuje.

  10. jack

    Mára says:
    August 8, 2013 at 7:18 pm

    Děláte machry a přitom je to on, kdo Vám dal život skrze vaše rodiče.

    jack:
    Dát život dítěti dokáže každá kurva a feťák,to není nic záslužného. Ale starat se o to dítě,chránit ho a pomáhat mu,to většina lidí dokáže,akorát ten váš Bůh ne!

  11. jack

    carlos says:
    August 8, 2013 at 7:34 pm
    Když to tak čtu, tak bych ti přál, aby žádný Vůh nebyl. Protože pokud je (a já věřím, že jo) tak bych nechtěl slyšet to tvoje “no já jsem tedy debil”.

    jack:
    I kdyby něco jako bůh existovalo,tak nemám vůbec obavy,že byto měl být ten váš křesťanský Bůh,který po smrti soudí lidi! 🙂

  12. jack

    Mára says:
    August 9, 2013 at 6:04 am
    Ať si každý vezme ženu za svou před Bohem a církví a pak ať si trtkaj.

    jack:
    A co když po svatbě zjistí,že si v “trtkání” nerozumí?

  13. jack

    Mára says:
    August 9, 2013 at 9:50 am
    špageta je obilovina a obilniny jsou od boha 😛

    jack:
    A mohl by jste své tvrzení dokázat?

  14. bílej kabát

    Mára says:
    August 10, 2013 at 11:50 am
    jack : Vy jste extra rouhač držím Vám palce a mnoho zdaru do dalších let

    bílej kabát:
    A vy jste zase extra tmář. A mnoho zdaru do dalších let vám v tom nepřeji, to bychom tu zase měli středověk.

  15. Mára

    bílej kabát:: P.s.: Nevadí mi homosexualita – vadí mi exhibicionismus homosexuálů. Vadí mi klonování, protože je to sobectví. Vadí mi dobrovolné singles žití nebo plození pouze jednoho dítěte, protože je to sobectví. Vadí mi komunismus a jeho náboženství – ateismus- protože je to sobectví. Všichni sobci jsou pokrytci.

Comments are closed.