Jak funguje víra?

Říká se, že dlouhé články nikdo nečte. Proto se dnes pokusím psát krátce a stručně. Chtěl bych velmi poprosit naše věřící přátele, aby si následující odstavce pozorně přečetli, a upřímně odpověděli,
1) zda mohou prohlásit, že u nich to takto nefunguje,
2) případně co to podle nich znamená, pokud se nemýlím, a jejich víra opravdu funguje nějak takto.

– především, ačkoliv náš mozek má v sobě zadrátováno, jak jsme chytří a jedineční a vůbec, NEJSME takoví. Náš mozek v netriviálních otázkách nefunguje příliš dobře. Jsme náchylní ke kognitivním biasům atd., a i velká většina dnešních ateistů NEMÁ své postoje promyšlené. Nevěří proto, že se narodili do společnosti nevěřících. Jejich iracionalita se realizuje v pověrách, víře v horoskopy, v UFO, konspirační teorie, městské legendy, atd. Ateisté nejsou o nic chytřejší než věřící (i když v průměru možná lehce ano 🙂 ), jen měli to štěstí, že z důvodu prostředí do kterého se narodili, mají v otázce boha zrovna pravděpodobně pravdu. Chceme-li se přiblížit k poznání pravdy v nějaké netriviální otázce, je třeba přemýšlet a shánět si informace velice pečlivě, je třeba brát na vědomí, které kognitivní postupy jsou spolehlivější a které méně spolehlivé, je třeba osvojit si zásady racionálního a kritického myšlení – a toto většina věřících ani ateistů nečiní.

– náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.

– Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

– Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)

– Daniel C. Dennett velmi trefně píše o tzv. doxastické dělbě práce. Velká část věřících o své víře nepřemýšlí, spoléhá se na to, že ji mají promyšlenou teologové a další vůdčí osobnosti v církvi, a jim stačí jen se k tomu přihlásit, vyznat víru, “podepsat to”. Smutnou skutečností však je, že teologové to nijak uspokojivě promyšlené nemají. Navíc co teolog to jiný názor. Kromě toho, kdyby běžní věřící tušili, kam vedou snahy teologů to celé promyslet, tak by v tom často svou víru příliš nepoznali…

– Velmi důležitým faktorem je, že věřící často cítí JISTOTU, že mají pravdu. Netuší, jak ošemetný je jistota pocit. Často ani netuší, ŽE jistota je jen pocit, a nepřipouštějí si, jak často může pocit jistoty klamat. Naivně soudí: VÍM, že mám Pravdu, TEDY mám pravdu.

– víra “funguje”. S Ježíšem mají osobní vztah, denně s ním “mluví”, mají pocit jistoty, že je s nimi. Když se jim něco povede, způsobil to Ježíš, óó děkuji. Když se něco nepovede, pán Ježíš mi tím dává lekci, chce mě něco naučit, a je to jen pro moje dobro. Ó děkuji Pane. Funguje to perfektně, a “přesvědčují” se o tom mnohokrát denně.

– víra řeší konečnost lidské existence, tedy něco, co nás hluboce zneklidňuje (máme to opět zadrátované v mozku).

– k metodě cukru přidává metodu biče = peklo

– mimořádně důležitá rekvizita je “aktivní ďábel”: my ateisté jsme jeho nástrojem, proto se nám nesmí naslouchat. Televize je ďábelská, cokoliv co by mohlo odvést od víry je ďábelský úklad, ateistické weby jsou ďábelské, naše otázky jsou ďábelské… je třeba držet se od ďábla co nejdál!

Je otázka, zda se víra šíří jako memplex, ale rozhodně je-li už někdo vírou “nakažen”, jsou součástí víry nepomenutelné a velice silné “imunizační” memy, které zejména jako celek tvoří prakticky neproniknutelnou překážku:

– víra jako taková je dobrá, je to ctnost. Jsme rádi, že ji máme.
– pochybnosti jsou špatné, jsou projevem slabosti a selhání. Nikdo se jim sice neubrání, ale je třeba se snažit.
– nevíra je nemorální, a kdo by chtěl být nemorální? Kdyby ateisté žili ve vlastním státě, jistě by se vraždili, znásilňovali a okrádali na potkání.
– nevěřící jsou nemorální, jsou z rozvrácených rodin, otcové je nemilovali, mají sklon k vraždám a krádežím atd., nevěří proto že chtějí smilnit, … kdo by chtěl mezi takové patřit?
– víra dává životu smysl. Musí být hrozné žít život, který nemá smysl…
– víra vysvětluje proč tu jsme. Nevěřící na tyto otázky nemají odpověď, věří, že jsme tu “náhodou”. Blázni…
– my věřící máme Pravdu
– víra je dar, dar poznání Pravdy. Tohoto daru si vážíme. Zlí a škodolibí nevěřící nám ho chtějí vzít. Tomu musíme zabránit, nejlépe tak, že se s nimi vůbec nebudeme bavit. K čemu taky?
– bez víry není morálka
– NDE ukazují, že posmrtný život existuje.
– ateisté pyšně věří svému rozumu, zatímco my věříme Bohu
– nevěřící se chtějí považovat za rovného bohu, dělají z člověka Boha, staví člověka na Jeho úroveň… pošetilci.
– nevěřící NENÁVIDÍ boha
– víra v boha na člověka klade vysoké nároky, a my věřící jsme schopni jim dostát. Nevěřící nevěří proto, že těmto nárokům dostát nejsou ochotni. Místo toho se chtějí věnovat pozemským radovánkám, nákupům, chipsům před TV, atd. Jak je převyšujeme, óóó my se máme.

Toto vše vytváří takřka dokonalý mentální black-box, ve kterém je mysl věřícího uzavřena, a sama dobrovolně TOUŽÍ v něm setrvat, NECHCE ani nahlédnout ven, natož aby se ven chtěla dostat.

Otázka na závěr pro naše věřící přátele: uvědomujete si, že podobný blackbox by DOKÁZAL konzervovat lež? Připouštíte, že toto se MOHLO stát vám? Připouštíte, že velice podobně fungují ostatní náboženství, případně “pomýlené” proudy v křesťanství? (Kreacionisté Mladé Země, svědkové Jehovovi, liberálové, moderní křesťané…) CHTĚLI byste poznat, KDYBY byla lživá i vaše víra, a mnou popsaný mentální blackbox by vám bránil to odhalit?

1,961 thoughts on “Jak funguje víra?

  1. transformer

    Tak to se omlouvám, že jsem to propojil. Moje chyba. Tohle slovíčkaření o nesmyslu jsi vyhrál. 🙂

  2. transformer

    nicméně na mou obranu:

    “Katechismus katolické církve učí, že Marie byla “plná milosti” a bezhříšnou od samého počátku jejího početí. Proto také vyučuje dogma o neposkvrněném početí. Toto velmi závažné tvrzení stojí oproti tomu, co je psáno v Bibli, kde je jen jedno “neposkvrněné početí” a to našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista.”

    zdroj: http://www.prokrestany.cz/katol/poceti.htm

  3. Medea

    K tej “viere”:
    Treba rozlišovať medzi vierou (belief) ako epistemologickým konceptom (teda viera ako propozičný postoj subjektu, subjekt považuje danú propozíciu za pravdivú) a vierou náboženskou (faith). Náboženská viera (kresťanská) sa v kresťanstve chápe ako mimoriadne dôležitá cnosť a Boží dar. Táto viera, okrem samotnej viery v existenciu Boha (teda presvedčenia, ktoré majú aj diabli :D), záhrňa aj dôveru v Boha a odovzdanie sa do vôle Božej.

  4. Michal Post author

    Médea: Náboženská viera (kresťanská) sa v kresťanstve chápe ako mimoriadne dôležitá cnosť a Boží dar.

    Toto třeba Protestant popírá. Podle něj křesťané (zase za ně mluví!) víru jako ctnost nechápou.

  5. Michal Post author

    Protestante, tady visí ve vzduchu minimálně tři témata, a ty mezi nimi kličkuješ jak zajíc.

    1) ptal jsem se tě, zda podle tvého názoru vstal Ježíš z mrtvých, nebo ne. Neptám se, v co doufáš, ale jaký je tvůj názor na to jak to doopravdy bylo. Ty mi tvrdošíjně opakuješ v co doufáš, i přes mé výslovné ujištění že se na to neptám a jasně jsem formuloval na co se naopak ptám.
    2) tvůj výrok, že nejsi schopen rozhodnout, zda jsem Bůh, je natolik absurdní, že by ses k němu měl nějak postavit. Takové výroky tě fakt diskvalifikují ze seriózní diskuze. Kdo si myslíš, že tě má brát vážně, když tohle tvrdíš?
    3) tvůj koncept absolutně nedefinovatelného boha je, jak jsem zdůvodnil, naprosto nicneříkající a k ničemu. Zajímal by mě tvůj názor na to zdůvodnění.

  6. S.V.H.

    protestant:
    Co diskuse není[editovat]

    S.V.H.:
    Myslím, že vlákno, které vedl Transformer s Protestantem o neposkvrněném početí, hezky ukázalo, o co Protestantovi v diskusi jde. Jakmile jsem narazil na první reakci:

    protestant says:
    July 10, 2013 at 1:16 pm
    transformer says:
    July 10, 2013 at 12:59 pm
    neposkvrněné početí (chyba překladu)

    protestant:
    jakého překladu?

    bylo mi jasné, kam Protestant míří a čeho chce dosáhnout. Tedy ignorovat hlavní myšlenku komentáře a chytit “protivníka” na slovíčkaření. Bylo evidentní, že Transformer od začátku mluví o Ježíšově početí, ale chybně použil termín, který je vžitý pro početí Marie.

    Uznávám, že asi každý z nás občas podlehne pokušení a v obdobném případě tu a tam neodolá možnosti ukázat “protivníkovi” v diskusi, že ví o něco více než on. Neznám ovšem mnoho lidí, u kterých bych si mohl vsadit, že tak učiní pokaždé, když se taková příležitost naskytne.

  7. transformer

    no fear 🙂
    už jeho vyjádření, že doufat a věřit je pro něj totéž ukázalo, že nejtěžším kalibrem v jeho arzenálu je matení pojmů

    skoro bych mu doporučil článek “O Boží zbroji” z jednoho křesťanského fanatického webu 🙂 ..přilba spasení, štít víry..atd.. 😀

  8. martiXXX

    Každé lidské já je pouze shluk společnosti, genů, tradice, biologie. Žádná svoboda tam není. Myslím, že není rozdílu mezi osvícencem a radikálním, islamistou. Já nelze překonat. Svět ukazuje co je vlastně člověk zač. Trpící bytost. A když opakuje společenské vzory – rodina, úspěch, prestiž, moc, děti, bohatství. tak je to stále stejný vzorec utrpení.

  9. protestant

    Michal says:
    July 10, 2013 at 5:23 pm
    Protestante, tady visí ve vzduchu minimálně tři témata, a ty mezi nimi kličkuješ jak zajíc.

    1) ptal jsem se tě, zda podle tvého názoru vstal Ježíš z mrtvých, nebo ne. Neptám se, v co doufáš, ale jaký je tvůj názor na to jak to doopravdy bylo. Ty mi tvrdošíjně opakuješ v co doufáš, i přes mé výslovné ujištění že se na to neptám a jasně jsem formuloval na co se naopak ptám.
    2) tvůj výrok, že nejsi schopen rozhodnout, zda jsem Bůh, je natolik absurdní, že by ses k němu měl nějak postavit. Takové výroky tě fakt diskvalifikují ze seriózní diskuze. Kdo si myslíš, že tě má brát vážně, když tohle tvrdíš?
    3) tvůj koncept absolutně nedefinovatelného boha je, jak jsem zdůvodnil, naprosto nicneříkající a k ničemu. Zajímal by mě tvůj názor na to zdůvodnění.

    protestant:

    K tomu jsem ti poslal několik odkazů – na Pokorného Petra, Koháka, Hejdánka a Pokorného
    Ladislava, Rádla….
    Zkus si je nejprve přečíst, či poslechnout a pak můžeme v polemice (diskuze to není) pokračovat.
    Hlavně o o předmětném a nepředmětném chápání světa – to s tvými otázkami úzce souvisí.

  10. rkfoc

    Zdravím,

    narazil jsem náhodou na tento “pozoruhodný” web. Opravdu pekelné dílko, jen co je pravda.

    Vynaložit tolik úsilí na takovouto věc, musí být značně motivováno. Co je ta motivace za tímto záměrem?

    Toužíte poznat Pravdu, nebo Vaše srdce touží nad polemizování pod články o ničem s ostatními?

    Jsou jen dvě možnosti. Buď je tento web čistě dezinformační, nebo jste ještě žel nenarazil na žádné reálné informace a šíříte nevědomky s prominutím naprosté nesmysly.

    Pevně doufám, že jste pouze zatím neměl tu možnost poznat Pravdu.

    Těch pár článku, co jsem zde přečetl, nedává smysl už jen z podstaty toho, že si sám autor sobě odporuje, dokonce kolikrát ve stejném odstavci. (jako dezinformace opravdu nešikovné=)

    Samotná témata článku většinou postrádají absolutně smysl, nemluvě o smyslu těchto stránek.

    Popíráte existenci “něčeho” o čem v podstatě tvrdíte, že neexistuje? To je opravdu poměrně legrační.

    Nepřišel jsem sem diskutovat, nebo sdělovat názory, ale to co zde píšete je opravdu tak neuvěřitelné.

    Proto bych Vám rád doporučil pár webů, které Vám snad otevřou oči. Snad se to tady nebere jako reklama..

    1) http://odkrytelzi.cz/ , odkrytepravdy.cz
    2) http://www.tajemstvihudby.cz/
    3) http://petrabostlova.wordpress.com/
    4) http://rewindfocus.cz/
    5) Hodně štestí

  11. František Řeka

    Zas nějakej fanatik, co má Pravdu. Pravdičku na jedenkrát do pusy. Teď nás osvítil, dal nám šanci, abychom byli jako on. Kolikrát už jsem tohle viděl. Bacha na lidi, co píšou slovo pravda s velkým P.
    Tuhle mě v Brně říkala něco nějaká pomatená žena, že Havla měli zavřít, že je to nejhorší zločinec. Já se jí na to neptal a o její názor jsem nestál, stejně jako jsem nestál o její tykání a oslovení “počkej, kam jdeš?” místo pozdravu. A pak ty kecy typu “přeber si to”. Tyhle pomatence nesnáším. Většinou proto, že pádné odpovědi na jejich kecy mě napadají, až když jsou pryč. Ale tady to aspoň zůstane viset: “rkfoc, mějte si svoji Pravdu a ať je vám s ní dobře, stejně dobře, jako je mně bez ní.”

  12. Michal Post author

    Zajímavý příspěvek od rkfoc…

    1) má Pravdu s velkým P
    2) můj web je “pekelné” dílo
    3) o diskuzi nemá zájem
    4) no a ty odkazy… síla.

    Co na něj říkají ostatní? Protestante? 🙂

  13. S.V.H.

    Mě tam docela zaujala tato poznámka (pochopitelně mimo jiné):

    Popíráte existenci “něčeho” o čem v podstatě tvrdíte, že neexistuje? To je opravdu poměrně legrační.

    Teoreticky člověk samozřejmě může popírat existenci něčeho, o čem tvrdí, že existuje, ale byl by to poněkud schizofrenní postoj.

    Co jinak na tak nekonkrétní “kritiku” říci? Kdyby Michal ke koncipování těchto stránek přistupoval jako rkfoc, stačilo by napsat, že náboženství je desinformační, odporuje si a absolutně postrádá smysl (a obhajuje existenci něčeho, o čem tvrdí, že existuje 🙂 ), a s pocitem dobře vykonané práce jít na pivo.

  14. Čestmír Berka

    Hezký odkazy. Petra Bostlová snad ani není směšná- případ pro psychiatra, tomu se ani nemůžu smát, to bych se smál cizímu neštěstí a nemocnému člověku. Tajemství hudby je totéž…

  15. František Řeka

    “Popíráte existenci “něčeho” o čem v podstatě tvrdíte, že neexistuje? To je opravdu poměrně legrační.”

    Tenhle výrok je poměrně legrační. Svědčí o tom, že těch pár článků, co zde dotyčný(á) četl(a), nebylo pochopeno. Pěkná ukázka tradičního nepochopení ateistické teze. Nevím jak vy, ale já teda nic nepopírám a netvrdím že bůh neexistuje, pouze odmítám tvrzení o jeho existenci.

  16. Michal Post author

    Popírat existenci něčeho, o čem tvrdím, že neexistuje, je přece úplně běžná věc. Asi každý z nás popírá existenci Krakonoše, Sněhurky, vodníka Česílka, Aštara Šerana, největšího existujícího prvočísla, lichého čísla dělitelného deseti, a milionu dalších věcí.

    Dotyčný vůbec neví, o čem hovoří.

  17. S.V.H.

    Právě čtu J. Loftus (ed.): The End of Christianity a k tomuto článku se docel hodí následující pasáž. Ten “mentální black-box” je takřka nepřekonatelný. 🙂

    According to conclusive scientific studies in this area of research, we believe what we prefer to be true. Once our minds are made up, it is very hard to change them.4 We seek to justify our decisions, especially the costly ones in terms of commitment, money, effort, time, and inconvenience. Almost shockingly, these studies have shown us that reading information that goes against our point of view can actually make us convinced we are right. We will even take the lack of evidence as evidence for what we believe. Social psychologists Carol Tavris and Elliot Aronson document these types of things in their book Mistakes Were Made (But Not By Me): Why We Justify Foolish Beliefs, Bad Decisions, and Hurtful Acts. They tell us: “Most people, when directly confronted with proof that they are wrong, do not change their point of view or course of action but justify it even more tenaciously.”5

Comments are closed.