Proč někteří věřící odmítají evoluční teorii?

Opravdu si netroufám odhadovat, kolik je mezi věřícími lidí, kteří odmítají evoluční teorii (neodarwinistickou syntézu). Na to je má osobní zkušenost s nimi příliš anekdotická a zkušenosti z diskusí na internetu jsou příliš zatíženy výběrovým efektem. Zkusím ale odhadnout, kolik je mezi „popírači“ evoluční teorie věřících: (téměř) všichni. Respektive jsem se ještě nesetkal s člověkem, který by odmítal evoluční teorii a zároveň nebyl věřící. Z toho plyne poměrně jasný závěr: odmítání evoluční teorie je způsobeno náboženským přesvědčením. Na druhou stranu mnozí věřící s evoluční teorií problém nemají, takže její odmítání nebude v náboženském přesvědčení spočívat výhradně.

Je zajímavé, že žádná jiná vědecká teorie se netěší takovému „odporu“, navíc ještě z tak jasně vymezeného okruhu osob. I když jsou znalosti široké veřejnosti o teorii relativity nebo kvantové mechanice obdobně kusé (mírně řečeno) jako v případě evoluční teorie, nemá většina lidí problém s jejich přijetím (respektive nemá problém s přijetím názoru, že dané problematice vědecká obec rozumí lépe a má patrně pravdu). Proč je zrovna evoluční teorie v tomto výjimkou a je vnímána tak kontroverzně? Tradiční námitkou je třeba „nechápu, jak se mohlo to a to (třeba to stále skloňované oko) postupně vyvinout“. V pořádku, mnozí lidé stejně tak nechápou jak to, že se s rostoucí rychlostí pohybu zpomaluje čas. Teorii relativity ovšem z tohoto důvodu málokdo zpochybňuje – proč je to právě s evoluční teorií jinak?
Nechci se zde zabývat případy odmítání i jiných vědeckých poznatků, případně vědeckého poznání jako takového. I takoví lidé pochopitelně existují (většinou z řad náboženských fundamentalistů), ale jejich počet je zejména v Evropě (a zejména v ČR) dle mého soudu zcela zanedbatelný. Evoluční teorie je zvláštní v tom, že jí odmítají nejen náboženští fundamentalisté, ale i někteří příslušníci „hlavního proudu“ věřících. A jim bych rád věnovat tento příspěvek.

Pokusil jsem se charakterizovat potenciální důvody, které by mohly věřícího vést k odmítání evoluční teorie. Jelikož nevěřící (alespoň dle mých zkušeností) evoluční teorii nepopírají, je třeba tyto důvody hledat zejména tam, kde by evoluční teorie mohla být v rozporu s náboženskou vírou. Dále uvádím osm důvodů, které se mi podařilo identifikovat, ať už na základě literatury, diskusí či prosté úvahy. Všech osm ovšem postupně odmítám, jakožto neuspokojivé, případně pouze navenek deklarované, a na závěr se pokouším o spekulaci hledající důvod skutečný.

1) Rozpory se Svatými texty

Prvním a nejočividnějším důvodem může být rozpor evoluční teorie se Svatými texty, kupříkladu s Biblí. Tyto rozpory jsou zcela očividné, ovšem pouze v případě, že bereme Bibli doslova. Ale v tom případě se Bible dostává do rozporu i s dalšími vědeckými poznatky – se vznikem a vývojem Vesmíru nebo Sluneční soustavy, s heliocentrismem, paleontologií atd. Proč tedy věřící se stejnou vervou nezpochybňují i kosmologii nebo heliocentrický model Sluneční soustavy? Protože až takhle doslova bere Bibli málokdo – většina věřících nemá problém chápat biblické stvoření světa jako metaforu nebo alegorii, jako hymnus oslavující tvůrčí schopnosti Boha. Podobně lze jako alegorii brát vyhnání z ráje, potopu, dobývání Kanaanu, panenské početí atd. Dají-li se biblické pasáže takto reinterpretovat ve vztahu k heliocentrismu nebo vzniku a vývoji Sluneční soustavy (nemluvě o společenských normách nebo morálních zásadách), proč by měl být problém s evoluční teorií?

2) Stvořitel

Věřící prezentují svého Boha jako tvůrce světa, života i člověka. Evoluční teorie ovšem tvrdí, že se člověk postupně vyvinul z „nečlověka“ tedy z nějakého „zvířecího“ předka. Ve vzniku vesmíru i života má zatím věda stále mnoho neznámých, a proto je tam možné Boha (prozatím) celkem snadno schovat (ať již jako deistického původního hybatele nebo trochu akčnějšího původce života). To ovšem evoluční teorie neřeší – ta vysvětluje (pochopitelně mimo jiné) vznik člověka. Ale ani zde bych neviděl velký problém – Bůh jednoduše zvolil jako způsob tvorby evoluci. Většina věřících navíc tvrdí, že člověka od ostatního tvorstva odlišuje nesmrtelná duše. A tu pochopitelně přímo tvoří Bůh (obdobně se vyjádřil i Jan Pavel II. ve svém dopise Papežské akademii věd z roku 1996 – člověk jakožto „tělo“ vznikl evolučními mechanismy, ale jeho nesmrtelnou duši stvořil Bůh). Bůh tedy mohl zažehnout Velký třesk přesně tím způsobem, aby to celé dospělo až ke člověku (případně do celého procesu ještě tu a tam zasáhnout, viz bod 5) a tomu následně stvořit jeho duši. Konflikt s evoluční teorií tedy opět žádný.

3) Výjimečné postavení člověka

Z pohledu věřícího je člověk v živočišné říši zcela výjimečný, je vrcholem celého stvoření. Narozdíl ode všeho ostatního byl prostě stvořen k obrazu Božímu. Evoluční teorie ovšem člověka vidí jako drobnou „větvičku“ v obrovském stromě života. Každá přeživší větvička je sice jiná, ale žádná není „lepší“ ani „horší“ než ostatní – všechny obstály v evolučním soutěžení (člověka můžeme z evolučního pohledu považovat nanejvýš za úspěšného, ale v tom není rozhodně sám). Se všemi je člověk nějakým způsobem příbuzný – s některými méně, s jinými více (jediné procento rozdílnosti DNA člověka a šimpanze je všeobecně známé). Ani zde se mi ale rozpor nezdá nijak dramatický – důležité a výjimečné je to, co za důležité a výjimečné považuje Bůh. Má-li člověk narozdíl od ostatní živé přírody nesmrtelnou duši (viz předchozí bod 2), tak bezesporu unikátní je.

4) Smrt v Božím plánu

Poměrně zvláštním důvodem pro odmítání evoluční teorie (neodarwinistického paradigmatu) je role smrti v celém procesu. V přírodním výběru je smrt tím, co selektuje úspěšné a neúspěšné jedince. Pokud by byla evoluce Božím nástrojem pro stvoření organismů, musela by být smrt (a z ní plynoucí utrpení) součástí celého Božího plánu. S tím mají někteří věřící problém a hledají pro svého dobrého Boha jakési „alibi“, aby ho vyvázali z odpovědnosti za smrt a utrpení (např. že smrt vstoupila do světa až s prvotním hříchem, „pokažením“ stvoření). Smrt je ovšem zcela nepopiratelnou součástí tohoto světa, takže buď byla od začátku součástí Božího plánu (ať už Bůh tvoří pomocí evoluce nebo jinak), nebo se Bohu do jeho stvoření nějak propašovala (opět ať už tvořil evolucí nebo v šesti dnech). Je to prostě prašť jako uhoď (i když tradiční křesťanská verze má tu přidanou hodnotu, že kromě ospravedlnění Boha ještě celou vinu za smrt svaluje na člověka, což je asi hlavní účel).

5) Cíl stvoření

Již v bodě 3 bylo řečeno, že podle většiny věřících je člověk vyvrcholením celého stvoření, že k němu stvoření směřovalo. Evoluce přírodním výběrem je ovšem proces zcela slepý bez konkrétního cíle a směru. Kdyby před cca 65 miliony lety nezasáhl Zemi asteroid způsobivší vyhynutí dinosaurů, člověk by možná vůbec nevznikl (ale třeba by zde dnes nad evoluční teorií hloubali inteligentní potomci dinosaurů), nemluvě o dalších milionech drobných událostí, které měly na evoluční vývoj vliv. Tento důvod odmítání evoluční teorie je dle mého soudu opět zcela neuspokojivý – Bůh ve své vševědoucnosti přece dobře ví, kam evoluce povede (proto jí na začátku nastartoval tak, jak jí nastartoval, že?), případně není problém tu a tam zasáhnout a vývoji požadovaným směrem pomoci (nemusí to být nutně tak spektakulární zásah jako zmíněný asteroid).

6) Budoucí vývoj

Evoluce je stále pracující proces (pokud jsou splněny podmínky pro její fungování), a proto jsou všechny současné formy života včetně člověka vlastně jen přechodným stavem. Všichni jsme přechodovými články mezi našimi předky a potomky. Každý druh se může v budoucnosti vyvinout k nepoznání, rozvětvit se v několik různých druhů nebo se třeba dokonale přizpůsobit podmínkám a příliš se neměnit. Anebo vyhynout. Vše záleží zejména na měnících se podmínkách prostředí (do kterých pochopitelně patří i ostatní druhy). Věřící ale člověka pokládají za vrchol stvoření – jak by se z něj tedy mohlo vyvinout něco „vrcholnějšího“, případně naopak „méně vrcholného“? Jak by mohl být člověk vytlačen něčím jiným? Zde je na místě se ptát, proč mají věřící problém s evoluční teorií, když možný konec lidského druhu předpokládají i jiné vědní obory – například budoucí vývoj Slunce přes rudého obra až k bílému trpaslíku neumožní přetrvání života na Zemi. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by někdo zpochybňoval vývojový cyklus Slunce nebo kosmologii konce vesmíru. Jestli věřící předpokládají příchod Božího království (nebo jiné verze) před kolapsem Slunce, není problém ho předpokládat i před nějakými výraznými evolučními změnami člověka. Případně lze člověka považovat za již „dokonale přizpůsobeného“, který díky svým technologiím odolá všem budoucím adaptačním tlakům.

7) Důkazy

Alespoň pro úplnost zmíním další možný důvod pro odmítání evoluční teorie, a to důkazy proti ní, případně neprůkaznost důkazů v její prospěch. Asi nejskloňovanějším důkazem pro stvoření je „argument from design“ (teleologický argument), tedy tvrzení, že v samotné složitosti světa a přírody je zjevný design ukazující na inteligentního stvořitele. A je pravdou, že když zcela neinformovanému člověku předložíte verzi „stvoření“ versus verze „evoluce“ pro vznik jednotlivých druhů, patrně se intuitivně přikloní ke stvoření. Když ale budete přidávat další a další důkazy a vysvětlení, s největší pravděpodobností se postupně naopak přikloní k evoluční teorii (není-li zatížen náboženskými předsudky). Důkazy pro evoluční teorii jsou naprosto zdrcující – tvrdit cokoliv jiného vyžaduje buď jejich neznalost, nebo vědomé popírání. Ač se věřící „důkazy“ často zaklínají jakožto důvodem odmítání evoluce, považuji to pouze za pokus o zpětnou racionalizaci jejich postoje. Pěkně to ilustruje odmítání evoluční teorie i v případě její neznalosti – „sestavení knihy výbuchem v tiskárně“, „proč jsou zde ještě opice, když se z opice vyvinul člověk“ nebo „kde jsou krokodýlokachny“ jsou sice extrémní případy, ale mohou demonstrovat evidentní neznalost evolučního procesu. To by nebylo nic zvláštního – obecné povědomí o teorii relativity nebo kvantové mechanice bude nejspíš podobně zkreslené. Málokdo ale tyto teorie odmítá.

8 ) Morální důsledky

Poněkud obskurním, i když překvapivě rozšířeným, důvodem jsou morální důsledky, které z evoluční teorie (konkrétně z neodarwinismu) údajně plynou. Nebudu se těmito domnělými důsledky zaobírat, z hlediska pravdivosti evoluční teorie je to zcela irelevantní. Jakoby morální důsledky nějaké vědecké teorie měly vliv na její pravdivost.

Jak je vidět, nepodařilo se mi identifikovat jediný zásadní rozpor mezi evoluční teorií a vírou v Boha. Pomineme-li náboženské fundamentalisty, kteří své Svaté knihy berou doslova, je dle mého soudu náboženská víra s neodarwinistickou evolucí bez potíží slučitelná (i kdyby to mělo být formou teistické evoluce nebo něčeho podobného). Proč tedy mnozí věřící evoluční teorii odmítají?

Zde se dostávám na pole spekulací, ale pokusím se formulovat určitou hypotézu. Věřící považují evoluční teorii za neslučitelnou s vírou v Boha, protože jim jednoduše někdo řekl, že je s vírou v Boha neslučitelná. Nějaká autorita (rodiče, duchovní apod.) tento názor zastává, a proto ho přebírá i příslušná osoba. (Tato hypotéza by mohla být testovatelná například zjišťováním rozvrstvení názoru na evoluční teorii mezi věřícími. Podle ní by se dalo očekávat, že názor na evoluční teorii bude uvnitř nějakým způsobem vymezených náboženských skupin poměrně homogenní, kdežto mezi těmito skupinami by mohl být rozdílný.)

Zde definovaná hypotéza možná nemusí vypadat vůči věřícím, kteří odmítají evoluční teorii, zrovna lichotivě (k žádné lepší jsem ale nedospěl). Vlastně to znamená, že se nad daným problémem pořádně nezamysleli. A to by mělo být právě cílem tohoto příspěvku. Aby každý, kdo odmítá evoluční teorii, zkusil zanalyzovat, v čem je podle něj evoluční teorie v rozporu s jeho vírou v Boha (což mimo jiné také znamená zjistit, co to evoluční teorie – neodarwinistická syntéza vlastně je a jak funguje, a předejít tak otázkám „jak se mohlo oko vyvinout náhodou?“ apod. – viz bod 7). Je to některý ze zde uvedených důvodů (co potom mé námitky na ně?) nebo nějaký úplně jiný, na který jsem nepřišel?

— S.V.H

6,381 thoughts on “Proč někteří věřící odmítají evoluční teorii?

  1. Pelagius

    jack:
    To je dost smutné,když někdo nedokáže dát sám smysl svému životu a potřebuje k tomu nějakou bytost!!!

    Smutné je, pokud si někdo neuvědomuje, jak chatrné a nedostatečné je, pokud si smysl svého života stanovuje člověk sám pro sebe. Vás nejspíš v životě ještě žádný pořádný karambol nepotkal.

  2. Pelagius

    jack:
    ??? A jakým způsobem tedy chcete o věcech uvažovat vy,když ne logicky a racionálně. Chcete se pouze utěšovat,jako se to dělá u malých dětí? Nejste schopen unést pravu? Mě zemřel dědeček,kterého jsem měl moc rád. Jakou mám podle vás pravděpodobnost,že ještě vstane z mrtvých?? Mám podle vás doufat a utěšovat se tím?

    Já myslím, že o věcech uvažuji logicky a racionálně. Ale jak už jsem tady napsal, jde o předporozumění, které si zvolíme jako přístup k realitě. A to, že Bůh neexistuje, není “pravda” – je to vaše teorie, stejně platná jako moje.

  3. Pelagius

    jack says:
    July 7, 2013 at 6:00 pm
    Pelagius says:
    July 7, 2013 at 3:25 pm
    To, jak je člověk ve svém pozemském životě úspěšný či neúspěšný o boží přízni či nepřízni nevypovídá vůbec nic.

    jack:
    Pořád dokola!!! Takže když vyslechnu nabídku DS,rozhodnu se podle jeho nabídky a toto rozhodnutí mě udělá úspěšným,tak to pořád není působení Boha? Taková úspěšnost tedy nebyla zapříčiněna Bohem, i když jsem přijal jeho nabídku?? Už jste s tím vážně trapný!!

    Vysvětleme si pojmy. “Úspěšný život” podle lidských měřítek skutečně nevypovídá nic o božím působení. To, co bych ale dal do spojitosti s působením DS bych charakterizoval pojmem kvalitní život. Kvalitní a “úspěšný” život, to jsou podle mě dvě odlišné věci.

  4. Pelagius

    Medea says:
    July 7, 2013 at 7:50 pm
    Zlepšujúci návrh Pelagiovi:

    Pelagius, keby Boh pri stvorení sveta zabudoval do jeho základov nejaký neznámy mechanizmus, umožujúci duchovné vzkriesenie a posmrtné zjavovanie osobám, ktoré získali status “Syn Boží” a okrem toho, by tento mechanizmus aj telepaticky tlmočil ľuďom posolstvo Ducha Svätého, tak potom, by vzkriesenie Ježiša a pôsobenia DS mohlo byť zrealizovateľné aj bez priameho zasahovania Boha vo svete

    Děkuji, možná to je právě tak, jak píšete. Jinak ale svoji účast na téhle diskusi asi ukončím. Odnesl jsem si ale odsud jedno důležité ponaučení: Je marné vést debatu s lidmi, stojícími na stanovisku “jelikož žádný Bůh neexistuje, křesťanství pravdivé být nemůže”.

  5. Jarda

    Informace pro zdejší ateisty a agnostiky. V Katolickém týdeníku č. 24 pan Petr Příhoda, pokud vím, teologicky vzdělaný, v článku O víře vhod i nevhod píše, jak se pokoušel nevěřícím “objasnit podstatu víry”, jak s nevědoucími, nevěřícími, pochybovači diskutoval. Nemám teď čas, ale bylo by možná dobré požádat jej, aby se zde do diskuze zapojil a některé zde pokládané otázky zodpověděl.

  6. jack

    Pelagius says:
    July 7, 2013 at 8:14 pm

    Já myslím, že o věcech uvažuji logicky a racionálně. Ale jak už jsem tady napsal, jde o předporozumění, které si zvolíme jako přístup k realitě. A to, že Bůh neexistuje, není “pravda” – je to vaše teorie, stejně platná jako moje.

    jack:
    Jak už jsem napsal,když dojde na tzv. lámání chleba,tak se s vaší teorií nepočítá a vychází se z teorie mé,takže vaše teorie NENÍ stejně platná jako ta moje,to je fakt!!

  7. jack

    Pelagius says:
    July 7, 2013 at 8:06 pm
    Anebo se stalo to, o čem píšu já.

    jack:
    Přesně tak!! To o čem píšete vy má stejnou pravděpodobnost,jako miliony jiných variant,které si mohou lidé vymyslet.

  8. jack

    Pelagius says:
    July 7, 2013 at 8:10 pm
    Smutné je, pokud si někdo neuvědomuje, jak chatrné a nedostatečné je, pokud si smysl svého života stanovuje člověk sám pro sebe.

    jack:
    Smutné je pokud si někdo toto o sobě myslí!!!

  9. jack

    Pelagius says:
    July 7, 2013 at 8:21 pm
    Vysvětleme si pojmy. “Úspěšný život” podle lidských měřítek skutečně nevypovídá nic o božím působení. To, co bych ale dal do spojitosti s působením DS bych charakterizoval pojmem kvalitní život. Kvalitní a “úspěšný” život, to jsou podle mě dvě odlišné věci.

    jack:
    Mě je přece úplně jedno co podle vás Bůh ovlivňuje,jestli kvalitu či úspěšnost,ale ať ovlivňuje cokoliv,tak je to zásah do tohoto světa. Buď Bůh něco nabízí,jak jste napsal,potom zasahuje nebo nenabízí,potom nezasahuje. Už se konečně pro jedno rozhodněte,protože už to přestává být legrační! 🙁

  10. jack

    Pelagius says:
    July 7, 2013 at 8:29 pm

    Děkuji, možná to je právě tak, jak píšete. Jinak ale svoji účast na téhle diskusi asi ukončím. Odnesl jsem si ale odsud jedno důležité ponaučení: Je marné vést debatu s lidmi, stojícími na stanovisku “jelikož žádný Bůh neexistuje, křesťanství pravdivé být nemůže”.

    jack:
    Nezlobte se,ale vy jste vážně nějak natvrdlý. To je přece naprosto normální postoj,který se používá u každého posuzování existence. Pokud NENÍ prokázána existence,tak se vychází z neexistence.
    Neexistence není nic jiného,než pouze negativní výsledek hledání existence.
    Když budeme například hledat odpověď na otázku neexistence viru HIV ve vaší krvi,tak budeme hledat existující viry ve vaší krvi,když nejme schopni prokázat existenci těchto virů ve vaší krvi,tak vycházíme z toho,že ve vaší krvi neexistují.
    Závěr neexistující Boha tedy předkládáte vy sám a to tím,že nedokážete doložit jeho existenci. Tak tedy ještě pro pomaleji myslící.

    Jelikož NEDOKÁŽETE doložit existenci vašeho Boha,vycházíme z toho,že váš Bůh neexistuje!

    Zrovna tak posuzujeme každé vyjádření o existenci,které není doložené.

    Jestli nemáte ani tolik schopností toto pochopit,tak už pravděpodobně nic víc nepochopíte!

  11. Bohouš

    Věřící člověk totiž existenci Boha nemusí dokazovat, ta je jasná. Na to, ale nechci reagovat.
    – Člověk, který se snaží dokázat existenci Boha a nakonec se mu to podaří, takovému neříkejme věřící, ale ateista. Totiž kdyby se mu to podařilo, neměl by čemu věřit. – Proto je napsáno, že věřit Bohu znamená spoléhat na to co očekáváme a být si jist tím co nevidíme.

  12. Miloš

    Jsem křesťan a evoluční teorii odmítám, protože vyžaduje mnohem více víry a smyslu pro náboženství, než kolik já kdy budu mít.

  13. S.V.H.

    Miloš says:
    Jsem křesťan a evoluční teorii odmítám, protože vyžaduje mnohem více víry a smyslu pro náboženství, než kolik já kdy budu mít.

    S.V.H.:
    Co konkrétně na evoluční teorii vyžaduje víru (předpokládám, že máte na mysli víru neodůvodněnou, neboli náboženskou)?

  14. S.V.H.

    protestant says:
    Vyžaduje například víru, že svět je poznatelný.

    S.V.H.:
    Tuto “víru” vyžaduje každá vědecká disciplína a vůbec vědecké poznání jako takové. ET v tom není výjimkou.

  15. Čestmír Berka

    Správně, Protestante. Jediné, co má cenu číst a studovat je Bible. Evoluční teorie je jen naschvál vymyšlená ateisty, aby naštvali křesťany a muslimy.

  16. protestant

    Čestmír Berka says:
    July 11, 2013 at 10:44 am
    Správně, Protestante. Jediné, co má cenu číst a studovat je Bible. Evoluční teorie je jen naschvál vymyšlená ateisty, aby naštvali křesťany a muslimy.

    protestant:
    Nevidím žádnou spojitost tvého příspěvku s tvrzením s tím co jsem napsal já.

    A s ET nepřišli ateisté.

  17. Čestmír Berka

    Protestante, je to jednoduché. Ti, co mají námitky vůči evoluční teorii jsou téměř všichni věřící a ty námitky mají proto, že evoluční teorie odporuje Stvoření a věcem, které z něj vyplývají. Jinak by se o tuto teorii nezajímali. Proto ta zmínka o Bibli. Evoluční teorie “víru” nepotřebuje víc, než jiná součást biologie nebo fysika, matematika, chemie….
    S evoluční teorií nepřišli ateisté, to je samozřejmě žert, ale věřící útočí na ateisty jejím zpochybňováním – ve skupině na FB “Křesťanství vs ateismus” je cca 200 převážně protestantů a s evoluční teorií nemá problém jen jediný. Převážná většina křesťanů tam označuje evoluční vědce za lháře, kteří falšují výsledky a ti, co mají pochyby se bojí postavit kolegům- prostě dlouholeté vědecké spiknutí proti Stvoření…

Comments are closed.