Ježíšovo vzkříšení

Máme za sebou Velikonoce, svátky vzkříšení. Vzkříšení je přitom naprosto centrálním prvkem křesťanské víry. Nikoliv existence Boha, nikoliv Ježíšovo kázání, ale vzkříšení, a jeho teologické implikace, to je to, oč v křesťanství jde. Podívejme se tedy, jak silná je evidence, že ke vzkříšení Ježíše Krista opravdu došlo. Na základě čeho tomu vlastně křesťané věří?

Často je nám podsouváno, že vzkříšení odmítáme na základě nepodloženého předpokladu naturalismu (tedy že nic ve světě nemá nadpřirozené příčiny). To ale není pravda. V dalším předpokládejme, že bůh existuje, a že může do světa zasáhnout kdy chce. Předpokládejme tedy, že vzkříšení MOHLO nastat.

Přesto empirická evidence jasně ukazuje, že lidé z mrtvých prostě nevstávají. Mimo Ježíše neexistuje ŽÁDNÝ doložený případ, že by někdy někdo vstal z mrtvých. Otázka tedy je, zda existuje dostatečná evidence, abychom uvěřili, že Ježíš byl jedinou výjimkou v historii.

Někdo by mohl namítnout, že ale Ježíš byl přece Boží Syn. Ne každý je Boží Syn, a u Božího Syna je jaksi přirozené, že mu Otec pomůže. Jenže jak víme, že byl Ježíš Boží Syn? No, protože byl vzkříšen. Právě vzkříšením podle křesťanů Bůh definitivně prokázal identitu svého Syna. Jedná se tedy o argumentaci v kruhu. Chceme-li se zamyslet nad evidencí pro Ježíšovo vzkříšení, nemůžeme vycházet z předpokladu, že Ježíš byl Bůh na zemi. To zatím nevíme. Musíme předpokládat, že Ježíš byl obyčejný člověk, a až ukáže-li se, že je důvodné usoudit, že byl opravdu vzkříšen, můžeme teoreticky začít spekulovat o tom, zda byl opravdu Božím Synem.

***

Evidenci pro vzkříšení uvažme postupně, tak jak se historicky objevovala. Náš nejstarší křesťanský autor je Pavel. Pavel píše, že byl Ježíš vzkříšen, prakticky neustále. Jemu samotnému se vzkříšený Kristus zjevil ve vidění. (Skutky 9:3, 1 Kor 15:8). Pavel píše, že tak jako jemu (tedy ve vidění, označuje to v Řečtině stejným slovem) se Kristus zjevil i dalším: Petrovi, Dvanácti, více než 500 bratřím najednou (!!!), Jakubovi, potom všem apoštolům, a nakonec tedy jemu samotnému.

Pavel nikde nepíše nic o prázdném hrobě. Nepíše nic o mladíku v bílém rouše, ani o andělech, kteří tam měli být. Nepíše nic o žádném očitém svědkovi tělesně vzkříšeného Ježíše. Nepíše o Tomášovi, který si mohl sáhnout do Ježíšových ran. Nepíše ani o tom, jak (podle Lukáše) vzkříšený Ježíš pojedl s učedníky rybu. Pavel nenaznačuje nic o tom, že by se Ježíš komukoliv zjevil jinak, než právě ve vidění.
Když se Pavel v 1. Kor 15 ptá, jak mohou někteří z Korintských popírat zmrtvýchvstání, neodkáže je na zázrak prázdného hrobu. Nenapíše nic o ženách, které jej našly. Nepřipomene jim žádné z v předchozím odstavci zmíněných fyzických zjeveních Ježíše, nepřipomene Tomáše, sahajícího vzkříšenému Ježíši do ran.

Pavel místo toho argumentuje takto:

Jestliže není zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani Kristus! A jestliže nebyl vzkříšen Kristus, pak je naše kázání k ničemu; celá vaše víra je k ničemu! Z nás se pak stávají falešní Boží svědkové, protože jsme o Bohu tvrdili, že vzkřísil Krista, jehož nevzkřísil – pokud totiž mrtví nemohou být vzkříšeni. Jestliže mrtví nemohou být vzkříšeni, pak nebyl vzkříšen ani Kristus! A jestliže nebyl vzkříšen Kristus, vaše víra je marná – ještě jste ve svých hříších. Pak tedy i ti, kteří zesnuli v Kristu, zahynuli. Máme-li v Kristu naději pouze pro tento život, jsme nejubožejší ze všech lidí.

Zvláštní… 😉

O očitých svědcích vzkříšeného Krista nepíše nic ani nikdo z ostatních autorů epištol: pseudoepigrafických dopisů Pavlových, autor dopisu Židům, ani žádný z autorů 1. a 2. dopisu Petrova, žádného ze tří Janových dopisů, ani autor Judova dopisu.

Vidění jsou běžná snad ve všech náboženstvích, počínajících přírodními náboženstvími, šamanismem, atd., mají je Muslimové, Hinduisté, vidění měl i zakladatel Mormonismu Joseph Smith, a stejně jako na základě vidění nebudu usuzovat na pravdivost Mormonismu, existenci bohů Šivy a Višnua, a nebo třeba boha pralesa, stejně tak mi vidění nestačí, abych uvěřil že někdo vstal z mrtvých.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_(spirituality)

Navíc, Pavel o svém “zjevení Krista” neříká nic bližšího, a např. mě napadlo, že souslovím “zjevil se mi Kristus” Pavel klidně mohl metaforicky označit své náhlé prozření, pochopení nějakých souvislostí s Písmem a jinými věcmi, a následný akt akceptování Krista, stejně jako u všech ostatních osob, které jmenoval.

Důležité také je, že nemáme svědectví těch dalších osob, které měly údajně vidění, které Pavel jmenuje. Ony samy by to třeba popsaly jinými slovy, a Pavel nám nic bližšího o tom, co tyto další osoby viděly nebo cítily, neříká.

***

Zbývají nám čtyři evangelia. Zopakujme, že evangelia byla sepsána desítky let po Ježíšově smrti. Nejstarší, Markovo, cca 40 let po Ježíšově smrti, a nejmladší, Janovo, dost možná až 70 ale i více let po jeho smrti. Evangelia jsou anonymní spisy, nevíme, kdo jsou jejich autoři. Nikdo z autorů evangelií nebyl očitým svědkem, a ani to nikdo z nich netvrdí. Nikdo z nich ani netvrdí, že by nějakého očitého svědka znal. Všechna evangelia byla napsána v Řečtině, zatímco Ježíš i jemu blízcí mluvili Aramejsky.

Evangelia nejsou nezávislá. Matouš a Lukáš použili, a z velké části opsali a mírně modifikovali, zejména ale masivně vyšli z Markova evangelia.

Marek píše, že Ježíš byl pohřben v hrobu, vytesaném ve skále, s kamenem přivaleným ke vchodu. Nepíše nic o strážích, které měly hrob hlídat. K hrobu šly podle něj tři ženy: Marie Magdalena, Marie Jakubova, a Salomé. Obávaly se, jak odvalí kámen, ale neměly strach jak se dostanou přes stráže – protože podle Marka tam žádné nebyly. Kámen však už byl odvalen. V hrobě byl mladík oblečený v bílém rouchu. Mladík jim řekl, že Ježíš vstal, a předchází Petra a další učedníky do Galilee, kde se jim ukáže, jak slíbil. Ženy utekly od hrobu strachy bez sebe, a nikomu nic neřekly, protože se bály. (!!!)
Zde Markovo evangelium končí; verše 9-19 jsou pozdější dodatek. Znovu opakuji: Marek NEPÍŠE o žádných fyzických zjevení Ježíše.

***

I Podle Matouše byl Ježíš pohřben do hrobu vytesaného ve skále, a zavaleného kamenem. Matouš, který znal Markovo evangelium, ale doplnil, že Pilát dal hrob střežit strážemi. Třetí den k hrobu přišly Marie Magdaléna a “druhá Marie”. O Salomé Matouš nic nepíše. Když dvě ženy přišly k hrobu, nastalo velké zemětřesení (Marek o tom nic nepraví). Z nebe sestoupil anděl, a před nimi odvalil kámen (podle Marka už byl odvalen). Strážci se z něj strachem roztřásli a zůstali mrtví. Anděl ženám řekl to co podle Marka, a ty s nesmírnou radostí (nikoliv strachy bez sebe, jako podle Marka) utíkaly domů. Cestou se s nimi potkal Ježíš.

Zajímavý detail je v samém závěru, když se Ježíš zjevil na hoře jedenácti učedníkům, kteří, když ho spatřili, tak se mu klaněli, “i když někteří pochybovali”. Pozoruhodné.

***

Lukáš píše, že Ježíš byl pochován do vytesané hrobky. K hrobu šly “ženy, ke kterým se pak přidaly další ženy” – tedy byly nejméně čtyři. Lukáš nepíše nic o strážích, ani zemětřesení, ani andělu sestoupivším z nebe a odvalivším kámen. Kámen už byl podle Lukáše odvalen (respektoval Marka). V hrobě byli dva muži, nikoliv v bílém, ale v zářících rouchách. Muži jim řekli něco jiného, než co cituje Marek i Matouš. Lukáš neříká nic o tom, že by se jim na cestě domů Ježíš ukázal, jako to tvrdí Matouš.

Učedníkům se Ježíš podle Lukáše neukázal na hoře v Galilei, ale cestou do Emauz. Učedníci ho však “nepoznali”. Poznali ho až po rozhovoru, a poté, co jim lámal chleba dle rituálu poslední večeře. Jakmile ho poznali, Ježíš jim “zmizel” (byl tedy opravdu v těle?).

Později se jim zjevil podruhé, a pojedl s nimi rybu. Nic z toho nezmiňuje ani Marek, ani Matouš. Lukáš své vyprávění dojemně končí tím, jak byl Ježíš “unášen vzhůru do nebe” (Lk 24:51). To vypadá velmi věrohodně.

***

Podle Jana byl Ježíš pochován v hrobu v zahradě. Po třech dnech šla k hrobu Marie Magdalena (jednotné číslo, tedy sama). Kámen byl odvalen (tedy žádné zemětřesení, žádný anděl, který slétnul z nebe a kámen odvalil, žádné stráže, atd.) Marie se vrátila pro Šimona Petra (o ničem takovém zbylí tři evangelisté nemluví) a “spolu s tím druhým učedníkem” vyrazili k hrobu. Uvnitř našli jen ležící plátna a roušku, ale uvnitř nebyl nikdo. Ani mladík v bílém rouchu, ani dva mladíci ve svítících rouchách, ani anděl. Druhý učedník uvěřil, když viděl prázdný hrob, a s Petrem se pak vrátili domů. Marie ještě chvíli zůstala, a plakala před hrobem. Když se pak naklonila dovnitř, uviděla dva anděly (!!!) v bílých rouchách. Po pár slovech s nimi se obrátila, a tam stál Ježíš (uff, tahle verze tu ještě nebyla). Marie ho nepoznala (neslyšeli jsme tohle už někde?!) a spletla si ho se zahradníkem (!!!).

Poté se Ježíš v intervalu týdnů zjevoval opakovaně, s učedníky dokonce chytal ryby, přičemž ti ho zpočátku opět nepoznali (!), posnídal s nimi rybu, nechal Tomáše sáhnout do svých ran, atd. Ani slovo o cestě do Emauz.

***

Pro naše účely uvažme dvě možná vysvětlení všeho výše uvedeného:

1) ve spisech Nového Zákona můžeme porovnáním různých textů takřka na vlastní oči sledovat vznikající, a v průběhu desítek let se nádherně košatící strom legend. Od spirituálních vidění Pavla, přes strohé líčení Markovo, nezmiňující žádné fyzické zjevení Ježíše, přes přibývající avšak vzájemně neslučitelné detaily u Matouše a Lukáše, až po opakovaná zjevení a nevěřícího Tomáše sahajícího Ježíšovi do ran u Jana.

Přitom je zjevné, že každým tím detailem chtěl každý z evangelistů něco říct, sdělit: Matouš chtěl svou historkou o strážích ukázat, že učedníci nemohli Ježíšovo tělo ukrást, Lukáš chtěl Ježíšem, který jedl rybu, ukázat, že měl fyzické tělo a nebyl tedy jen imateriální zjevení, Jan Tomášem zdůrazňoval, že byli tací, co pochybovali, avšak na vlastní oči se přesvědčili, a pak uvěřili (což je Janův explicitně deklarovaný cíl:

“Tyto jsou ale zapsány, abyste uvěřili, že Ježíš je Mesiáš, Boží Syn, a abyste skrze víru měli život v jeho jménu.” (Jan 20:31)

Nikoliv tedy zprostředkovat to, co se stalo, ale docílit toho, aby čtenář uvěřil). Nastrčit do příběhu někoho, kdo pochybuje, ale pak je slavně přesvědčen, je ostatně velmi pochopitelný a jak je vidět i účinný literární nástroj. Opakované motivy učedníků nepoznávajících Ježíše, kteří později prozřeli, nese zase zjevný teologický vzkaz čtenáři: něco podobného se ti může stát taky. Třeba Krista jenom nepoznáváš, ale on je s tebou, tak vytrvej – a on se ti později “ukáže”… Celkově, evangelia jsou literární a filozoficko-teologická díla svých autorů, a nikoliv práce historiků. Jejich cílem bylo, aby čtenář uvěřil teologickým vzkazům a pointám AUTORŮ těch prací, a JEJICH porozumění Ježíše, a nikoliv aby se dozvěděl, co se opravdu stalo. Neexistují žádní svědkové Ježíšova fyzického zmrtvýchvstání – všechno jsou to jen literární postavy v dílech svých autorů.

Veškerá evidence, kterou máme, jsou
a) fakt, že několik lidí začalo být přesvědčeno, že se jim “zjevil Kristus”, přičemž je otázkou, co tím přesně mínili
b) čtyři anonymní a nikoliv nezávislá teologická literární díla zaujatých autorů, sepsaná desítky let po událostech, k nimž se vztahují, jejichž cílem bylo přesvědčit své čtenáře, o svých vlastních teologických náhledech a pointách, za kterýmžto účelem si čile vymýšleli a přizpůsobovali (dost možná nejen) detaily v už tak nespolehlivé orální tradici.
c) evidence, daná faktem, že nevelký počet lidí jimi zapsaným a vytvarovaným legendám opravdu uvěřil (přičemž daleko větší počet lidí jim NEuvěřil), a, ano, mnozí z nich byli pro svou novou víru ochotni i zemřít – stejně jako jsou k témuž ochotni například Muslimští sebevražední atentátníci.
Žádná další evidence mě nenapadá.

2) Ježíš opravdu vstal z mrtvých. Dřívější autoři opomínají později se objevující detaily proto, že je prostě nezaujaly, nebo jim nepřipadly důležité (co je důležitého na andělu, slétajícím z nebe za mohutného zemětřesení, který sám odvalí kámen u Ježíšova hrobu… kdo by se o tom zmiňoval, že…) a upřímnou snahou všech autorů spisů NZ nebylo nic než zaznamenat a nezaujatě předat dál Pravdu s velkým P, tak jak se opravdu stala. Na tom, že Jan zmiňuje jen jednu ženu ze čtyř (přičemž samozřejmě ví o všech čtyřech, ale mluví jen o jedné z nich) netřeba hledat cokoliv divného. Ani na Ježíši vznášejícím se do nebe není nic divného ani obtížně uvěřitelného. Máme 500+ absolutně spolehlivých svědků Ježíšova fyzického zmrtvýchvstání, jenom je trochu škoda, že si k tomu číslu Pavel nepřidal ještě pět nul. Mohlo to být celé ještě mnohem věrohodnější.

Které vysvětlení akceptujeme, záleží zřejmě už jen na vkusu váženého čtenáře…

1,595 thoughts on “Ježíšovo vzkříšení

  1. Skeptik

    Michale: Jidáš měl pokladnu – ženy ho podporovaly finančně – neupřesňuje se které ženy – v bibli nejsou ženy tak důležité aby se nějak více zmiňovaly – toto není žádná má teorie – to uznávají teologové – nakupovali jídlo – samozřejmě že neměli pro tisícový dav…

  2. Skeptik

    Michale – ještě jedna věc – ty vycházíš jen ze 4 evangelií – je známo že jich na počátku bylo několik desítek – dneska je jich už taky známo více než jen ty 4…
    Tomášovo, Jidášovo, Máří Magdalény,…

  3. Skeptik

    Jistě víš proč jsou v Bibli 4 evangelia – biskup který měl na to vliv řekl: “tak jak jsou 4 světové strany a 4 větry – tak budou i 4 evangelia”

  4. Michal Post author

    No to jasně, ale z té pokladny mi spíš plyne, že na Ježíše peníze vybírali, a ne že ho podporovala rodina…

    Pojďme raději zpět k tomu kázání. Tak kázal o Božím království, lidi uvěřili že je Mesiáš, rodina rozhlásila, že je z Davidovy linie, což bylo pro ně velmi důležité… Římané Ježíše z nějakého důvodu ukřižovali. Pro jeho učedníky byla jeho smrt ohromná rána, protože … protože proč? Protože je jeho kázání TAK MOC zaujalo? Kdyby dělal zázraky, a projevoval svoji Moc, tak jako je to líčeno v evangeliích, pak by to smysl dávalo, ale takto … dobrá, řekněme že za to opravdu může jeho mega-super-truper-úžasné kázání, a víra jeho kroužku, živená jeho rodinou, že je z Davidovy linie. Vysní si tedy, že vstal z mrtvých. Začnou to brát za tak jisté, že tuto událost začnou pokládat za to nejúžasnější, co se mu kdy stalo. Tak úžasné, že to celé jeho mega-super-truper kázání zcela zastíní, včetně všeho, co se mu kdy stalo. Navíc si vymyslí, že Ježíšovo ukřižování z nich snímá hříchy, pokud budou v Ježíše věřit (?!), a usoudí, že Ježíš byl vlastně bůh na Zemi, který sestoupí z nebe při apokalypse. Někteří budou dokonce věřit, že skrze Ježíše bylo “všechno stvořeno”, že je “první všeho stvoření” a že “vše v nebi i na Zemi bylo stvořeno jím” (Koloským 1:16)
    Jeho vlastní život ve světle těchto úžasných a zaručených představ úplně zanikne, aby se objevil až po 40 letech…

    Tato story bude připadat úžasná a uvěřitelná tolika lidem, že se křesťanství velice záhy rozšíří prakticky po všech významných městech středomoří…

    Tak. Opravdu vám to přijde věrohodné?

  5. Michal Post author

    Ano, to byl Iraneus 🙂 To vím, to je velmi zábavná historka… 🙂 On tuším napsal “tak jako jsou čtyři světové strany a čtyři větry, tak JE JASNÉ, že i evangelia musejí být čtyři…” (cituji volně, jak si to pamatuji) 🙂

  6. Skeptik

    Michal: Začnou to brát za tak jisté, že tuto událost začnou pokládat za to nejúžasnější, co se mu kdy stalo.

    a co se mu v životě stalo jinak tak úžasného – ty jeho nedomrlé zázraky opravdu nejsou hodny stvořitele vesmíru – snad jen to oživení Lazara – ovšem v té době bylo známo více oživených lidí jinými lidmi – tedy ani tohle nebylo výjimečné – neříkám že na to věřím – říkám jen že v té době to pro lidi nebylo až tak neobvyklé věřit že byl někdo vzkříšen…

    “Navíc si vymyslí, že Ježíšovo ukřižování z nich snímá hříchy, pokud budou v Ježíše věřit”

    – Já za sebe říkám že je to nesmyslná koncepce, ale třeba se to lidem líbí – težko posoudit – mně se tato koncepce nelíbí a zdá se mi nesmyslná…

    “a usoudí, že Ježíš byl vlastně bůh na Zemi”

    – tohle bylo za starověku taky celkem běžné

    “který sestoupí z nebe při apokalypse”

    – tohle asi tak běžné nebylo – aspoň mně není známo že by to bylo ve starověku rozšířené

    “Někteří budou dokonce věřit, že skrze Ježíše bylo “všechno stvořeno”, že je “první všeho stvoření” a že “vše v nebi i na Zemi bylo stvořeno jím” (Koloským 1:16)”

    – to asi vychází z judaismu na kterou naroubovali trojjedinost

  7. S.V.H.

    V tom mega-super-truper-úžasném kázání bych žádnou vědu nehledal: Ježíš jim prostě sliboval “lepší příští”. K vykreslování “zářných zítřků” se uchylují mnozí kazatelé – od křesťanských až po nacistické nebo komunistické. A uchylují se k tomu prostě proto, že to funguje. Lidé na to jednoduše zabírají.
    Dát někomu naději je více, než mu vyléčit slepotu nebo lepru. Že by v tomto byl předobraz Ježíšových “zázraků”?

  8. Michal Post author

    Jenže o to právě jde: naději dává řada různých kazatelů. Všichni do jednoho zemřeli, a stoupence nikoho z nich to asi nepotěšilo. Přesto nikoho z nich nezačali považovat za zmrtvýchvstalého, a očekávat jeho příchod z nebe na konci světa…

  9. Skeptik

    Michale – můžem to diskutovat tady – ať z toho mají něco i ostatní – navíc můžou mít postřehy k něčemu co my dva si nevšimnem.

    S.V.H.: jak jsem už jednou říkal – je třeba toho hodně naslibovat – Mohamedovi se vyčítá že nebe popisuje moc naturalisticky – ale mrkněte na Ježíše – každý bude mít v Království Božím (KB) svůj příbytek, nebude mít nedostatek jídla a nebude mít problém s oblečením, občas se přirovnává KB k hostině nebo svatbě

  10. Skeptik

    Michal: Přesto nikoho z nich nezačali považovat za zmrtvýchvstalého, a očekávat jeho příchod z nebe na konci světa…

    Co já vím tak v budhismu je směr který očekává budoucího Budhu který zásadním způsobem změní svět. O tom že Budha překonal smrt (ovšem jiným způsobem než Ježíš) snad není třeba mluvit.

  11. protestant

    to Michal:

    “… Zahn je přesvědčen, že zřejmě již před rokem 140 existovala
    v katolické církvi a byla čtena sbírka 4 evangelií a 13 listů Pavlových, a že také další spisy jako Skutky a v některých částech církve také Žd, 1 Pt, Jk a listy Janovy požívaly stejné cti. ..”
    http://etfuk.sweb.cz/kanon.pdf

  12. Michal Post author

    K tomu Buddhismu mám dvě otázky, páč o tom nic nevím:
    1) jak dlouho po Buddhově smrti ten směr vznikl?
    2) jak přesně má být svět změněn?

  13. Skeptik

    ad 1) to nevím
    ad 2) všichni budou “osvícení” nebo budou o “osvícení” usilovat

  14. Skeptik

    protestante – četl jsi vůbec to pdf (co jsi sem poslal)?
    cituji:
    Jako zásadní uzavření historického vývoje vzniku NZ kánonu je příjmáno vyjádření alexandrijského biskupa z roku 367 … a odpověď papeže z roku 405.

  15. Michal Post author

    Skeptik: Protestante ty bavíš v roce 140 žádná katolická církev nebyla – viz:

    🙂

Comments are closed.