Spirituální zážitky

Tvrzení o různých formách kontaktu s Kristem či Duchem Svatým jsou mezi křesťany evergreenem. Používají je v několika kontextech: ujišťují se navzájem, a dost možná že i sami sebe, že jejich víra je pravá; prokazují tím pravost své víry navenek; posilují tím sobě i navzájem své prožívání křesťanského společenství – totiž těch, kteří jsou v kontaktu s Duchem Svatým, či s Kristem.

Dva příklady:

William Lane Craig v debatě s Michaelem Tooleym řekl:

A konečně šestý argument. Bůh se může nechat bezprostředně poznat a zažít. Toto není ani tak argument ve prospěch Boží existence; je to spíš tvrzení, že vy sami můžete poznat, že Bůh existuje, zcela stranou od argumentů, jednoduše tím, že ho bezprostředně zažijete.

Podobně David Černý v diskuzi s Tomášem Hříbkem, které jsem se účastnil, krátce po začátku podotkl, že my ateisté pomíjíme osobní zkušenost Boha, která pro toho daného člověka Boží existenci prokazuje.

Jako člověk, který hledá pravdu, a kterému na pravdě záleží, ať je jakákoliv, tato tvrzení nemohu ignorovat. Pojďme společně celou záležitost promyslet.

***

Uvažme následující fakta:
1) religiozní prožitky a zážitky mají členové snad všech náboženství, nevyjímaje Buddhisty, kteří ani nemají boha, nebo např. domorodce v pralese s jejich přírodními božstvy. Kenneth W. Daniels v knize Why I Believed dokonce napsal, že ty samé prožitky, které mu v době víry “prokazovaly” její pravost, si umí navodit i dnes, kdy je ateista. Hádám, že to nebude až tak výjimečné.
2) lidské prožívání a vnímání je až do extrémní míry ovlivnitelné a změnitelné chemickými látkami (protože mozek sám pracuje na chemickém principu). Tyto látky mohou být jak externě podané (přírodní nebo umělé drogy, alkohol), a nebo, a to je pro nás klíčové, si je může mozek produkovat sám (a také tak nonstop činí).
3) meditace, půst, hromadné prožívání rituálů, zvlášť se spirituálním podtextem (prožitky na shromážděních (nejen) letničních či evangelikálních církví, stavy tranzu při rituálních tancích domorodých kmenů, vedených šamany, atd.), může navodit změněné stavy vědomí.
4) dále uvažme, že o svých osobních citech a pocitech je extrémně snadné říkat polopravdu, či úplně klamat, protože neexistuje možnost ověření.
5) člověk může dokonce snadno oklamat sám sebe. Postupem času může přesvědčit sám sebe, že zažil něco trochu jiného, než co skutečně zažil, že cítil něco trochu jiného než cítil, jiného, hlubšího, atd. O to snazší a upřímnější je pak tvrdit totéž i svému okolí.
6) věřící mají zcela zjevnou MOTIVACI, aby spirituální kontakty vyznávali. Například:
6.1) chtějí zapadnout mezi své. V okamžiku, kdy ostatní vyznávají, že se jich dotýká Duch Svatý, je jejich zřejmým zájmem, aby to nebyli oni, kdo musí říct “mě se ale nedotýká, já nic necítím”. Stačí přitom tak málo: stačí interpretovat svůj příjemný pocit např. při impozantní mši v kostele, působivé varhanní hudbě, působivém kázání kněze, čtení silné pasáže v Bibli, jako dotek Ducha Svatého. Stačí “si říct”, že tomu budu věřit.
6.2) může se to zdát jako účinný způsob jak odpálkovávat nepříjemné otázky.
“Já jsem s Bohem v kontaktu, cítím jeho dotek, tak co mi budeš vykládat, že neexistuje…”
7) věřící jsou jen zřídka kdy ochotni mluvit o tom, co skutečně cítí. V čem jejich zážitky spočívají. Tvrdí, že jejich zážitky jsou nepopsatelné. Často používají argumenty jako “copak ty jsi schopen vysvětlit, co znamená být zamilován, člověku, který zamilován nebyl?” Myslím, že toto je docela důležitá věc, a proto se u ní zastavme. Ovšemže je možné naše duševní prožitky popsat někomu, kdo je nezažil.

Například u lásky lze dotyčnému snadno vysvětlit, že jde o hluboký cit k člověku opačného (někdy i stejného) pohlaví. Jste šťastní, když s milovanou osobou jste, toužíte s ní být, když s ní zrovna nejste. Musíte na ni stále myslet, myšlenky na ni vyplňují značnou část vaší pozornosti. Mnohdy se nemůžete soustředit na nic jiného. Pokud s milovanou osobou zrovna nejste, uzavíráte se do sebe, a věnujete se právě myšlenkám na svou lásku. Máte radost když ona má radost, máte o ni strach, máte sklon mít “růžové brýle”, tzn. neuvědomujete si dostatečně chyby milované osoby, a nekriticky vnímáte její přednosti. Přitahuje vás sexuálně, toužíte být v její tělesné blízkosti. Atd. Myslím, že je zřejmé, že své city a pocity LZE popsat člověku který je nezažil, docela pěkně, a nic na tom nemění fakt, že ten samotný POCIT to nenahradí.

Čili pokud někdo tvrdí, že o svých spirituálních zážitcích nemůže vůbec nic říct, nikoliv proto že by nechtěl, ale proto že to nejde, je velmi pravděpodobné, že je to jen výmluva – a i zde je zřejmá motivace: z popisu těch zážitků by mohlo být i danému věřícímu patrné, že závěr, že vysvětlením je kontakt s Bohem, je poněkud unáhlený. Věřící si ovšem tuto skutečnost nechce připustit – proto se do popisu svých citů raději ani nechce pouštět. Prohlásit je za zahalené v nevyslovitelnu a tajemnu a transcendentnu přece vypadá a hlavně funguje mnohem líp.

***

William Lan Craig a spousta dalších tvrdí, že věřícím jejich spirituální zážitky prokazují Boží existenci. Spoléhají při tom zjevně na to, že subjektivní pocity nejsou příliš dobře zkoumatelné. V tomto případě se ale pletou.

Stačí si uvědomit: JAK mohou věřící VĚDĚT, že to co zažívají, je Bůh? Co když to je třeba ďábel? Co když to je jiný padlý anděl? Co když to byl normální, ne-padlý anděl? Co když se stali obětí pokusu UFO? Co když na nich testuje americká vláda novou supertajnou mentální zbraň? A co když – úplně prozaicky – jsou jejich pocity výhradně produktem jejich mozku? JAK mohou vědět, že to není tento poslední případ? A jak si můžou i jen myslet, že Bůh je nejpravděpodobnější vysvětlení jejich zážitků?

Tvrdí-li někdo, že mu jeho spirituální zkušenost prokazuje existenci Boha, evidentně klame sám sebe, POKUD ovšem neumí vysvětlit, JAK mu tato zkušenost Boha prokazuje. Musel by vysvětlit, JAK VÍ, že ta zkušenost nemůže mít původ nikde jinde, než v Bohu. Nemyslím si, že by bylo vůbec možné toto vyargumentovat.

***

Kdyby šlo věřícím o to, co je skutečně pravda, a nikoliv o přeochotné uvěření tomu, co chtějí, aby byla pravda, pak by se na celou situaci pokusili podívat trochu z odstupu. Zamysleli by se nad tím, co přesně zažili a cítili, jaká jsou možná vysvětlení a příčiny těch zážitků či pocitů, a která z nich jsou pravděpodobná více a která méně. Jak by vůbec mohl vypadat zážitek, jehož nejpravděpodobnějším vysvětlením (nikoliv jediným možným, jako v minulém bodě) by bylo, že ho způsobil Bůh?

Odhaduji, že zdaleka nejčastější pocity, které věřící připisují blízkosti Ducha Svatého či Krista, jsou různé pocity dotyku transcendentna, míru a pokoje a klidu, pocit dotyku nebo blízkosti něčeho vznešeného, něčeho co nás zdaleka přesahuje, pocit zalití láskou, pocit blízkosti něčeho, skrze co všechno pošlo, něčeho s nekonečným významem a důležitostí, pocit blízkosti milující bytosti, která pro nás tak moc udělala a obětovala, a my jsme jí přitom tak moc ublížili, a ona nás přitom tak miluje… a je teď úplně blízko, blizoučko, až ji cítíme…

Toto všechno jsou sebe-vyplňující představy. Považuji za zcela evidentní, že kdybych JÁ sám byl křesťanem, a upřímně bych věřil, že Bůh JE milující, obětoval za nás svého jediného Syna, který za nás trpěl, a přitom nás nesmírně miluje, má Kosmickou důležitost, skrze něj všechno pošlo, atd., a zejména že v určitých situacích (o samotě při modlitbě, při četbě Písma a rozjímání, při mši v kostele, na náboženském shromáždění, atd.) se mi může přiblížit a vejít se mnou do osobního kontaktu – a v této situaci bych BYL, a celá má pozornost by byla upřena k těmto představám (ať už o samotě při meditaci, a nebo ještě lépe na nějakém náboženském shromáždění, kde by témuž věřili všichni) tak že by tyto představy byly neodlišitelné od pocitu, že Ho opravdu cítím, že tu opravdu je.

A, co je naprosto klíčové – toto funguje BEZ OHLEDU na to, zda Bůh skutečně existuje nebo ne.

***

Spirituální kontakt by přitom bez problémů mohl být takového druhu, že by se naturalistické vysvětlení hledalo jen obtížně. Bůh by např. dotyčné osobě mohl telepaticky zjevit nějaké ověřitelné informace. Mohl by jí sdělit, co se stane v dohledné budoucnosti. Přesně den a místo, kdy se zřítí letadlo, nebo vykolejí vlak, z příčin nezaviněných člověkem. Mohl by věřící osobě sdělit řešení nějakého matematiky za stovky let nevyřešeného problému. Mohl by více osobám najednou sdělit tu samou netriviální představu, a ty by si pak mohly své představy porovnat. Mohl by … vždyť si to pojďme vyzkoušet!

Mám právě v hlavě jistou poměrně surrealistickou scénu. Popsal jsem ji asi na pěti řádcích do textového souboru. SHA256 hash toho souboru je

47e9494f16f4cc2e50c1cd27f008a9d21fe38e1dff7165314b754409a4df36cb

Je-li někdo ve skutečném kontaktu s Duchem Svatým – ať mi někdo tu moji představu popíše! Celá ta představa tvoří jedinou scénu, stačí tedy, aby Duch Svatý dotyčnému vnuknul jedinou myšlenku, jediný obraz! A ten nám zde pak může popsat. Já nemohu svoji představu dodatečně změnit, protože hash jsem už tímto zveřejnil, a je výpočetně nemožné zkonstruovat k danému hashi jeho vzor. Není to ale nemožné pro všemohoucího Boha – a ten beztak zná moje myšlenky, a tím spíš obsah konkrétního souboru na mém disku. Je to tedy naprosto fér.

Přidám ještě motivační myšlenku: POKUD by někdo uspěl, pak by to mohlo na ledaskoho zapůsobit, a přivést ho k víře – a není každá taková “zachráněná duše” úžasný úspěch? Není to důvod MODLIT SE, aby Bůh mě, zpupnému ateistovi, ukázal, zač je toho loket, veřejně ho znemožnil, a navíc tak případně přivedl lecjakou ztracenou ovečku na cestu Spásy?

Vím vím – je zde notoricky známá výmluva, že Bůh se přece nenechá testovat… Postavme to tedy jinak! NAŘIZUJI Bohu, aby o mé představě nikomu neříkal. Zároveň asi umím predikovat budoucnost – protože jsem si JIST, že mě Bůh poslechne a můj příkaz neporuší. Žádné nové ovečky, žádné vyplněné modlitby! Ticho!

Předpovídám, že Bůh se bude chovat přesně tak, jak se chová vždy – totiž jako by neexistoval.

Nuže, nechme se “překvapit”, jak to dopadne.

Průběžně budu zveřejňovat došlé reakce. Za tři měsíce, tedy 24.2.2013 zveřejním moji původní představu. Každý bude moci ověřit, že sedí hash – a celý pokus pak vyhodnotíme.

***

Pro úplnost se chci zmínit o jednom přístupu, a tím je postoj: “věřím, že jsem s Kristem v kontaktu”, aniž by za touto vírou stály jakékoliv pocity, komunikace, vidění či cokoliv podobného. Dotyčný tomu věří například proto, že je v Bibli napsáno, že to tak má být (“Neboť kdekoliv se shromáždí dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich.” (Mt 18:20). Tímto postojem asi nemá cenu se blíže zabývat, protože je zjevné, že neprokazuje nic ani nevěřícím, ani dotyčnému věřícímu.

Závěr

Ukázal jsem, že typické spirituální zážitky neprokazují nic ani samotným věřícím, kdyby se na ně ovšem byli schopni podívat nezaujatě – a už vůbec neprokazují nic nevěřícím (pro korektnost dodejme, že věřící většinou ani netvrdí, že by mělo). Mluví-li věřící o tom, že “zažili Boha”, že pro ně jsou jejich zážitky průkazné, je zde zjevně přání otcem myšlenky. CHTĚJÍ aby to tak bylo, a tak tvrdí, že to tak opravdu je. Věřící nejsou schopni vyargumentovat opak: JAK jim jejich spirituální zážitky Boha prokazují.

Jako ve spoustě jiných případů, i zde mnozí věřící klamou sami sebe.

Jsou myslitelné spirituální zážitky, které by byly jen obtížně vysvětlitelné – ovšem takové věřící v reálu nemají, viz náš pokus. Existuje naprosto věrohodné, logické a naturalistické vysvětlení toho typu spirituální zkušenosti, který věřící mívají. Je evidentní i motivace, kterou věřící mají, aby o svých spirituálních zážitcích a “kontaktech s Duchem” mluvili.

Z těchto důvodů nemám ani s maximálně otevřenou myslí nejmenší důvod věřit, že by věřící měli jakýkoliv reálný spirituální kontakt (ať už s Kristem, nebo s Duchem Svatým, nebo s čímkoliv jiným).

1,159 thoughts on “Spirituální zážitky

  1. protestant

    jack says:
    December 12, 2012 at 1:50 pm
    To Protestant:
    Dočkám se někdy odpovědi na svou otázku?
    Existuje váš Bůh vně vašeho těla nebo snad je součástí vašeho těla?

    protestant:
    Nevěřil jsem (a dosud nevěřím) že jste tak pitomou otázku myslel vážně.

  2. protestant

    jack:
    To je zase nelogické! Nejde přece o mě,jde o vás. Jde o váš přístup k tomuto tématu.
    Kdyby jste byl člověk,který se o tuto tématiku opravdu zajímá,tak by jste nenapsal jen to o co jsem vás žádal,ale ještě spoustu údajů navíc!!

    protestant:

    Opravdu se chcete bavit o impedanci, kapacitě a indukčnosti mých signálových a reproduktorových kabelů?

  3. jack

    protestant:
    Ideální je kombinace obého.

    jack:
    Myslíte tedy,že hudební skladatelé vlastně tvoří i literární dílo,vedle hudebního??

  4. protestant

    jack:
    Myslíte tedy,že hudební skladatelé vlastně tvoří i literární dílo,vedle hudebního??

    protestant:
    Ne. Tvoří hudební dílo. Partitura není literaturou.

  5. jack

    jack says:
    Napsal jste,že Bachovo hudební dílo je krásné. Zajímalo by mě, jakým způsobem jste došel k tomuto hodnocení. Když tedy pominu skutečnost,že mluvíme o subjektivním názoru,tak k vašemu názoru jste došel po přečtení notových zápisů (partitur) nebo poslechem Bachovi hudby??

    protestant:
    Jak kdy. Někdy tak, jindy onak.

    jack:
    To je velmi zajímavé. Takže vy si opravdu dovedete představit situaci,že bych šel například na koncert varhanního díla G-dur od J.S.Bacha do Bachkirche v Arnstadtu a místo linoucí se hudby z tamějších varhan,by nám byla pouze rozdána partitura tohoto díla?? 🙂
    Vás by to tedy asi nepřekvapilo,když Bachovo dílo “konzumujete” někdy tak a jindy onak,ale já bych tedy chtěl vidět obličeje lidí,kterým by se něco podobného stalo.
    Já už jsem za svůj život navštívíl spoustu koncertů,ale asi vás zklamu,protože se mi NIKDY nestalo,že bych místo poslechu hudby dostal do ruky pouze partituru hudebního díla. Nestalo se to ani stovkám ostatních lidí,kteří na koncert přišli,ale jak jste napsal,asi jsme všichni (tedy i organizátoři koncertu) primitivové ve vnímání hudby!
    Nevím co si o vás myslet,vypadá to spíše na hloupý vtip,ale já mám podezření,že vy to myslíte naprosto vážně!

  6. jack

    protestant:
    Nevěřil jsem (a dosud nevěřím) že jste tak pitomou otázku myslel vážně.

    jack:
    Budete asi překvapen,ale někteří věřící opravdu tvrdí,že Bůh je v jejich srdci.
    Proto nechápu, proč vám tato otázka připadá pitomá.
    Dokážete odpovědět i přesto,že vám otázka připadá pitomá?

  7. jack

    protestant:

    Opravdu se chcete bavit o impedanci, kapacitě a indukčnosti mých signálových a reproduktorových kabelů?

    jack:
    To ještě nevím,třeba to nebude potřeba,když mi konečně přesně napíšete,jaké kabely a hlavně přístroje používáte.
    Kromě toho se domnívám,že vy jste vyjímka u které toto téma není až tak důležité,když hudbu kromě poslouchání také čtete!!:-)

  8. jack

    protestant:
    Ne. Tvoří hudební dílo. Partitura není literaturou.

    jack:
    Takže když není literaturou,myslíte že skladatel neměl úmysl,aby lidé jeho hudební tvorbu četli?

  9. jack

    protestant:
    Ne. Tvoří hudební dílo. Partitura není literaturou.

    jack:
    Když to není literatura,tak proč tedy hudbu čtete? Proč hudbu pouze neposloucháte? 🙂

  10. protestant

    jack says:
    To je velmi zajímavé. Takže vy si opravdu dovedete představit situaci,že bych šel například na koncert varhanního díla G-dur od J.S.Bacha do Bachkirche v Arnstadtu a místo linoucí se hudby z tamějších varhan,by nám byla pouze rozdána partitura tohoto díla??
    Vás by to tedy asi nepřekvapilo,když Bachovo dílo “konzumujete” někdy tak a jindy onak,ale já bych tedy chtěl vidět obličeje lidí,kterým by se něco podobného stalo.
    Já už jsem za svůj život navštívíl spoustu koncertů,ale asi vás zklamu,protože se mi NIKDY nestalo,že bych místo poslechu hudby dostal do ruky pouze partituru hudebního díla. Nestalo se to ani stovkám ostatních lidí,kteří na koncert přišli,ale jak jste napsal,asi jsme všichni (tedy i organizátoři koncertu) primitivové ve vnímání hudby!
    Nevím co si o vás myslet,vypadá to spíše na hloupý vtip,ale já mám podezření,že vy to myslíte naprosto vážně!

    protestant:
    Na koncertě to běžné není, ale při domácím poslechu to vyloučené není.

  11. protestant

    jack says:

    Když to není literatura,tak proč tedy hudbu čtete? Proč hudbu pouze neposloucháte?

    protestant:

    Partitura pomáhá vyznat se v hudebním díle.

  12. protestant

    jack says:

    Takže když není literaturou,myslíte že skladatel neměl úmysl,aby lidé jeho hudební tvorbu četli?

    protestant:
    Hudba je předně určena k aktivnímu provozování, tedy ke čtení a hraní.

  13. Čestmír Berka

    Spousta skvělé hudby byla vytvořena bez jakékoli partitury. Je obrovský rozdíl slyšet stejnou skladbu v cover verzi- například Stairway to Heaven ( schody do nebe) od Led Zeppelin: http://www.youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8 si poslechněte v podání Dread Zeppelin: http://www.youtube.com/watch?v=7Dwh5_hicoE , Franka Zappy: http://www.youtube.com/watch?v=uKgK91zCq44 , Leningrad Cowboys:http://www.youtube.com/watch?v=QxzItqgWMDQ , nebo Rolfa Harrise :http://www.youtube.com/watch?v=IPOIy4Kb9M4

    Onkyo je dobrá značka- ti šmejd nevyrábějí..mně to od Protestanta stačí
    Music is the best ( F.Zappa)

  14. jack

    protestant:
    Na koncertě to běžné není, ale při domácím poslechu to vyloučené není.

    jack:
    Čtení partitury je podle vás poslech?? 🙂

  15. jack

    protestant:
    Hudba je předně určena k aktivnímu provozování, tedy ke čtení a hraní.

    jack:
    Hudba je určena ke čtení???
    Toto vyjádření by si zasloužilo někam zaznamenat,co myslíte Michale? 🙂

  16. protestant

    jack:
    Hudba je určena ke čtení???
    Toto vyjádření by si zasloužilo někam zaznamenat,co myslíte Michale?

    protestant:
    Těžko můžete provozovat kvalitní hudbu bez čtení not.

  17. protestant

    jack says:
    December 12, 2012 at 8:19 pm
    protestant:
    Na koncertě to běžné není, ale při domácím poslechu to vyloučené není.

    jack:
    Čtení partitury je podle vás poslech??

    protestant:
    Zkuste si to přečíst ještě jednou a lépe.
    Upozorňuji zejména na slova PŘI POSLECHU.

  18. Čestmír Berka

    protestant:
    Těžko můžete provozovat kvalitní hudbu bez čtení not.

    Na světě je spousta skvělé hudby, která v notách nikdy nebyla zaznamenána!

Comments are closed.