Mohl bych uvěřit?

Mohl bych uvěřit v Boha?

Předně musím už asi po milionté zopakovat, že naprosto přirozeně bych uvěřil, kdyby (*) mi někdo ukázal, že v mých argumentech jsou zásadní chyby, a celková evidence ve skutečnosti ukazuje, že křesťanství je pravdivé a Ježíš byl opravdu Boží Syn, který zemřel za naše hříchy, atd. Pak bych se zcela logicky a nevyhnutelně stal křesťanem. Bylo by to zcela upřímné, správné, a nešlo by proti tomu nic namítnout.

Řekněme ale, že by se žádné nové argumenty neobjevily. Před nějakou dobou mi jeden diskutující na tomto webu řekl, že i já můžu uvěřit – stačí chtít. Opravdu? Moje subjektivní vnímání síly evidence, že křesťanský Bůh neexistuje, je srovnatelné s mou subjektivní jistotou, že Země je spíš kulatá než placatá. Copak si můžu jen tak říct, že budu od teď věřit, že Země je ve skutečnosti placatá?

Napadlo mě, že pokud bych měl MOTIVACI uvěřit, pokud bych CHTĚL – pak by to mohlo být docela zajímavé. Takovou motivací by mohl být např. život v zemi, kde věří drtivá většina obyvatel, a kde nevíra znamená společenský nebo i vážnější problém.

Vždycky bych například mohl tvrdit, že věřím. Mohl bych se chovat, jako kdybych věřil. Chodil bych do kostela, vykonával bych všechny rituály jak se patří, modlil bych se, na otázky bych odpovídal tak, jak odpovídají křesťané – s tím nemá průměrně inteligentní člověk, který se nějakou dobu do diskuzí s křesťany zapojuje, žádný problém.

Kdo by pak poznal, co si opravdu myslím? Bez hříchu není nikdo, já nehřeším nijak moc i když jsem ateista, tj. podle hříchů by se to nepoznalo – a do hlavy mi nikdo nevidí.

Alternativně bych se na spoustu těchhle “povinností” dokonce mohl vykašlat – vždyť kdo dnes chodí do kostela? Jak jsem se minule dozvěděl od moderních křesťanů, chození do kostela z vás nejen neudělá lepšího křesťana, ale zpochybňovali dokonce i jakýkoliv vztah mezi tím, jak vážně svou víru člověk bere, a jak často chodí do kostela. Hm, zřejmě sami do kostela nechodí…

Kdo se dnes na veřejnosti otevřeně hlásí ke své víře? Slabý výsledek pro křesťany ve Sčítání 2011 se vysvětluje právě tak, že co je komu do toho, čemu kdo věří? Nemusel bych tedy o své víře ani mluvit. Stačilo by říct, co je komu do toho.

Kolik “křesťanů” asi “věří” právě tímto způsobem?

***

Dobrá, co kdybych ale chtěl opravdu uvěřit? Není-li splněna podmínka (*), nemám o to sice zájem a tedy to ani nebudu zkoušet, ale říkám si, co kdybych zkusil následující kroky?

Premisou je, že bych měl motivaci uvěřit. Chtěl bych. Řekl bych si, že Bůh prostě existuje, protože design světa je tak očividný, velký třesk musel mít nějakou příčinu, a Bůh to vysvětluje velmi elegantně. Přemýšlel bych o Ježíšově příběhu – ale pozitivně, tj. neřešil bych co a proč se tak nemohlo stát, a jakou o tom máme evidenci. Představoval bych si, jak za nás trpěl na kříži, jak ušlechtilá to byla oběť, jak jsme všichni nenapravitelně hříšní, a zasloužíme si za to smrt, jak jsme Ježíše zradili – a že On je při tom všem naše jediná spása.

Začal bych k němu v duchu mluvit, říkal bych tomu “komunikovat s Kristem”. Vyprávěl bych mu o svých každodenních starostech i radostech, a to co nejčastěji. Jako čtyřleté dítě se svým virtuálním případně plyšovým kamarádem.

Cílevědomě bych potlačoval veškeré pochybnosti: o tom že hypotéza Boha ve skutečnosti vznik Vesmíru vůbec nevysvětluje, o tom že svět jeví znaky designu jen při velmi povrchním pohledu, o skutečné evidenci že příběh NZ je pravdivý, o jeho vnitřních inkonzistencích, o tom že ve skutečnosti mluvím jen já ke svému virtuálnímu kamarádovi, ale odezva nepřichází žádná.

Začal bych interpretovat běžné věci jako že jde o odpověď Krista. Něco se mi povedlo – super, Ježíš mi pomohl, protože mě tak moc miluje! Něco se mi nepovedlo? Určitě je za tím moudré vedení mého Pána, který mě na tom učí něco, čemu ještě plně nerozumím, ale určitě to dřív nebo později pochopím. Nebo taky ne, ale určitě to je celkově pro moje dobro.

Mohl bych zkusit použít i taktiku “proseb Boha aby mi pomohl uvěřit”. Jak by časem vzpomínek na mou dřívější nevíru a na příslušné argumenty přirozeně ubývalo, radostně bych to interpretoval, jako že mi Pán pomáhá. Kdyby jich teoreticky neubývalo, a stále se objevovaly pochybnosti, řekl bych si, že Pán přece není automat, a nemůžu čekat, že zareaguje hned jak si písknu.

Také bych se snažil do celé věci zaangažovat city. Dojímal bych se nad Pánovým osudem, nad jeho šlechetnou obětí. Snažil bych se představit si velikost jeho oběti, jeho utrpení na kříži, snažil bych se myslet na to, že to udělal pro nás, obdivoval bych ho za to – a později snad i miloval? Štítil bych se sám sebe za svoji hříšnost, a o to víc bych se upínal k Pánu, který je mou jedinou nadějí.

Rozhodně bych chodil na mše. Sborový zpěv a rituální praktiky při mši mají prokazatelný efekt na psychiku člověka (podobně jako rituální obřady domorodých kmenů atd.) a to bych interpretoval jako jasnou známku bezprostřední blízkosti Pána.

Život v komunitě věřících by byl vůbec důležitý. Snažil bych se věnovat maximum času kontaktu s věřícími přáteli a lidmi. Nic nenaladí mysl na patřičnou notu tak spolehlivě, jako když příslušné věci považují všichni okolo za samozřejmost. Minimum kontaktu s pochybovačnými myšlenkami = minimum vlastních pochybností.

Velmi efektivní by jistě bylo utužování skupiny ostentativním vymezováním se k jejímu vnějšku: radostí nad tím, že my máme to štěstí a věříme, zatímco ONI (nevěřící) mají smůlu, doufejme že jen dočasně, samozřejmě. Hovořili bychom spolu o pošetilosti ateistů, o tom jak je celá ta věc přece zřejmá, spekulovali bychom nad jejich nemorálností, pýchou – čímž bychom se automaticky “poplácávali” po ramenou, že my – díky Bohu! – pyšní a nemorální až tak nejsme, což je přece fajn, protože tak máme blíž k našemu Pánu Ježíši Kristu, a děláme mu tím radost, atd.

Mezi věřícími se často považuje za samozřejmost “být v kontaktu s živým Kristem”. Nikdo mi zatím nebyl schopen definovat, co se tím přesně myslí – ale když to nikdo není schopen definovat, tak to asi většina věřících sama neví, a proto bych to nepotřeboval vědět ani já. Stačilo by mi, abych si řekl, že s ním prostě v kontaktu jsem, a totéž abych s okázalou jistotou tvrdil i ostatním. Dle příkladu ostatních nepotřebuji umět vysvětlit, v čem ten kontakt spočívá, nebo jak sám poznám, že jej mám – stačí to tvrdit. Stačí tvrdit, že “to cítím”. Sám pro sebe bych si to mohl spojit třeba s příjemnými pocity ze sborového zpěvu v kostele, s pocity při soustředěné modlitbě, atd.

Dále, nemálo věřících deklaruje svou jistotu, že Bůh existuje. I já bych to třeba tvrdil. Dle předpokladu jsem v situaci, že chci věřit, svoji potlačenou nejistotu považuji za špatnou – tak co kdybych si prostě řekl, že mám jistotu? Pochybnosti mít nechci, tak jim jsem schopen vědomě nevěnovat pozornost (nejsem schopen zabránit tomu, aby mě pochybnost čas od času nepřišla na mysl, ale jsem schopen v té myšlence dál nepokračovat, a nerozvíjet ji. Vědomě ji potlačit.) – a tedy mám jistotu. A když ji mám, tak mohu totéž tvrdit i ostatním.

Co by mi tedy po nějakém čase zbylo? Zůstaly by stále méně často se objevující ojedinělé myšlenky na to, že jsem dřív měl nějakou evidenci, která svědčila o tom, že nemám pravdu – myšlenky, které bych se snažil vědomě utnout jakmile by se objevily. Navíc bych si v takovém případě vědomě “řekl”, že to prostě celé byla chyba. Byla to chyba, bylo to špatně, TEHDY jsem se mýlil. Tečka.

Závěrem připomínám, že v celém tom procesu nebyla potřebná sebemenší skutečná intervence Boha. Vše je jen o sebeobelhaní se, o nasazení si klapek na oči, o zakázání si přemýšlet o jistých věcech, o cílevědomé sebe-manipulaci s mou vlastní myslí.

A teď klíčové otázky:

1) Byl bych v takovém případě věřící?
2) Pokud ne, tak co by mi chybělo k tomu, abych byl “opravdu věřící”? Uvědomme si, že v reálném životě nám stačí k tomu, abychom někoho považovali za věřícího, jen to, aby to o sobě tvrdil. NĚKDO by snad mohl požadovat i to, aby se dotyčný choval jakž-takž morálně – ovšem obé bych splnil hned v tom úplně prvním kroku.
3) z mého současného pohledu je výše uvedený postup čistokrevná psychologická sebe-manipulace. Manipulace mě samotného. Nic jiného, než sebeobelhaní se. Je to pravda? Pokud ne, tak proč?
4) Je-li výše uvedené psychologická manipulace, obelhaní sama sebe, pak taková cesta k víře asi nebude úplně OK – a jistě se mi nikdo nemůže divit, že se jí NEHODLÁM pouštět. POKUD by ale byla splněna premisa, a já bych CHTĚL uvěřit (ovšem nikoliv za cenu výše popsaného sebeobelhávání se a zmanipulování sebe sama) – pak jakou jinou cestou mohu jít, než že mi někdo objasní problémy, které s křesťanstvím mám, a o kterých píšu v článcích zde na tomto webu?
5) vzhledem k tomu, že mi ty problémy za rok a půl nikdo nebyl schopen objasnit (a to jsem s jejich výčtem ani zdaleka neskončil), znamená to, že já prostě uvěřit nemohu, aniž bych podvedl sám sebe?

1,217 thoughts on “Mohl bych uvěřit?

  1. Michal Post author

    Protestante, ptáš-li se “Kdy?”, znamená to, že ti (Duch Svatý) řekl (!) nějaké věci dokonce víckrát? Mě by strašně zajímalo, co ti povídá tvůrce Vesmíru, když s tebou mluví, řekni nám to, prosííím! 🙂

    Mě ale pořád neštymuje ta tvoje nejistota: tak když jsi s tvůrcem Vesmíru dokonce opakovaně komunikoval, jak teda můžeš pochybovat o tom, zda existuje?

    Pokud ta komunikace byla v takové formě, že je pro Tebe samotného ne-zcela-přesvědčivé, že jsi opravdu komunikoval s Bohem (tj. asi připadá v úvahu i jiné vysvětlení), tak jak může vůbec tvůj závěr být, že jsi s Bohem komunikoval? Není to jiné vysvětlení VŽDY pravděpodobnější, než že jsi komunikoval s Tvůrcem Vesmíru?

    Nebo se SNAŽÍŠ SÁM SEBE PŘESVĚDČIT, že to byl Bůh, protože CHCEŠ aby to byl ON, přičemž ty pochybnosti o kterých mluvíš, jsou hlasem tvého svědomí, které ví, že to tak nebylo?

    A jen tak mimochodem, tipl bych si, že se o těchhle věcech vůbec nebudeš chtít příliš bavit. Hádám, že budeš odpovídat krátce, neurčitě, vyhýbavě, od věci, nebudeš reagovat na to co jsem výše napsal… uvidím. Jsem na Tvoji odpověď zvědavý.

  2. protestant

    Záleží Michale, zda chceš odpověď z pohledu exaktní vědy, či z pohledu víry.
    Je to podobné, jako když se baví fyzik – akustik s hudebním skladatelem. Oba mluví o tomtéž, ale jejich pohledy jsou diametrálně odlišné.

  3. Michal Post author

    No mě zajímá odpověď z pohledu Tebe – vždyť to koneckonců je o tvých pocitech, a o tom co vnímáš jako pravdivé…

  4. protestant

    Já mohu mluvit z obou pohledů. Znám fyziku i hudbu. Proto vím jak jsou ty pohledy odlišné.
    Vysvětlovat kontrapunkt, či hudební harmonii člověku, který pod tóny vidí pouze kmitočty a jejich harmonické je v podstatě vyloučeno.

  5. Michal Post author

    Protestante, mám pro Tebe záludnou otázku.

    PROČ se vůbec Bůh pouštěl před 2000 do toho dobrodružství se svým pobytem na Zemi v lidském těle? CO chtěl dosáhnout tím, že chodil 30 let po zemi v podobě člověka, pak se nechal ukřižovat, a třetí den to svoje tělo vzkřísil? PROČ se do tohohle celého pouštěl, CO tím chtěl dosáhnout? Co bylo cílem jeho mise?

  6. protestant

    To není Michale záludná, ale nesmyslná otázka. Jak já mohu vědět proč? Ty když šlápneš do mraveniště tak mravenci vědí proč jsi to udělal?

  7. Michal Post author

    Moment moment – když šlápnu do mraveniště, tak jsem to v prvé řadě udělat NECHTĚL. Byl to OMYL, a kdybych o tom mraveništi věděl, tak bych se mu vyhnul.

    Chceš říct, že tohle platí pro Boží návštěvu Země před 2000 lety?

    PS. A co se týká těch mravenců, tak ti neumí v prvé řadě myslet, proto nevědí nic.

  8. Michal Post author

    No a pokud NEVÍŠ proč tak Bůh jednal, pak Ti takové jednání z definice přijde nesmyslné. Proč tomu ale teda věříš?

    Proč věříš tomu, že se Bůh před dvě tisíci lety zachoval nějak, že smysl toho PŘEDPOKLÁDANÉHO JEDNÁNÍ ti uniká? Proč tomu věříš i přesto, že o této smysl nedávající Boží akci nejsou žádné důkazy?

    Nejsou o tom důkazy, nedává nám to smysl – pak proč věřit tomu, že se to opravdu stalo?

  9. protestant

    Tak si místo šlápnutí dosaď zakrytí mraveniště před deštěm či slunce. Jde o princip.
    Mravenec nikdy nebude vědět proč to člověk dělá. A to mezi mravencem a člověkem je zlomek odstupu který je mezi Bohem a námi.

  10. protestant

    Věřím Michale právě proto že nevím. Pokud bych věděl nemohl bych věřit. Nelze věřit něčemu co víme.

  11. Michal Post author

    Protestante, a jak vůbec může být Bůh V (!!!) lidském těle?

    Já si umím klidně představit, že Bůh si nějaké lidské tělo na Zemi použije jako “avatara”. Jako loutku. V našem případě ho nechá narodit, nějak ho po zemi řídí, pak ho nechá popravit na kříži, a pak ho zase vzkřísí.

    Nechápu ale, jak může Bůh BÝT tímto tělem! Může být Bůh taky psem? Žížalou? Virem? Může ze sebe Bůh udělat cihlu? Kámen?

  12. Michal Post author

    Protestant: “Věřím Michale právě proto že nevím. Pokud bych věděl nemohl bych věřit.”

    Počkej, tady jde o něco jiného: Nějaké události X můžeš věřit, a nevědět zda nastala nebo ne, a přesto Ti může dávat smysl. Např. můžeš věřit že naši Zemi navštívili před nějakou dobu ufoni. Proč? No protože zkoumali nové planety a narazili přitom na Zemi. Smysl to dává, nejsou o tom důkazy – a klidně tomu můžeš věřit.

    Potíž je ale přece v tom, že ty věříš nějakému Y, který Ti nedává smysl, a NAVÍC nejsou žádné argumenty, že k Y opravdu došlo!

Comments are closed.