Mohl bych uvěřit?

Mohl bych uvěřit v Boha?

Předně musím už asi po milionté zopakovat, že naprosto přirozeně bych uvěřil, kdyby (*) mi někdo ukázal, že v mých argumentech jsou zásadní chyby, a celková evidence ve skutečnosti ukazuje, že křesťanství je pravdivé a Ježíš byl opravdu Boží Syn, který zemřel za naše hříchy, atd. Pak bych se zcela logicky a nevyhnutelně stal křesťanem. Bylo by to zcela upřímné, správné, a nešlo by proti tomu nic namítnout.

Řekněme ale, že by se žádné nové argumenty neobjevily. Před nějakou dobou mi jeden diskutující na tomto webu řekl, že i já můžu uvěřit – stačí chtít. Opravdu? Moje subjektivní vnímání síly evidence, že křesťanský Bůh neexistuje, je srovnatelné s mou subjektivní jistotou, že Země je spíš kulatá než placatá. Copak si můžu jen tak říct, že budu od teď věřit, že Země je ve skutečnosti placatá?

Napadlo mě, že pokud bych měl MOTIVACI uvěřit, pokud bych CHTĚL – pak by to mohlo být docela zajímavé. Takovou motivací by mohl být např. život v zemi, kde věří drtivá většina obyvatel, a kde nevíra znamená společenský nebo i vážnější problém.

Vždycky bych například mohl tvrdit, že věřím. Mohl bych se chovat, jako kdybych věřil. Chodil bych do kostela, vykonával bych všechny rituály jak se patří, modlil bych se, na otázky bych odpovídal tak, jak odpovídají křesťané – s tím nemá průměrně inteligentní člověk, který se nějakou dobu do diskuzí s křesťany zapojuje, žádný problém.

Kdo by pak poznal, co si opravdu myslím? Bez hříchu není nikdo, já nehřeším nijak moc i když jsem ateista, tj. podle hříchů by se to nepoznalo – a do hlavy mi nikdo nevidí.

Alternativně bych se na spoustu těchhle “povinností” dokonce mohl vykašlat – vždyť kdo dnes chodí do kostela? Jak jsem se minule dozvěděl od moderních křesťanů, chození do kostela z vás nejen neudělá lepšího křesťana, ale zpochybňovali dokonce i jakýkoliv vztah mezi tím, jak vážně svou víru člověk bere, a jak často chodí do kostela. Hm, zřejmě sami do kostela nechodí…

Kdo se dnes na veřejnosti otevřeně hlásí ke své víře? Slabý výsledek pro křesťany ve Sčítání 2011 se vysvětluje právě tak, že co je komu do toho, čemu kdo věří? Nemusel bych tedy o své víře ani mluvit. Stačilo by říct, co je komu do toho.

Kolik “křesťanů” asi “věří” právě tímto způsobem?

***

Dobrá, co kdybych ale chtěl opravdu uvěřit? Není-li splněna podmínka (*), nemám o to sice zájem a tedy to ani nebudu zkoušet, ale říkám si, co kdybych zkusil následující kroky?

Premisou je, že bych měl motivaci uvěřit. Chtěl bych. Řekl bych si, že Bůh prostě existuje, protože design světa je tak očividný, velký třesk musel mít nějakou příčinu, a Bůh to vysvětluje velmi elegantně. Přemýšlel bych o Ježíšově příběhu – ale pozitivně, tj. neřešil bych co a proč se tak nemohlo stát, a jakou o tom máme evidenci. Představoval bych si, jak za nás trpěl na kříži, jak ušlechtilá to byla oběť, jak jsme všichni nenapravitelně hříšní, a zasloužíme si za to smrt, jak jsme Ježíše zradili – a že On je při tom všem naše jediná spása.

Začal bych k němu v duchu mluvit, říkal bych tomu “komunikovat s Kristem”. Vyprávěl bych mu o svých každodenních starostech i radostech, a to co nejčastěji. Jako čtyřleté dítě se svým virtuálním případně plyšovým kamarádem.

Cílevědomě bych potlačoval veškeré pochybnosti: o tom že hypotéza Boha ve skutečnosti vznik Vesmíru vůbec nevysvětluje, o tom že svět jeví znaky designu jen při velmi povrchním pohledu, o skutečné evidenci že příběh NZ je pravdivý, o jeho vnitřních inkonzistencích, o tom že ve skutečnosti mluvím jen já ke svému virtuálnímu kamarádovi, ale odezva nepřichází žádná.

Začal bych interpretovat běžné věci jako že jde o odpověď Krista. Něco se mi povedlo – super, Ježíš mi pomohl, protože mě tak moc miluje! Něco se mi nepovedlo? Určitě je za tím moudré vedení mého Pána, který mě na tom učí něco, čemu ještě plně nerozumím, ale určitě to dřív nebo později pochopím. Nebo taky ne, ale určitě to je celkově pro moje dobro.

Mohl bych zkusit použít i taktiku “proseb Boha aby mi pomohl uvěřit”. Jak by časem vzpomínek na mou dřívější nevíru a na příslušné argumenty přirozeně ubývalo, radostně bych to interpretoval, jako že mi Pán pomáhá. Kdyby jich teoreticky neubývalo, a stále se objevovaly pochybnosti, řekl bych si, že Pán přece není automat, a nemůžu čekat, že zareaguje hned jak si písknu.

Také bych se snažil do celé věci zaangažovat city. Dojímal bych se nad Pánovým osudem, nad jeho šlechetnou obětí. Snažil bych se představit si velikost jeho oběti, jeho utrpení na kříži, snažil bych se myslet na to, že to udělal pro nás, obdivoval bych ho za to – a později snad i miloval? Štítil bych se sám sebe za svoji hříšnost, a o to víc bych se upínal k Pánu, který je mou jedinou nadějí.

Rozhodně bych chodil na mše. Sborový zpěv a rituální praktiky při mši mají prokazatelný efekt na psychiku člověka (podobně jako rituální obřady domorodých kmenů atd.) a to bych interpretoval jako jasnou známku bezprostřední blízkosti Pána.

Život v komunitě věřících by byl vůbec důležitý. Snažil bych se věnovat maximum času kontaktu s věřícími přáteli a lidmi. Nic nenaladí mysl na patřičnou notu tak spolehlivě, jako když příslušné věci považují všichni okolo za samozřejmost. Minimum kontaktu s pochybovačnými myšlenkami = minimum vlastních pochybností.

Velmi efektivní by jistě bylo utužování skupiny ostentativním vymezováním se k jejímu vnějšku: radostí nad tím, že my máme to štěstí a věříme, zatímco ONI (nevěřící) mají smůlu, doufejme že jen dočasně, samozřejmě. Hovořili bychom spolu o pošetilosti ateistů, o tom jak je celá ta věc přece zřejmá, spekulovali bychom nad jejich nemorálností, pýchou – čímž bychom se automaticky “poplácávali” po ramenou, že my – díky Bohu! – pyšní a nemorální až tak nejsme, což je přece fajn, protože tak máme blíž k našemu Pánu Ježíši Kristu, a děláme mu tím radost, atd.

Mezi věřícími se často považuje za samozřejmost “být v kontaktu s živým Kristem”. Nikdo mi zatím nebyl schopen definovat, co se tím přesně myslí – ale když to nikdo není schopen definovat, tak to asi většina věřících sama neví, a proto bych to nepotřeboval vědět ani já. Stačilo by mi, abych si řekl, že s ním prostě v kontaktu jsem, a totéž abych s okázalou jistotou tvrdil i ostatním. Dle příkladu ostatních nepotřebuji umět vysvětlit, v čem ten kontakt spočívá, nebo jak sám poznám, že jej mám – stačí to tvrdit. Stačí tvrdit, že “to cítím”. Sám pro sebe bych si to mohl spojit třeba s příjemnými pocity ze sborového zpěvu v kostele, s pocity při soustředěné modlitbě, atd.

Dále, nemálo věřících deklaruje svou jistotu, že Bůh existuje. I já bych to třeba tvrdil. Dle předpokladu jsem v situaci, že chci věřit, svoji potlačenou nejistotu považuji za špatnou – tak co kdybych si prostě řekl, že mám jistotu? Pochybnosti mít nechci, tak jim jsem schopen vědomě nevěnovat pozornost (nejsem schopen zabránit tomu, aby mě pochybnost čas od času nepřišla na mysl, ale jsem schopen v té myšlence dál nepokračovat, a nerozvíjet ji. Vědomě ji potlačit.) – a tedy mám jistotu. A když ji mám, tak mohu totéž tvrdit i ostatním.

Co by mi tedy po nějakém čase zbylo? Zůstaly by stále méně často se objevující ojedinělé myšlenky na to, že jsem dřív měl nějakou evidenci, která svědčila o tom, že nemám pravdu – myšlenky, které bych se snažil vědomě utnout jakmile by se objevily. Navíc bych si v takovém případě vědomě “řekl”, že to prostě celé byla chyba. Byla to chyba, bylo to špatně, TEHDY jsem se mýlil. Tečka.

Závěrem připomínám, že v celém tom procesu nebyla potřebná sebemenší skutečná intervence Boha. Vše je jen o sebeobelhaní se, o nasazení si klapek na oči, o zakázání si přemýšlet o jistých věcech, o cílevědomé sebe-manipulaci s mou vlastní myslí.

A teď klíčové otázky:

1) Byl bych v takovém případě věřící?
2) Pokud ne, tak co by mi chybělo k tomu, abych byl “opravdu věřící”? Uvědomme si, že v reálném životě nám stačí k tomu, abychom někoho považovali za věřícího, jen to, aby to o sobě tvrdil. NĚKDO by snad mohl požadovat i to, aby se dotyčný choval jakž-takž morálně – ovšem obé bych splnil hned v tom úplně prvním kroku.
3) z mého současného pohledu je výše uvedený postup čistokrevná psychologická sebe-manipulace. Manipulace mě samotného. Nic jiného, než sebeobelhaní se. Je to pravda? Pokud ne, tak proč?
4) Je-li výše uvedené psychologická manipulace, obelhaní sama sebe, pak taková cesta k víře asi nebude úplně OK – a jistě se mi nikdo nemůže divit, že se jí NEHODLÁM pouštět. POKUD by ale byla splněna premisa, a já bych CHTĚL uvěřit (ovšem nikoliv za cenu výše popsaného sebeobelhávání se a zmanipulování sebe sama) – pak jakou jinou cestou mohu jít, než že mi někdo objasní problémy, které s křesťanstvím mám, a o kterých píšu v článcích zde na tomto webu?
5) vzhledem k tomu, že mi ty problémy za rok a půl nikdo nebyl schopen objasnit (a to jsem s jejich výčtem ani zdaleka neskončil), znamená to, že já prostě uvěřit nemohu, aniž bych podvedl sám sebe?

1,217 thoughts on “Mohl bych uvěřit?

  1. protestant

    Pokud zavedeme akt = odůvodněná víra, pak s tím nemám problém.
    Ale odůvodněná víra podle je podle mne nesmyslné spojení dvou slov. Něco jako jistá nejistota, či pravděpodobná jistota.

  2. Michal Post author

    Žel, v reálném světě skutečná jistota prakticky neexistuje. Všechna naše přesvědčení jsou zatížena různou mírou nejistoty. Nemáme totiž žádné kukátko, kterým bychom viděli svět, jaký je, ale VŠECHNO co o světě víme, pochází z informací přefiltrovaných přes naše nedokonalé smysly, nedokonalé měřící přístroje, nedokonalý mozek, a spoustu dalších potenciálně chybových kanálů (omezená schopnost autora zapsat to, co přesně myslel, omezená schopnost čtenáře to správně pochopit, atd.)

  3. protestant

    Existuje.

    Já například vím jistě – není to podle mne víra – že jsem napsal místo fakt akt…. 🙂

  4. Michal Post author

    Hm – ty si pamatuješ, že jsi to v tom příspěvku měl napsané, předtím než jsi ho odeslal? Pochybuji – všiml sis toho až když jsi to odeslal, a ono se to na té stránce objevilo chybně. Jak můžeš VĚDĚT, že to nebyla technická chyba, SW chyba, a nebo dokonce nějaký cílený žertík hackera, který se mi sem zrovna naboural a teď si s tebou pohrál? Jak to můžeš VĚDĚT?

    A nebo, popusťme uzdu fantazii – já věřím, že to “f” se ztratilo proto, že příslušná data v databázi modifikoval neviditelný červený trpajzlík s modrým nosem, piercingem v nose a se srandovní čepičkou, který se čas od času rozhodne natropit v síti nějakou tu neplechu. Jak VÍŠ, že to TAKHLE není?

    Oč je tahle víra méně legitimní, než tvoje víra v ukřižovaného Božího Syna, který vstal před 2000 lety z mrtvých, a od té doby je s křesťany “v kontaktu”? Podle mě jsou obě tyto víry Protestante ÚPLNĚ STEJNĚ legitimní. Obě jsou zcela odtržené od reality, zcela odtržené od empirických faktů – a to ještě ta moje víra je logicky bezesporná. U té tvé bych to až tak jistě netvrdil 🙂

  5. protestant

    To je jedno jak k tomu došlo. Důležité je to, že vím, že výsledkem bylo, že v mém příspěvku tam byl akt místo faktu.

  6. Medea

    Protestant píše: Ale odůvodněná víra je podle mne nesmyslné spojení dvou slov. Něco jako jistá nejistota, či pravděpodobná jistota.

    Možno pre vás, ale epistemológovia to vidia inak 😉
    http://plato.stanford.edu/entries/knowledge-analysis/#JTB

    Dokonca boli vybudované aj doxastické modálne logiky modelujúce/formalizujúce vzťah viery/presvedčenia a poznania. Čo sa doxastickej logiky týka, môžete si pozrieť napr. túto knihu: Knowledge and Belief – An Introduction to the Logic of the Two Notions, Jaakko Hintikka, 1962.

    Protestant píše: Ale odůvodněná víra je podle mne nesmyslné spojení dvou slov.

    Mne zase pripadá nezmyselné tvrdiť, že vy, keďže viete, že uvolnené kamene padajú k zemi, už tomu neveríte 🙂 Ja viem a preto aj verím, že kameň padne na zem, keby som neverila, že kameň padne na zem nenazvala by som tvrdenie „Kamene padajú na zem“ mojím poznaním 😉

    Protestant píše: „Pokud zavedeme akt = odůvodněná víra, pak s tím nemám problém.“

    Ja nebudem nič zavádzať. Ja som spokojná s mojím modelom poznania: aby niečo bolo poznaním je nutné, aby to bolo aj pravdivým odôvodneným presvedčením/vierou. Teda pravdivé odôvodnené presvedčenie ako nutná (ale nemusí byť postačujúca) podmienka poznania.

  7. protestant

    to Medea:

    Vaše tvrzení je pro mne naopak výhodné, protože naznačujete, že prakticky všichni jsme věřící…. 🙂

  8. Michal Post author

    Jasně, já s tím nemám problém 😉

    Lišíme se ale v tom, jak jsou naše víry podložené. A to není málo – viz ta víra ohledně trpajzlíka s červeným nosem.

  9. Medea

    No, ono to platí aj naopak 😉 Teisti neveria, že ateizmus je pravdivý, teda sú NEVERIACI (v pravdivosť ateizmu). Preto sme všetci neveriaci 🙂

  10. Medea

    Michal píše: „Žel, v reálném světě skutečná jistota prakticky neexistuje. Všechna naše přesvědčení jsou zatížena různou mírou nejistoty. Nemáme totiž žádné kukátko, kterým bychom viděli svět, jaký je, …“

    Áno, už som na to v tejto diskusii (2 krát) poukazovala, že nemáme „tretie oko“ na „videnie“ pravdy a preto pravdivostnú hodnotu môžeme priradiť propozíciám len na základe ich epistemickej odôvodnenosti. Teda musíme sa spoľahnúť na verifikačné procedúry, ktorým sme prisúdili status epistemickej dôveryhodnosti.

  11. Medea

    Michal píše: „A lišíme se i v dalších důležitých věcech, v neposlední řadě v tom, zda se snažíme, abychom zastávali pravdivé víry a nezastávali ty nepravdivé.“

    Protestant píše: „Všichni se Michale snaží zastávat pravdivé víry. Nejsi výjimkou.“

    No a racionálnu diskusiu teistu a ateistu (a vlastne kohokoľvek s opačnými názormi) si predstavujem tak, že sa obaja dohodnú/zhodnú na nejakej spoločnej množine predpokladov o svete/realite (prípadne, ak je to potrebné, aj na nejakej spoločnej množine verifikačných procedúr, ktorým obaja dôverujú) a v rámci tohoto prieniku budú korektne odôvodňovať svoje postoje.

  12. jack

    Protestant píše: Ale odůvodněná víra je podle mne nesmyslné spojení dvou slov.

    jack:
    To je ale hovadina! Vy by jste mi půjčil milion,aniž by jste měl důvod věřit,že vám peníze vrátím??? Já se tedy domnívám,že jen a pouze odůvodněná víra nebo ještě přesněji,racionálně odůvodněná víra,má smysl.
    Pokud bych si svou víru v cokoliv racionálně neodůvodnil,tak bych asi věřil každé hovadině,kterou bych od lidí slyšel! Asi jako vy,když jste skočil na ty historky o “Bohu”.

  13. protestant

    Podle mne je to jednoduché. Buď máte jistotu, že vám ten milion někdo vrátí, nebo nepodloženou víru že vám jej vrátí. Mezi tím nic neexistuje.

Comments are closed.