Víra není ctnost

Předně se všem omlouvám za tříměsíční pauzu – byl jsem v poslední době poněkud zaneprázdněn 🙂 Snad to teď už bude lepší.

Jednou z věcí, které mi dlouhodobě leží v hlavě, a pohánějí mě při psaní tohoto webu, je hledání odpovědi na otázku, jak mohou i inteligentní lidé věřit v křesťanského Boha? Věří-li i inteligentní lidé, nemůže pak být chyba na mé straně? Mě je jasné, že osobní Bůh neexistuje, ale jim je jasné, že existuje! Co když oni mají pravdu, a já se mýlím?

Psaní článků se (pro mě) ukázalo jako výborná cesta, jak si utřídit a zformovat argumenty, a vytříbit pohled na věc. Bezpochyby v tom hodlám dál pokračovat. Do projektu i-ateismus.cz jsem šel s myšlenkou, že existují-li smysluplné odpovědi na moje argumenty, legitimizující víru, pak s nimi jistě někdo přijde. Žel, zatím se tak nestalo, a to u žádného z mých článků! Ani u jednoho z nich nemám pocit, že by mi kdokoliv z věřících ukázal, v čem je má argumentace chybná. Tato naprostá absence smysluplných reakcí na racionální argumenty ze strany věřících výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že pravda je na mé straně.

To ovšem jen posiluje můj údiv a touhu porozumět, co tedy vede i inteligentní lidi, že bez ohledu na argumenty se často velmi silně a oddaně identifikují s křesťanstvím?

John Loftus ve své knize Why I Became an Atheist velmi správně upozorňuje, že křesťanská víra (jakož zřejmě i jiné náboženské víry) jsou subjektivně často silně podporovány řadou “kontrolních přesvědčení”, jakýchsi “předporozumění”. Jedna z těchto velmi mocných “kontrolních věr” je přesvědčení o tom, že víra je ctnost.

Jak to funguje?

Inu, je-li víra ctnost, pak je dobré věřit, a špatné nevěřit. Věřit je dobré, morální, hodnotné a svým způsobem vznešené. Věřit je slušnost. Nevěřit pak vice versa: nevěřit je špatné, nemorální, neslušné.

Každý chceme být dobrým člověkem, a nikdo nechceme být špatným člověkem, v důsledku čehož mají věřící zřejmě více či méně podvědomý odpor k čemukoliv, co by jejich víru mohlo oslabit, či jim ji zcela “vzít”.

Toto bývá navíc podpořeno přesvědčením, že víra je (vzhledem k výše uvedenému cenný) dar od Boha. Z pohledu věřících by pak bylo jistě pošetilé pouštět se do jakýchkoliv akcí (např. přemýšlet o “nebezpečných” myšlenkách), které by mohly vést k tomu, že by o tento dar mohli přít a svou víru tak ztratit. Hazardovat s dary od Tvůrce Vesmíru je přece bláznovství. Navíc by takový hazard byl neuctivý a neslušný k Bohu. Asi podobně, jako když někomu dáte něco cenného, a on to zahodí.

Důsledkem všeho výše uvedeného v praxi je, že věřící člověk zhusta cítí nechuť zabývat se argumenty nevěřících. V prvé řadě je sám nevyhledává (čehož názornou demonstrací je i směšně malý počet věřících, kteří se rozhodli zareagovat na některý článek na tomto webu za celou dobu jeho provozu. Výjimka potvrzuje pravidlo.). Střetne-li se s nimi náhodou, nebo musí-li už si je nějakým nedopatřením poslechnout, rozhodně se jimi nehodlá zabývat a zamýšlet se nad nimi. Snaží se nepřipouštět si je. Jediná jeho starost je, jak je co nejrychleji shodit se stolu a zachovat si přitom tvář.

Tento přístup je v křesťanských komunitách dále upevňován přesvědčením, že pochybnosti jsou projevem slabosti, případně (mravního) pádu. Člověk, který se dostane na “šikmou plochu” pochybností vzbuzuje ve svých blízkých starosti, pocit smutku nad jeho potenciálním “pádem”. Ostatní členové komunity mu přejí (a (nejen) tím na něj vytvářejí větší či menší tlak), aby se s touto “mrzutou” situací co nejrychleji vypořádal, pochybností se zbavil, a získal zpět pevnou víru.

Je tedy víra ctnost nebo ne?

Zvažme následující fakta:

1) Víra i rozum jsou svého druhu způsoby poznávání.
2) V reálném životě vykazuje strategie řídit se rozumem ve všech měřitelných ohledech vyšší úspěšnost, než řídit se vírou.
3) Nevím o žádném dobrém důvodu, proč by to u otázek týkajících se Boha mělo být jiné.
4) řídit se vírou je v mnoha případech vyloženě škodlivé až nebezpečné. Tak například fanatici všeho druhu jsou jasným příkladem toho, kam vede maximalizování víry. Mezi nimi pak vynikají sebevražední atentátníci. Jejich víra je jistě téměř bezmezná – je na tom ale cokoliv ctnostného? Mnozí věřící jejich kultury, kteří sami sebevražedné atentáty nepáchají, věří že ANO! (a náležitě je pak také oslavují, coby mučedníky.) Analogicky to platí o všech druzích pověr, pavěd, horoskopech, Woodoo, černé magii, atd. Když někdo věří, že fungují – pak je to tím dáno, a opravdu fungují, ne? Jistěže ne. Samotný fakt víry ze svého předmětu pravdu rozhodně nečiní, ani nikterak nezvyšuje pravděpodobnost téhož.
5) vírou docházejí různí lidé ke vzájemně protichůdným závěrům, a NEMOHOU mít všichni najednou pravdu
6) do důsledku aplikované poznávání vírou znamená, že každý může věřit v zásadě čemu chce, a tím končí diskuze. Vždyť přece věří. Tento závěr je zjevně absurdní, což je i důvodem proč nemůže být poznávání vírou Bohem ceněno.
7) zbývá možnost, že legitimní je jen křesťanská víra, a jen v jejím případě končí diskuze; ostatní věřící by se měli chytnout za nos, na svoji dosavadní víru použít rozum, v důsledku toho ji opustit, a pak, tentokrát už bez pochybností, přijmout křesťanství. I tato možnost je zjevně absurdní.
8 ) Zatímco vírou docházejí různí lidé nezávisle na sobě k rozdílným závěrům, viz (4), tak poznávání rozumem vede většinou různé lidi nezávisle na sobě ke stejným závěrům.
9) opakované používání rozumu, tedy kritické přehodnocování již akceptovaných pravd, vede zjevně a logicky k vyšší pravděpodobnosti odhalení případných chyb. Naproti tomu poznávání vírou vede jednoznačně k zakonzervování případných chyb. Pochybnovat je naprosto klíčové a mimořádně cenné pro člověka, kterému jde o Pravdu, naproti tomu jsou pochybnosti negativní a nežádoucí z hlediska víry. A to je špatně.
10) s přihlédnutím ke všemu výše uvedenému mě absolutně nenapadá, jak by mohlo být vůbec myslitelné, že by Bůh, který vše výše uvedené samozřejmě dobře ví, mohl i přesto preferovat poznávání vírou, a to navíc čím odtrženější od faktů tím lepší (tj. absolutní protiklad toho, co funguje v reálu) Jaký by k tomu mohl mít důvod? Jak by si mohl Bůh vážit toho, že osoba XY slepě věří čemukoliv, co jí její okolí o Něm, o Bohu, napovídá?

Možné námitky

1) víra je důvěra Bohu.
Není pravda. Víra je důvěra tvrzení jiných lidí o Bohu! Tedy nikoliv Bohu samotnému. Podobně víra ve výroky Ježíše není důvěrou ve výroky Božího Syna, ale je (bezmeznou, nezpochybňovanou) důvěrou v lidi, kteří jeho výroky desítky let po Ježíšově smrti zapsali, jakož i ve spoustu dalších lidí, kteří jim je ústním podáním předali. Dále jde o důvěru v tvrzení církve, tedy opět lidí, že toto ústní předávání (tedy nic jiného než systém jedna paní povídala) bylo zrovna v Ježíšově době Bohem podporované, a tedy nesmírně spolehlivé.

Zmiňme ještě osobní spirituální zážitky: zde opět nejde o důvěru Bohu, ale o víru ve své vlastní pocity, ŽE původcem toho co jsem cítil je zrovna samotný Tvůrce Vesmíru. Zde si neodpustím přirovnání: Jeví se mi to podobně, jako kdyby uživatel LSD byl skálopevně přesvědčen o tom, že jeho zážitky z drogového opojení jsou způsobeny skutečnou a reálnou návštěvou jeho duše ve světech jiné dimenze…

2) každý přece něčemu věříme!
Toto tvrzení je matení pojmů. Jistěže každý věříme spoustě věcí ve smyslu, že je máme za pravdivé. Ale zdaleka ne každý máme nějaká tvrzení nebo koncepty, kterým věříme bez ohledu na argumenty, případně navzdory argumentům – přičemž přesně toto je případ náboženské víry.

Obdobně, zdaleka ne každý cítíme nechuť se o svých přesvědčeních bavit s názorovými oponenty, a zdaleka ne každý už dopředu víme, že se svých pravd nikdy nevzdáme. Já např. věřím tomu, čemu věřím, proto, že tím směrem ukazují argumenty, založené na faktech z reálného světa; a jsem rozhodně připraven své přesvědčení upravit, nebo změnit, pokud se ukáže, že argumenty ukazují ve skutečnosti jinam.

3) spoléhat se na lidský rozum je jen naše pýcha. Poctivý člověk se spolehne na Boha.
Analogicky jako v bodě (1). Věřící se nespoléhají na Boha, oni se spoléhají na tvrzení jiných lidí o Bohu, případně lidmi sepsaných dokumentů o Bohu. Mezi různými vzájemně nekompatibilními lidskými “pravdami” o Bohu se pak rozhodují opět buď vírou, nebo rozumem – ale každopádně se v tomto procesu nespoléhají na Boha.

Navíc uvažme, že i z hlediska křesťanství je rozum darem od Boha, protože ten nás přece stvořil. Co by tedy mělo být pyšného na tom, používat tento dar?

Závěr

Víru lze chápat jako ignorování rozumu, tedy Božího daru, a slepé spolehnutí se na to, co nás naučili rodiče, případně náboženské autority naší kultury. Používat rozum, hledat si evidenci, a přemýšlet o věcech, je náročné. Bolí to, trvá to, a může to vést k nepohodlným závěrům. S velkou pravděpodobností se tak ale přibližujeme k Pravdě.

Naproti tomu věřit je tak snadné a pohodlné: můžu si věřit čemu chci (případně jiným hotovým pravdám, které jsou mi naservírovány autoritami), tomu co mě činí šťastným, a ještě tím prý činím radost Bohu – a komu záleží na Pravdě? Alternativně si stačí jednoduše říct, že to čemu věřím JE pravda – a dál se tím nezabývat. Přesně takto věřící postupují.

Podle mého názoru na samotném předmětu mnohých proudů v křesťanství, jako např. umírněného křesťanství, není celkem nic špatného – až na adorizaci víry. Víra nejen že není ctnost, ale víra v náboženském smyslu (tedy bez ohledu na argumenty, často s dodatkem že čím méně důkazů, tím je víra silnější, a tedy lepší a hodnotnější!!!) je podle mého názoru vyloženě škodlivá a negativní.

739 thoughts on “Víra není ctnost

  1. protestant

    to Michal. Teď mne nic nenapadá, ale podvědomě cítím, že existuje pravda, která může ublížit. Třeba na něco přijdu.

  2. Slávek Černý

    Michal: Např. kdyby mi byla manželka nevěrná, pak by moji rodinu neohrožovala ta pravdivá informace, ale jednání manželky.

    Slávek: Ono to jde nějak oddělit? Rodinu přece ohrozí jak to jednání, tak i informace o něm. Jednání o kterém nebudeš mít informaci manželství neohrozí. Naopak samotná informace, aniž by byla pravdivá manželství ohrozit může, pokud jí uvěříš. To není buď a nebo.

    A ještě jedna věc, kdy jsem prakticky preferoval štěstí před pravdou. Před naší svatbou v kostele jsme tady v Praze chodili na nauku k jednomu velmi milému řeckokatolickému knězi. První tři sezení jsem se s ním bavil a kladl mu otázky, co mě skutečně zajímaly. Na třetím sezení jsem ale vycítil, že jsem zašel už moc daleko a že už se mu ta diskuse moc nelíbí a jen velmi obtížně hledá nějaké odpovědi. Uvědomil jsem si, že pokud bych toho kněze konvertoval k ateismu, tak by mi to žena nikdy neodpustila a na dalších sezeních už jsem byl hodný jako ovečka:-)

    Další miliony příkladů mám třeba z práce. Tam samozřejmě neříkám pravdu ani obchodním partnerům, ani zaměstnancům a ani zákazníkům. Obchodnímu partnerovi řeknu třeba, že ho rád vidím i když ho nemám rád. Zákazníkům říkám, že nám nevadí, že vrací zboží (eshop do 14 dnů), i když mě to sere. Zaměstnancům říkám věci tak, abych maximalizoval jejich výkon a spokojenost, protože to mě živí. atd, atd.

  3. Slávek Černý

    „Nikdy se nevzdávejme, nikdy se nevzdávejme, nikdy; nikdy; nikdy; nikdy v ničem, velkém či malém, významném nebo bezvýznamném. Nikdy se nevzdávejme ničemu, nejsme-li o tom přesvědčeni ctí a zdravým rozumem.“ — Winston Churchill

  4. protestant

    to Michal.
    Napadl mne jeden drsný příklad – doufám, že jej nikdo z nás nezažije skutečně:

    Máš 12 letého syna nebo dceru a lékař ti sdělí, že má nevyléčitelnou chorobu a zemře do jednoho roku. Řekneš to tomu dítěti? Budeš hájit pravdu za každou cenu? A jako ateista mu to doplníš tím, že se během roku nejen zemře, ale že je to úplný konec, počátek hnilobného procesu nebo přeměny v popel v krematoriu? Opravdu to zvládneš?

  5. Colombo

    Pravda za každou cenu?

    ANO!

    Znamená to, že se můžeš spolehnout na to, co říkají ostatní.

  6. protestant

    Jen děti, blázni a velmi staří lidé si mohou dovolit mluvit vždy pravdu.
    Winston Churchill

  7. protestant

    Colombo says:
    May 25, 2012 at 10:44 am
    Pravda za každou cenu?

    ANO!

    Znamená to, že se můžeš spolehnout na to, co říkají ostatní.

    protestant:
    Už vidím, jak při zkoušce přiznáváš úplně vše co neumíš… 🙂

  8. Colombo

    Teď si nedokážu vzpomenout na situaci, kde bych cíleně lhal.

    Kdykoliv se dá neříct celou pravdu, že:D

  9. protestant

    Colombo says:
    May 25, 2012 at 11:07 am
    Teď si nedokážu vzpomenout na situaci, kde bych cíleně lhal.

    Kdykoliv se dá neříct celou pravdu, že:D

    protestant:
    Neříct celou pravdu je lež.

  10. Slávek Černý

    Colombo, ty jsi nikdy nezalhal ve škole? Třeba kvůli spolužákovi? Když se tě někdo zeptá na tvého kamaráda, který by mohl být průšvih, tak nezalžeš?

    Nikdy jsi nezalhal, když ti hrozil průšvih? Nikdy jsi nezalhal když se tě ptali před 18. rokem na věk?

    Co třeba tvůj šéf/učitel. Když se tě třeba zeptal, jestli ses připravoval, tak jsi nikdy nezalhal?

    Zkus zapřemýšlet. I Sheldona přinutili lhát. Tomu že nikdy nelžeš kvůli svému prospěchu nebo jiným, se skutečně těžko věří.

    PS: kdo používáte Facebook, tak se prosím mrkněte na http://www.osacr.cz, kde je v pravo Facebook slider s Likem. Olajkujte to prosím, ať to není takové opuštěné 🙂 Předem díky.

  11. Michal Post author

    Úplně jiné téma: http://xman.idnes.cz/ziletky-na-toboganu-aneb-nejznamejsi-mestske-legendy-pd1-/xman-styl.aspx?c=A120524_041121_xman-styl_fro

    Nevím jak vy, ale třeba já jsem až doposud věřil tomu, že fakt čas od času nějakého blbečka může napadnout infikovanou stříkačku do polstrovaného sedadla v tramvaji zapíchnout… čili člověk si u těchhle storry ala jedna paní povídala musí dávat fakt setsakramentský pozor. Ani já nejsem zjevně dostatečný skeptik 🙂

    A o co mi jde? Zprávy o Ježíšově životě se šířily po světě právě procesem jedna paní povídala cca 40 let, než byly zapsány Markem (Pavel se o Ježíšově životě z jakýchsi záhadných důvodů prakticky ani nezmínil, jak všichni jistě víme). Jak spolehlivé tyto zprávy asi mohou být? A jak spolehlivé mohou být dokonce citace Ježíše?!

  12. protestant

    Michal says:
    May 25, 2012 at 11:29 am
    Úplně jiné téma: http://xman.idnes.cz/ziletky-na-toboganu-aneb-nejznamejsi-mestske-legendy-pd1-/xman-styl.aspx?c=A120524_041121_xman-styl_fro

    Nevím jak vy, ale třeba já jsem až doposud věřil tomu, že fakt čas od času nějakého blbečka může napadnout infikovanou stříkačku do polstrovaného sedadla v tramvaji zapíchnout… čili člověk si u těchhle storry ala jedna paní povídala musí dávat fakt setsakramentský pozor. Ani já nejsem zjevně dostatečný skeptik

    A o co mi jde? Zprávy o Ježíšově životě se šířily po světě právě procesem jedna paní povídala cca 40 let, než byly zapsány Markem (Pavel se o Ježíšově životě z jakýchsi záhadných důvodů prakticky ani nezmínil, jak všichni jistě víme). Jak spolehlivé tyto zprávy asi mohou být? A jak spolehlivé mohou být dokonce citace Ježíše?!

    protestant:
    Zprávy jsou vždy nespolehlivé. Jizva od žiletky na vlastním zadku spolehlivá je.

  13. Colombo

    Slávek: teda, doufám, že jste to mysleli v dospělosti, ne jako děcko nebo někde na základní škole.

  14. Slávek Černý

    Colombo: teda, doufám, že jste to mysleli v dospělosti, ne jako děcko nebo někde na základní škole.

    Slávek: Definuj si to sám, od kdy už nelžeš 🙂

  15. protestant

    Já jsem zalhal naposledy před chvílí. Řekl jsem prodavači Nového prostoru že to číslo už mám. Neměl jsem sílu mu říci že mu na to kašlu, že mne ten časopis vůbec nezajímá a ať si ho strčí někam. Měl jsem pocit, že bych mu tím ublížil.

  16. Karel

    Karel May 23, 2012 at 4:04 pm: ……Viděl jsi nějaký Boží zásah? Mohl by jsi jej popsat? Jedná se o porušení přírodních zákonu?

    protestant: Samozřejmě že se nejedná o porušení JEHO zákonů..

    Karel: Takže jak zasahuje do běhu světa?

    protestant: Různě. Ty bys to například označil za náhodu či shodu okolností. Křesťan v tom skrze víru rozpozná Boží působení.

    Karel: Uvědomuješ si, že tak jako může dojít k shodě různých události, kdy jsi Bohu za ně vděčný, tak stejně tak dobře může dojít k k takové shodě, jehož výsledkem je utrpení?
    Uvedu příklad: Cyklista jede na kole, do oka mu spadne muška, cyklista zastaví, aby mušku z oka vytáhl a v tu chvíli pár metru před něj padne silná větev stromu. Boží zásah?
    Jiný příklad: Cyklista jede na kole, do oka mu spadne muška, cyklista zastaví, aby mušku z oka vytáhl a v tu chvíli na něj spadne silná větev stromu, cyklista v bolestech umírá. Boží zásah?
    Pokud to první přijímáš jako Boží zásah, musíš stejně tak přijímat i druhé. Je to skutečně fajn děkovat Bohu za uzdravení…., když víš, že jinde v bolestech umírá dítě na leukemii? Není to ve skutečnosti tak, že jsme to jen my kdo dáváme událostem smysl, který nemají?

  17. protestant

    Karel: Uvědomuješ si, že tak jako může dojít k shodě různých události, kdy jsi Bohu za ně vděčný, tak stejně tak dobře může dojít k k takové shodě, jehož výsledkem je utrpení?
    Uvedu příklad: Cyklista jede na kole, do oka mu spadne muška, cyklista zastaví, aby mušku z oka vytáhl a v tu chvíli pár metru před něj padne silná větev stromu. Boží zásah?
    Jiný příklad: Cyklista jede na kole, do oka mu spadne muška, cyklista zastaví, aby mušku z oka vytáhl a v tu chvíli na něj spadne silná větev stromu, cyklista v bolestech umírá. Boží zásah?
    Pokud to první přijímáš jako Boží zásah, musíš stejně tak přijímat i druhé. Je to skutečně fajn děkovat Bohu za uzdravení…., když víš, že jinde v bolestech umírá dítě na leukemii? Není to ve skutečnosti tak, že jsme to jen my kdo dáváme událostem smysl, který nemají?

    protestant:

    Ne já. To ten cyklista to může takto rozpoznat.

Comments are closed.