Víra není ctnost

Předně se všem omlouvám za tříměsíční pauzu – byl jsem v poslední době poněkud zaneprázdněn 🙂 Snad to teď už bude lepší.

Jednou z věcí, které mi dlouhodobě leží v hlavě, a pohánějí mě při psaní tohoto webu, je hledání odpovědi na otázku, jak mohou i inteligentní lidé věřit v křesťanského Boha? Věří-li i inteligentní lidé, nemůže pak být chyba na mé straně? Mě je jasné, že osobní Bůh neexistuje, ale jim je jasné, že existuje! Co když oni mají pravdu, a já se mýlím?

Psaní článků se (pro mě) ukázalo jako výborná cesta, jak si utřídit a zformovat argumenty, a vytříbit pohled na věc. Bezpochyby v tom hodlám dál pokračovat. Do projektu i-ateismus.cz jsem šel s myšlenkou, že existují-li smysluplné odpovědi na moje argumenty, legitimizující víru, pak s nimi jistě někdo přijde. Žel, zatím se tak nestalo, a to u žádného z mých článků! Ani u jednoho z nich nemám pocit, že by mi kdokoliv z věřících ukázal, v čem je má argumentace chybná. Tato naprostá absence smysluplných reakcí na racionální argumenty ze strany věřících výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že pravda je na mé straně.

To ovšem jen posiluje můj údiv a touhu porozumět, co tedy vede i inteligentní lidi, že bez ohledu na argumenty se často velmi silně a oddaně identifikují s křesťanstvím?

John Loftus ve své knize Why I Became an Atheist velmi správně upozorňuje, že křesťanská víra (jakož zřejmě i jiné náboženské víry) jsou subjektivně často silně podporovány řadou “kontrolních přesvědčení”, jakýchsi “předporozumění”. Jedna z těchto velmi mocných “kontrolních věr” je přesvědčení o tom, že víra je ctnost.

Jak to funguje?

Inu, je-li víra ctnost, pak je dobré věřit, a špatné nevěřit. Věřit je dobré, morální, hodnotné a svým způsobem vznešené. Věřit je slušnost. Nevěřit pak vice versa: nevěřit je špatné, nemorální, neslušné.

Každý chceme být dobrým člověkem, a nikdo nechceme být špatným člověkem, v důsledku čehož mají věřící zřejmě více či méně podvědomý odpor k čemukoliv, co by jejich víru mohlo oslabit, či jim ji zcela “vzít”.

Toto bývá navíc podpořeno přesvědčením, že víra je (vzhledem k výše uvedenému cenný) dar od Boha. Z pohledu věřících by pak bylo jistě pošetilé pouštět se do jakýchkoliv akcí (např. přemýšlet o “nebezpečných” myšlenkách), které by mohly vést k tomu, že by o tento dar mohli přít a svou víru tak ztratit. Hazardovat s dary od Tvůrce Vesmíru je přece bláznovství. Navíc by takový hazard byl neuctivý a neslušný k Bohu. Asi podobně, jako když někomu dáte něco cenného, a on to zahodí.

Důsledkem všeho výše uvedeného v praxi je, že věřící člověk zhusta cítí nechuť zabývat se argumenty nevěřících. V prvé řadě je sám nevyhledává (čehož názornou demonstrací je i směšně malý počet věřících, kteří se rozhodli zareagovat na některý článek na tomto webu za celou dobu jeho provozu. Výjimka potvrzuje pravidlo.). Střetne-li se s nimi náhodou, nebo musí-li už si je nějakým nedopatřením poslechnout, rozhodně se jimi nehodlá zabývat a zamýšlet se nad nimi. Snaží se nepřipouštět si je. Jediná jeho starost je, jak je co nejrychleji shodit se stolu a zachovat si přitom tvář.

Tento přístup je v křesťanských komunitách dále upevňován přesvědčením, že pochybnosti jsou projevem slabosti, případně (mravního) pádu. Člověk, který se dostane na “šikmou plochu” pochybností vzbuzuje ve svých blízkých starosti, pocit smutku nad jeho potenciálním “pádem”. Ostatní členové komunity mu přejí (a (nejen) tím na něj vytvářejí větší či menší tlak), aby se s touto “mrzutou” situací co nejrychleji vypořádal, pochybností se zbavil, a získal zpět pevnou víru.

Je tedy víra ctnost nebo ne?

Zvažme následující fakta:

1) Víra i rozum jsou svého druhu způsoby poznávání.
2) V reálném životě vykazuje strategie řídit se rozumem ve všech měřitelných ohledech vyšší úspěšnost, než řídit se vírou.
3) Nevím o žádném dobrém důvodu, proč by to u otázek týkajících se Boha mělo být jiné.
4) řídit se vírou je v mnoha případech vyloženě škodlivé až nebezpečné. Tak například fanatici všeho druhu jsou jasným příkladem toho, kam vede maximalizování víry. Mezi nimi pak vynikají sebevražední atentátníci. Jejich víra je jistě téměř bezmezná – je na tom ale cokoliv ctnostného? Mnozí věřící jejich kultury, kteří sami sebevražedné atentáty nepáchají, věří že ANO! (a náležitě je pak také oslavují, coby mučedníky.) Analogicky to platí o všech druzích pověr, pavěd, horoskopech, Woodoo, černé magii, atd. Když někdo věří, že fungují – pak je to tím dáno, a opravdu fungují, ne? Jistěže ne. Samotný fakt víry ze svého předmětu pravdu rozhodně nečiní, ani nikterak nezvyšuje pravděpodobnost téhož.
5) vírou docházejí různí lidé ke vzájemně protichůdným závěrům, a NEMOHOU mít všichni najednou pravdu
6) do důsledku aplikované poznávání vírou znamená, že každý může věřit v zásadě čemu chce, a tím končí diskuze. Vždyť přece věří. Tento závěr je zjevně absurdní, což je i důvodem proč nemůže být poznávání vírou Bohem ceněno.
7) zbývá možnost, že legitimní je jen křesťanská víra, a jen v jejím případě končí diskuze; ostatní věřící by se měli chytnout za nos, na svoji dosavadní víru použít rozum, v důsledku toho ji opustit, a pak, tentokrát už bez pochybností, přijmout křesťanství. I tato možnost je zjevně absurdní.
8 ) Zatímco vírou docházejí různí lidé nezávisle na sobě k rozdílným závěrům, viz (4), tak poznávání rozumem vede většinou různé lidi nezávisle na sobě ke stejným závěrům.
9) opakované používání rozumu, tedy kritické přehodnocování již akceptovaných pravd, vede zjevně a logicky k vyšší pravděpodobnosti odhalení případných chyb. Naproti tomu poznávání vírou vede jednoznačně k zakonzervování případných chyb. Pochybnovat je naprosto klíčové a mimořádně cenné pro člověka, kterému jde o Pravdu, naproti tomu jsou pochybnosti negativní a nežádoucí z hlediska víry. A to je špatně.
10) s přihlédnutím ke všemu výše uvedenému mě absolutně nenapadá, jak by mohlo být vůbec myslitelné, že by Bůh, který vše výše uvedené samozřejmě dobře ví, mohl i přesto preferovat poznávání vírou, a to navíc čím odtrženější od faktů tím lepší (tj. absolutní protiklad toho, co funguje v reálu) Jaký by k tomu mohl mít důvod? Jak by si mohl Bůh vážit toho, že osoba XY slepě věří čemukoliv, co jí její okolí o Něm, o Bohu, napovídá?

Možné námitky

1) víra je důvěra Bohu.
Není pravda. Víra je důvěra tvrzení jiných lidí o Bohu! Tedy nikoliv Bohu samotnému. Podobně víra ve výroky Ježíše není důvěrou ve výroky Božího Syna, ale je (bezmeznou, nezpochybňovanou) důvěrou v lidi, kteří jeho výroky desítky let po Ježíšově smrti zapsali, jakož i ve spoustu dalších lidí, kteří jim je ústním podáním předali. Dále jde o důvěru v tvrzení církve, tedy opět lidí, že toto ústní předávání (tedy nic jiného než systém jedna paní povídala) bylo zrovna v Ježíšově době Bohem podporované, a tedy nesmírně spolehlivé.

Zmiňme ještě osobní spirituální zážitky: zde opět nejde o důvěru Bohu, ale o víru ve své vlastní pocity, ŽE původcem toho co jsem cítil je zrovna samotný Tvůrce Vesmíru. Zde si neodpustím přirovnání: Jeví se mi to podobně, jako kdyby uživatel LSD byl skálopevně přesvědčen o tom, že jeho zážitky z drogového opojení jsou způsobeny skutečnou a reálnou návštěvou jeho duše ve světech jiné dimenze…

2) každý přece něčemu věříme!
Toto tvrzení je matení pojmů. Jistěže každý věříme spoustě věcí ve smyslu, že je máme za pravdivé. Ale zdaleka ne každý máme nějaká tvrzení nebo koncepty, kterým věříme bez ohledu na argumenty, případně navzdory argumentům – přičemž přesně toto je případ náboženské víry.

Obdobně, zdaleka ne každý cítíme nechuť se o svých přesvědčeních bavit s názorovými oponenty, a zdaleka ne každý už dopředu víme, že se svých pravd nikdy nevzdáme. Já např. věřím tomu, čemu věřím, proto, že tím směrem ukazují argumenty, založené na faktech z reálného světa; a jsem rozhodně připraven své přesvědčení upravit, nebo změnit, pokud se ukáže, že argumenty ukazují ve skutečnosti jinam.

3) spoléhat se na lidský rozum je jen naše pýcha. Poctivý člověk se spolehne na Boha.
Analogicky jako v bodě (1). Věřící se nespoléhají na Boha, oni se spoléhají na tvrzení jiných lidí o Bohu, případně lidmi sepsaných dokumentů o Bohu. Mezi různými vzájemně nekompatibilními lidskými “pravdami” o Bohu se pak rozhodují opět buď vírou, nebo rozumem – ale každopádně se v tomto procesu nespoléhají na Boha.

Navíc uvažme, že i z hlediska křesťanství je rozum darem od Boha, protože ten nás přece stvořil. Co by tedy mělo být pyšného na tom, používat tento dar?

Závěr

Víru lze chápat jako ignorování rozumu, tedy Božího daru, a slepé spolehnutí se na to, co nás naučili rodiče, případně náboženské autority naší kultury. Používat rozum, hledat si evidenci, a přemýšlet o věcech, je náročné. Bolí to, trvá to, a může to vést k nepohodlným závěrům. S velkou pravděpodobností se tak ale přibližujeme k Pravdě.

Naproti tomu věřit je tak snadné a pohodlné: můžu si věřit čemu chci (případně jiným hotovým pravdám, které jsou mi naservírovány autoritami), tomu co mě činí šťastným, a ještě tím prý činím radost Bohu – a komu záleží na Pravdě? Alternativně si stačí jednoduše říct, že to čemu věřím JE pravda – a dál se tím nezabývat. Přesně takto věřící postupují.

Podle mého názoru na samotném předmětu mnohých proudů v křesťanství, jako např. umírněného křesťanství, není celkem nic špatného – až na adorizaci víry. Víra nejen že není ctnost, ale víra v náboženském smyslu (tedy bez ohledu na argumenty, často s dodatkem že čím méně důkazů, tím je víra silnější, a tedy lepší a hodnotnější!!!) je podle mého názoru vyloženě škodlivá a negativní.

739 thoughts on “Víra není ctnost

  1. Slávek Černý

    protestant:
    Tobě ale asi pořád nedochází co jsi napsal.:
    “Slávek: tím chceš říct, že křesťané by uvítali dialog s věřícími?”
    Konečně jsi dospěl k názoru, že ateisté jsou věřící? Pokud ano, jsem tomu rád.:-)

    Slávek: prostý překlep protestante, prostý překlep.

  2. Karel

    protestant:….Za další. Do procesu vaření kuchař aktivně zasahuj, protože jinak by mu buď voda překypěla, nebo by vejce přestaly vařit…….

    Karel: Tak to je potom kuchař – amatér, když nedovede odhadnout kolik bude třeba vody.

    protestant: Tedy říci o kuchaři, že oběd začne a ten se už uvaří sám bez kuchařova zásahu je nesmysl.

    Karel: O obědě zde nebyla řeč. Psal jsi o uvaření vajíček.

    A propos: Co myslíš tím zasahováním do fungování světa? Konkretně.

  3. Karel

    protestant: Konečně jsi dospěl k názoru, že ateisté jsou věřící? Pokud ano, jsem tomu rád.:-)

    Karel: V co myslíš, že věří ateisté?

  4. protestant

    Karel says:

    A propos: Co myslíš tím zasahováním do fungování světa? Konkretně.

    protestant:
    Totéž co o zasahování kuchaře do přípravy oběda. Nějaké dílčí kroky se chvíli mohou dít bez něj. Celek vyžaduje jeho zásahy.

  5. protestant

    Karel says:

    Karel: V co myslíš, že věří ateisté?

    protestant: v neexistenci Boha.

  6. protestant

    Slávek Černý says:
    May 23, 2012 at 3:54 pm
    protestant:
    Tobě ale asi pořád nedochází co jsi napsal.:
    “Slávek: tím chceš říct, že křesťané by uvítali dialog s věřícími?”
    Konečně jsi dospěl k názoru, že ateisté jsou věřící? Pokud ano, jsem tomu rád.:-)

    Slávek: prostý překlep protestante, prostý překlep.

    protestant:
    Škoda. Vypadalo to, že jsi konečně pochopil… 🙂
    Ale je zajímavé, že tě při psaní slova ateista napadne podvědomě slovo věřící.

  7. Karel

    protestant: Totéž co o zasahování kuchaře do přípravy oběda. Nějaké dílčí kroky se chvíli mohou dít bez něj. Celek vyžaduje jeho zásahy.

    Karel: Konkretně? Viděl jsi nějaký Boží zásah? Mohl by jsi jej popsat? Jedná se o porušení přírodních zákonu?

  8. protestant

    Karel says:
    May 23, 2012 at 4:04 pm
    protestant: Totéž co o zasahování kuchaře do přípravy oběda. Nějaké dílčí kroky se chvíli mohou dít bez něj. Celek vyžaduje jeho zásahy.

    Karel: Konkretně? Viděl jsi nějaký Boží zásah? Mohl by jsi jej popsat? Jedná se o porušení přírodních zákonu?

    protestant:
    Samozřejmě že se nejedná o porušení JEHO zákonů.. 🙂

  9. Karel

    Karel: V co myslíš, že věří ateisté?

    protestant: v neexistenci Boha.

    Karel: To je logické. V podstatě věří v mnohém více věci, že neexistuji vodníci, víly, upíři, …. Proč by člověk měl věřit v existenci Boha?

  10. Karel

    protestant: Samozřejmě že se nejedná o porušení JEHO zákonů..

    Karel: Takže jak zasahuje do běhu světa?

  11. protestant

    Karel: V co myslíš, že věří ateisté?

    protestant: v neexistenci Boha.

    Karel: To je logické. V podstatě věří v mnohém více věci, že neexistuji vodníci, víly, upíři, …. Proč by člověk měl věřit v existenci Boha?

    protestant: ..a věřící je od slova věřit… 🙂

  12. protestant

    Karel says:
    May 23, 2012 at 4:11 pm
    protestant: Samozřejmě že se nejedná o porušení JEHO zákonů..

    Karel: Takže jak zasahuje do běhu světa?

    protestant:
    Různě. Ty bys to například označil za náhodu či shodu okolností. Křesťan v tom skrze víru rozpozná Boží působení.

  13. Karel

    protestant: ..a věřící je od slova věřit…

    Karel: Potom však slovo věřit ztrácí význam. Nemyslím si, že lze dát rovnítko mezi:
    “věřit, že něco existuje” a “věřit, že něco neexistuje”. Přesněji bych to viděl takto:
    Ti první to jsou věřící, ti druzí to jsou nevěřící. Když jsou nevěřící, nejsou tedy věřící. 😉

  14. Karel

    protestant: Různě. Ty bys to například označil za náhodu či shodu okolností. Křesťan v tom skrze víru rozpozná Boží působení.

    Karel: Pokud pomineme nějaké nám zatím neznáme přírodní zákonitosti a pokud Bůh do dění světa nezasahuje porušováním přírodních zákonitosti, potom vzkříšení Ježíše, Lazara, chůze po vodě a kdoví co ještě jsou vymyšlené události. Neudaly se. Souhlasíš?

  15. protestant

    Karel: Pokud pomineme nějaké nám zatím neznáme přírodní zákonitosti a pokud Bůh do dění světa nezasahuje porušováním přírodních zákonitosti, potom vzkříšení Ježíše, Lazara, chůze po vodě a kdoví co ještě jsou vymyšlené události. Neudaly se. Souhlasíš?

    protestant: Věřím že udály. Je na tom založena víra ve vzkříšení.

  16. Slávek Černý

    Karle, protestant přímo miluje dekonstrukci slov a zamlžování jejich významu.

    Samozřejmě, že každý člověk věří mnoha věcem: věřím manželce, věřím že země v příští vteřině nevybuchne apod. Jsem tedy to co si každý představí pod slovem věřící? Nejsem. To ale protestantovi nevadí, aby mě tak s gustem označoval.

    To stejné s tím vajíčkem: Michal se ptal, zda bůh zasahuje do chodu světa a zda přímo řídí molekuly jedu, které zabíjejí člověka. Každému je podobenství s vajíčkem jasné: vajíčko dáš do vody, zapneš sporák a po nastartování procesu na vajíčko nešaháš, dokud není čas vajíčko vyndat. Představuje si podobně protestant i funkci Boha – uvede vesmír do provozu, pak se o něj nestará a nakonec přijde soudný den a on zase začne konat. Protestant na to neodpoví a místo toho bude blábolit cosi o obědu.

    On prostě přímo miluje mlžení a znepřehledňování diskuze tak, že nelze dojít k žádnému rozumnému závěru. Vždy si vybere jiný význam slova a člověk se v tom za chvíli začne ztrácet.

  17. protestant

    Karel: Potom však slovo věřit ztrácí význam. Nemyslím si, že lze dát rovnítko mezi:
    “věřit, že něco existuje” a “věřit, že něco neexistuje”. Přesněji bych to viděl takto:
    Ti první to jsou věřící, ti druzí to jsou nevěřící. Když jsou nevěřící, nejsou tedy věřící.

    protestant: Přečti si občas co zde vy ateisté píšete. Nepíšete že nevěříte že Bůh existuje. Vy píšete že neexistuje.

  18. Karel

    protestant: Věřím že udály. Je na tom založena víra ve vzkříšení.

    Karel: Věříš, že se udaly a věříš, že Bůh neporušuje přírodní zákony. Jak lze chodit po vodě, aby nedošlo k porušení přírodních zákonu?

  19. Karel

    protestant: Přečti si občas co zde vy ateisté píšete. Nepíšete že nevěříte že Bůh existuje. Vy píšete že neexistuje.

    Karel: Nějak jsem si nevšiml.

Comments are closed.