Křesťanství a morálka

Pod pojmem morálka rozumíme souhrn pravidel či představ o tom, jaké úmysly, chování či jednání ve společnosti je dobré, správné, a které je naopak špatné.

Pro křesťany je morálka velmi důležitým tématem. Křesťané věří, že existuje absolutní morálka, tedy souhrn pravidel co je dobré a co špatné, který je univerzálně platný. Věří, že tato absolutní morálka nám byla dána Bohem, a je obsažena v Božím slově, tedy v Bibli. Tyto morální maximy nemohou být zpochybňovány, nelze o nich kriticky diskutovat – jsou přece od Boha.

Křesťané dále často argumentují, že už samotný fakt, že tato absolutní morálka existuje, je důkazem existence jejich Boha.

Ateismus jako takový morálku nijak neřeší (ateismus je názorem na (ne)existenci Boha), ovšem ateisté na morálku většinou názor jistě mají. Pozicí ateistů je, že žádná absolutní morálka neexistuje. Morálka nebyla nijak stanovena, ani vymyšlena, Bohem ani nikým jiným. Vznikala postupným vývojem v průběhu stovek a tisíců let, v jednotlivých společnostech a civilizacích.

Jednotlivé morální zásady jsou více či naopak méně univerzální, přičemž ty které jsou univerzálnější (např. “nezavraždíš svého bližního”) jsou takové z dobrých a jasně formulovatelných důvodů. Obecně, nad každým morálním pravidlem je vhodné přemýšlet, a zvažovat proč vlastně platí, a proč je dobré, aby platilo.

My se dnes podíváme, který z těch dvou konceptů lépe odpovídá realitě.

Absolutní morálka, definovaná Bohem, by jistě mohla existovat (pokud by ovšem existoval osobní Bůh). Existuje ale opravdu? Pokud ano, tak jak vypadá? Cokoliv absolutního musí být z definice jednoznačně definované. Mělo by tedy být jasné, jaká mravní pravidla do té Bohem definované podmnožiny patří, a jaká nikoliv.

***

Základem křesťanské morálky je desatero. Patří tedy všechna přikázání do té Bohem stanovené absolutní morálky, o níž se nediskutuje?

Zopakujme si:

1) Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
1a) Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.
2) Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval.
3) Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. … Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.
4) Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
5) Nezabiješ
6) Nesesmilníš
7) Nepokradeš
8 ) Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví.
9) Nebudeš dychtit po domě svého bližního.
10) Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Vážně jsou tyto body základem absolutní morálky, definované Bohem? Vážně je základní mravní maximou, kterou si Bůh stanovil (!!!), že ho máme uctívat? Vážně je to pro něj tak důležité, že bližší specifikaci tohoto uctívání věnoval čtyři z deseti (jedenácti) přikázání?

Ateisté, kteří v Boha nevěří, jsou tedy zcela amorální lidé, a právem půjdou po smrti do pekla – v souladu s opakovaným potvrzeným téhož v Novém Zákoně Ježíšem… (kdo nevěří, byl již odsouzen)

Vážně má své místo mezi těmito mravními maximami zákaz práce v sobotu?

Opravdu je třeba ctít svého otce i matku za každou cenu? Co když je otec třeba alkoholik, který své děti týral a sexuálně zneužíval? Měly by ho i pak ctít? A když ho ctít nebudou, jsou proto amorální? Připomeňme, že morálka má být dle křesťanů absolutní, jasně definovaná v Písmu, a nepřipouštějící rozplizlost výkladu!

A co přikázání “nezabiješ”? V desateru je toto přikázání staveno bez jakéhokoliv upřesnění, avšak v dalších verších stejné kapitoly případů, kdy zabíjení nařídil přímo Bůh, spoustu (třeba Ex 21:23). Bez ohledu na to, co je napsáno v Bibli: je podle křesťanů nemorální zabíjet ve válce? Jak by se člověk (voják!) měl chovat, když už k válce dojde? Může člověk ve válce zabíjet nevinné? Může vraždit nepřátelské ženy a děti? Bible jasně říká, že ANO! (Numeri 31:15)

A co zabití útočníka v sebeobraně? Je toto amorální? Je povoleno popravit zločince? A je morální, aby obyčejný člověk (nikoliv popravčí) o své vůli ukamenoval člověka proto, že pracuje v sobotu? Bible jednoznačně říká, že ANO! Na základě čeho vědí křesťané, že to morální naopak není?

***

Snad ještě pozoruhodnější, než to co Bible (včetně Nového Zákona!) o morálce říká, je to co naopak neříká.

* Říká někde Bible, že je nemorální otroctví? Naopak, Bible o otroctví mluví jako o zcela normální věci (viz. třeba 10. přikázání)
* Mluví Bible o amorálnosti sexuálního zneužívání dětí?
* Říká Bible, že je amorální rasismus?
* Co říká Bible o amorálnosti mučení?
* Má Bible námitky proti genocidě?
* Mluví Bible o amorálnosti barbarských poprav? (upálení zaživa, kamenování)
* Namítá Bible byť jen slůvkem něco proti týrání dětí? (vzpomeňme si na případ zmučeného chlapce s připínáčky v botách)
* Jak na základě Bible zdůvodnit, že mučení a upalování čarodějnic inkvizicí bylo amorální?  (porovnej Ex 22:17)
* Mluví Bible o amorálnosti násilí na ženách v rodině?

Jak může někdo mluvit o Bibli, jako o Zdroji vší morálky, když místo těchto velmi závažných věcí řeší raději záležitosti jako zákaz práce v sobotu pod trestem smrti umučením (ukamenováním), nebo aby knězi nebylo vidět pod sukni? (Ex 20:26)

***

Na výše uvedeném nic nemění fakt, že v Bibli jsou (i) některé hluboké morální koncepty, jako např. “zlaté pravidlo” (chovej se k lidem tak, jak chceš aby se oni chovali k tobě). Problém je, že jsou na jedné hromadě s ostatním balastem, s výzvami ke genocidám, k obětování lidí, koneckonců i zvířat (i toto je jistě z dnešního hlediska nemorální!) atd., a že k rozlišení, co v Bibli je správné a co špatné, potřebujeme už existující (a rozhodně nikoliv nutně neměnnou) představu z vnějšku. To ale nutně znamená, že Bible nemůže být a není pramenem či nalezištěm oné absolutní morálky, která má podle křesťanů existovat.

Právě ta představa, která nám umožňuje odlišit, co je (v Bibli nebo kdekoliv jinde) dobré a co je špatné, a kterou máme nezávisle na Bibli, je z definice (viz. úvodní odstavec) samotnou morálkou.

V Bibli však nejsou z dnešního hlediska amorální věci jen tak. Jsou tam proto, že v době kdy byly jednotlivé Biblické knihy sepisovány, vypadala morálka právě tak, jak je tam zaznamenána! V Bibli není odsouzeno otroctví právě proto, že na něm tehdy nebylo shledáváno nic nemorálního! Bůh v Bibli Izraelce nabádá ke genocidám a k vybíjení žen a dětí právě proto, že tehdy lidé neviděli nic špatného na tom, vyvraždit nepřátele včetně žen a dětí! Naopak, tehdy do bylo vnímáno jako zcela přirozená a dokonce prospěšná věc (riziko, že děti by vyrostly v syny, odhodlané pomstít smrt svých otců, zde jistě reálně existovalo) a jaký tedy div, že tehdejší lidé přisoudili tyto úmysly i Bohu, kterého si vymysleli?

Jejich Bůh podle nich jednal právě tak, jak oni považovali za správné – ostatně kdo by nechtěl mít spravedlivého Boha?

Právě ten kontrast mezi tím co bylo tehdy považováno za spravedlivé a za morální a za Bohem posvěcené, a co je považováno za spravedlivé a morální dnes, svědčí naprosto jednoznačně proti existenci Bohem stanovené absolutní morálky.

***

Nový zákon byl sepsán o stovky let později než Starý Zákon, a vzhledem k výše uvedenému je naprosto přirozené a očekávatelné, že v průběhu těchto stovek let se pojetí morálky v Izraelské společnosti změnilo. K tomuto posunu by ovšem rozhodně nemělo dojít, pokud by měli pravdu křesťané, a existovala by “objektivní morálka”, obsažená v Božím Slově.

Starý Zákon je sice i v NZ nahlížen jako “bezvýhradná” autorita, a Ježíš se na něj odvolává při každé příležitosti a jeho platnost opakovaně potvrzuje, ale současně lehce naznačuje možnost kompromisu v některých otázkách, a jím popisovaná morálka v některých dalších otázkách je dokonce diametrálně odlišná od SZ.

Práce v sobotu je sice podle Ježíše stále hřích, ale “v rozumné míře” v sobotu pracovat povoluje. Porovnejme to se Starým Zákonem, kdy je potrestán barbarským trestem smrti ukamenováním i muž, který si v lese sbírá dřívka – a tehdy byl takový trest považován za morální (vždyť ten muž se vzepřel Bohu! Tak co s ním jiného?).

Zapudit manželku bylo dříve povoleno, zatímco Ježíš to považuje za nevhodné, a tento posun zdůvodňuje nic neříkající frází o “tvrdosti vašeho srdce”. (Matouš 19:7) (Zde se tedy jedná naopak o zpřísnění pravidel!)

Ježíš také docela zásadně mění starozákonní pravidlo “Oko za oko” o 180 stupňů na “Nastav druhou tvář”. U tohoto se na chvíli zastavme: Vážně je tohle morální? Vážně je dobré, abychom se takto chovali? Vážně je na fyzický útok dobré reagovat výzvou k dalšímu útoku? Je vůbec morální reagovat na útok pasivitou? Jak by asi vypadal svět, kdyby se tento model ve společnosti začal prosazovat? Hádám, že agresivnější jedinci by se zaradovali, a měli by posvícení. A to ani nemluvím o tom, k čemu by asi vedlo, kdybychom se pokusili aplikovat tuto zásadu na vztahy mezi státy. Takový stát, který by se v takové situaci rozhodl stát se agresorem, by se zanedlouho stal světovládcem.

Jistě není náhodou, že se Ježíšův model nikdy nijak významně neprosadil. Kdyby se prosadil, pak by ta skupinka která by ten model přijala, zanedlouho přestala existovat. Kdyby se křesťané chovali, jak Ježíš utopicky učil, pak by dnes žádní křesťané nebyli.

***

“Morální Zeitgeist”, který způsobil posun od Starozákonní morálky k té Novozákonní, samozřejmě působit nepřestal, a výsledky tohoto procesu jsou vskutku dramatické. Zmiňme jen vznik názoru na amorálnost mučení, amorálnost otroctví, amorálnost rasismu. Nic na tom nemění fakt, že mučí se i dnes (Al Ghraib), stejně jako nějací ti lidé s postavením otroka se najdou, a existují i rasisté. To oč běží, je změna názorů společnosti na tyto jevy.

Dnes nikdo nepochybuje o tom, že mučení je amorální, zatímco před 400 lety (a ani kdykoliv dřív) s jeho morálností drtivá většina společnosti neměla problém (a výjimeční jedinci s jasnozřivou myslí a opačným názorem, na tom nic nemění). Analogicky co se týká dalších jevů.

Jak dnes můžeme vědět, jaký posun morální Zeitgeist v příštích desetiletích způsobí? Jak dnes můžeme odhadnout, co z toho co dnes morální je, za nějaký čas morální nebude? A jak můžeme vědět, že něco z toho co dnes morální naopak není, nepřestane být po čase problematické?

Obloukem se vracíme k začátku: Kde je jaká objektivní, absolutní morálka? Dnes máme na morálku takové názory, jaké máme, z dobrých důvodů, stejně jako v minulosti měli lidé tehdejší morálku z (pro ně) dobrých důvodů. K posunu došlo, protože dnes víme, co jsme tehdy nevěděli, staly se věci, ke kterým do tehdy nedošlo (třeba Holokaust), a objevili se myslitelé, jejichž filosofie vrhla na mnohé věci nové světlo.

Tento proces samozřejmě kontinuálně a neustále pokračuje: dnes nevíme věci, které budeme vědět za pár desítek let, a naše názory na to co je morální a co ne, se mohou změnit (a také se změní). Stanou se věci, které naše názory posunou, objeví se myslitelé, kteří náš pohled pozmění.

Závěr: Objektivní a absolutní morálka je jen iluze lidí, kteří nejsou schopni překročit svůj stín. Vývoj morálky je kontinuálním procesem, a pojetí morálky v různých dobách se v konkrétní společnosti liší tím víc, čím jsou od sebe tyto doby vzdálenější. To, že některé zásady přetrvávají (např. “nebudeš svévolně vraždit své bližní”) svědčí jedině o tom, že platí z velmi dobrých důvodů, a nikoliv o tom, že existuje cosi jako objektivní morálka jako celek, a tím méně o tom, že by taková morálka byla dána Bohem a sdělena nám skrze Bibli.

1,240 thoughts on “Křesťanství a morálka

  1. protestant

    Slávek Černý says:

    Naopak to dokazuje, že křesťansví je prostě jen další ideologie, kterých je 12 do tuctu a která měla to štěstí, že si ji vzal za svou Římský císař. Tak jak byli zblblí a zapálení komunisti, tak jsou zblblí a zapálení křesťané. Díky tomu, že u nás už křesťané nemají takovou moc, tak je jich člověku skoro líto a věří, že většina to skutečně myslí upřímě dobře. Nedej bože, že by zase ale moc získali. V tu chvíli by se k nim nahrnuli všichni, kteří by ucítili moc a peníze. A křesťanství jim dává kurevsky hodně moci a peněz, když je u moci.

    protestanté:
    Na dobu, kdy ateisté měli moc raději ani nevzpomínáme….. 🙁

  2. Michal Post author

    Myslíte třeba ČR právě dnes? A jaké zásadní námitky proti dnešnímu sekulárnímu režimu máte? 😉

  3. Michal Post author

    No, já se nebudu hádat do jaké míry je třeba Nečas křesťanem, a do jaké míry se jako křesťan jen velice potichu a nevýrazně deklaruje, a místo toho si dosaďte za ČR dnes např. ČR před osmi lety, za vlády Špidly.

  4. protestant

    to Michal:

    Myslím dobu, kdy zde vládla jediná strana pro niž byl ateismus jediným správným postojem.
    A ti co se tomu protivili měli v kádrovém posudku napsáno, že nejsou zcela vyrovnaní s náboženskou otázkou. A měli problémy se dostat na školy, jejich pracovní postupy končily na nejnižších patrech atd….

  5. Arkande

    Takže na tom byli jako dnes ateisté ve společnostech kde převládají věřící,že?

  6. protestant

    to Arkande:

    Myslím, že na tom byli hůře. Jejich víra je občas dostala i do vězení a koncentračních táborů (Jáchymov apod)

  7. Slávek Černý

    Michal: No, já se nebudu hádat do jaké míry je třeba Nečas křesťanem, a do jaké míry se jako křesťan jen velice potichu a nevýrazně deklaruje…

    Slávek: Nečas je u moci? 😀

  8. Arkande

    ano nevíra ateistů je občas dostala z práce,domu,manželství,rodiny atd. stejně jako je občas dostala z jejich života zde na zemi…Budeme se skutečně trumfovat kdo,komu,kdy,jak a proč ublížil?A kdo víc?Zda Křesťané ateistům či Komunisté věřícím?

  9. Slávek Černý

    @Protestant: Jestli chápete komunismus jako spor mezi křesťany a ateisty, tak nemám slov (teda mám, ale budu slušnej 🙂 Někteří křesťané samozřejmě byli zavření, stejně jako někteří ateisté. Problém měli prostě ti, co nebyli Komunisti nebo spíše ti co byli PROTI komunismu.

  10. protestant

    to Arkande:

    Nejde o trumfování, ale o popření ateistického “my jsme nikdy nic špatného neudělali”

  11. Michal Post author

    Protestante, ateismus z člověka neudělá dobrého, stejně tak jako to nedokáže křesťanství. Člověk je dobrý nebo špatný nezávisle na tom (na obojím).

    Komunisté vás nepronásledovali proto, že byli ateisté, ale proto, že Československo té doby bylo totalitním a tedy nesvobodným státem řízeným Moskvou, který (pro komunisty) “nesprávné” názory a postoje trestal silou.

    Zmiňme např. dlouhé vlasy (“Máničky”), poslouchání a hlavně hraní “nesprávné” hudby, čtení a zejména šíření “nesprávných” knih, “nesprávné” ekonomické názory, “nesprávné” politické názory, “nesprávné” předky (třeba ty co měli před rokem 1948 živnost), shromažďování se za jiným než povoleným účelem, atd. atp., a ano, nepohodlná mu byla i “nesprávná” víra.

    Ateismus má prostě tu smůlu, že byl pro komunisty “správný” – jenže “správné” bylo v té době třeba i mít dělnické předky, a z toho byste asi také nevyvozoval, že mít dělnické předky je proto dnes naopak špatné.

  12. protestant

    to Slávek:

    Nesouhlasím.
    Nikdo z ateistů neměl za doby komunistů v posudku “není zcela vypořádán s ateismem”
    A nikomu nebyl postup zastaven kvůli tomu, že byl ateistou.

  13. Michal Post author

    Protestante, ateisté mají z komunismu “špinavé ruce” právě tak, jako je mají “špinavé” lidé s dělnickým původem. Tedy vůbec.

    A to že daná osoba má nesprávný (sociální) původ, to se tedy do posudku psalo, to jistě víte. A být “buržoazního původu” byl důvod nevzít dítě na školu úplně stejně, jako jeho nesprávná víra.

  14. protestant

    Michal says:
    Ateismus má prostě tu smůlu, že byl pro komunisty “správný”

    protestant:

    A co to zkusit obráceně:
    Křesťanství má smůlu, že bylo pro mocenské vrstvy “správné” ?

  15. protestant

    Michal says:
    July 18, 2011 at 11:08 am
    Protestante, ateisté mají z komunismu “špinavé ruce” právě tak, jako je mají “špinavé” lidé s dělnickým původem. Tedy vůbec.

    protestant:

    Ale kdepak. Komunismus byl na ateismu postaven. Je to jeden z jeho základních kamenů.

  16. Michal Post author

    Chtěl jste asi napsat že křesťanství bylo pro mocenské vrstvy špatné, ne? No jistě, bylo – vždyť to je ekvivalentní tomu co jsem psal. Jen pořád nechápu, jaké implikace to má pro čistotu rukou dnešních ateistů.

    Uvažte třeba že za komunistů byla pěkná rýha v kádrovém posudku mít za příbuzného emigranta. Znamená to snad, že dnes by mělo být naopak špatné NEMÍT za příbuzného emigranta? Zní to jako totální pitomost, že? No vždyť také je – zcela stejně jako ta vaše zcela přímočará analogie s ateismem.

  17. Michal Post author

    Protestant: “Komunismus byl na ateismu postaven. Je to jeden z jeho základních kamenů.”

    No to tedy dost zásadně nesouhlasím, komunismus rozhodně nebyl postaven na ateismu, byl postaven na utopické Marxově teorii SOCIÁLNÍCH (společenských) tříd, teorii o vykořisťovatelské třídě podnikatelů a vykořisťanované třídě dělníků, byl postaven na teoriích nadhodnoty, na konstruktech o “nejvyšším stádiu kapitalismu” kterým byl imperialismus, na tom jak se bohatí mají stále lépe a lépe a chudí hůře a hůře, na nutnosti revoluční změny – ale kde v tom proboha máte ten ateismus?!

    MIMOCHODEM, to už bych mohl říct, že komunismus byl postaven na teoriích o dělnické třídě, a jejím vyzdvihování (a v souladu s tím pohlížel skrz prsty na ty, kdo k ní nepatřili) – a to by na rozdíl od té vaší teze, že ateismus je základním kamenem komunismu, byla pravda. Mají tedy snad mít dělníci z tohoto důvodu dnes špinavé ruce?!

    Ta vaše úvaha je zcela chybná hned ze dvou důvodů.
    1) je chybná premisa, že komunismus vycházel z ateismu
    2) je chybná i následná úvaha, že kdyby ateismus nakrásně jedním z východisek komunistů byl, pak by to pro dnešní ateisty, kteří jinak s komunismem neměli nic společného, znamenalo, že “nemají čisté ruce”.

  18. Slávek Černý

    Michal says:
    Ateismus má prostě tu smůlu, že byl pro komunisty “správný”

    protestant:

    A co to zkusit obráceně:
    Křesťanství má smůlu, že bylo pro mocenské vrstvy “správné” ?

    Slávek: v podstatě souhlasím. I z ateismu (idea, myšlenka) by se dala vybudovat ideologie a té by se mohl někdo chytit a uvádět ji do praxe. Zatím se to ovšem nestalo. Ideologií komunistických států byl překvapivě …pozor… komunismus. Marx považoval křesťanství za nástroj mocných a bohatých, jak ovládat dělníky a pracující (opium lidstva). Prostě spor ideologií.

    Myslím si, že fakt že ateismus sám o sobě ještě nikdy nebyl zneužit ke konání zla, tak to neznamená, že se tak nemůže stát někdy v budoucnu.

  19. protestant

    Slávek: v podstatě souhlasím. I z ateismu (idea, myšlenka) by se dala vybudovat ideologie a té by se mohl někdo chytit a uvádět ji do praxe. Zatím se to ovšem nestalo.

    protestant:

    Vy jste ale šprýmař. 🙂

Comments are closed.