Chce po nás Bůh něco?

Ve velmi obecné rovině snad všichni křesťané věří tomu, že bůh po nás něco žádá (např. abychom v něj věřili, abychom věřili v Ježíše Krista, abychom nehřešili atd.), jednou naše skutky (včetně např.  pravosti naší víry) bude soudit, a podle toho nás buď potrestá (peklem) nebo odmění (životem věčným, nebem). Pojďme se nad touto představou zamyslet.

Předně si uvědomme, že pokud by Bůh opravdu chtěl, abychom se nějak chovali, pak by to mohl zařídit velmi snadno, podobně jako učinil nepřekročitelnými fyzikální zákony. Běžný křesťanský protiargument, že by to znemožnilo naši “svobodnou vůli” je zjevně chybný. Neznemožnilo by ji to zcela stejně, jako ji neznemožňují fyzikální zákony. Například gravitační síla nám zabraňuje, abychom “sami od sebe” létali – a omezuje to nějak naši svobodnou vůli? Analogicky, nejsme schopni procházet zdí – a omezuje to nějak naši svobodnou vůli?

Nejsme schopni (a nikdo se o to ani nesnaží) zastavit své srdce. A pokud bychom to udělali, pak bychom zemřeli. Omezuje tato naše neschopnost zastavit si srdce naši svobodnou vůli?

Každý z nás na tomto světě zemře – bez ohledu na to, zda chceme, nebo nechceme. Omezuje to nějak naši svobodnou vůli?

Jsme schopni zadržet dech jen po určitou dobu, a pak se začneme dusit. Dušení v nás vyvolává silný pud sebezáchovy, který nás donutí opět začít dýchat. Omezuje tento pud naši “svobodnou vůli nedýchat”?

Proč bychom zcela analogicky nemohli mít silné biologické pudy, abychom nevraždili, pokud by to bůh chtěl? Proč bychom nemohli mít silné biologické pudy být monogamní, pokud by toto bylo boží přání?

Proč má 96% populace silný odpor k sexu se stejným pohlavím (a není pro ně tedy nejmenší problém být heterosexuální, v souladu s údajným božím přáním), a zbylá 4 procenta homosexuální vztah naopak přitahuje, a odpor mají naopak k sexu s opačným pohlavím (a je pro ně tedy velmi obtížné údajné boží přání dodržet)? Proč nemají odpor k homosexuálním vztahům všichni lidé namísto 96%?

Zjevně tedy existují

1) omezení, které překročit nemůžeme jakkoliv bychom chtěli (omezení daná přírodními či biologickými zákony)
2) omezení, jejichž překročení má zá následek naši smrt
3) omezení, jejichž překračování v nás vyvolává pocit nechuti či odporu (a proto je lidé nepřekračují)

Křesťané věří, že kromě těchto omezení existují ještě další, daná božím přáním, která klidně překročit můžeme, avšak stihne nás za to trest až po smrti – kdy už to ale nemůžeme odčinit. Otázkou nyní je, proč Dobrý a Milující Bůh takto postupuje. Jsme přece přesně takoví, jaké nás stvořil! Máme přesně takové preference, které chtěl abychom měli, a nemáme žádnou, kterou nechtěl abychom měli.

Jakou by Bůh mohl mít teoreticky motivaci, vystavovat nás za těchto okolností pokušení a pak sledovat, jak se zachováme? (pomiňme teď, že je všemohoucí, a přijměme hru na to, že za “lidskou svobodnou vůli nedohlédne”) Mohlo by ho to bavit, mohl by si s námi hrát, mohl by se ve své věčné existenci nudit, … nic z toho by ale s jeho božskou podstatou asi příliš slučitelné nebylo.

Ještě tak nejpřijatelněji by mohlo znít, že Bůh se výše popsaným chováním potřebuje (chce!) ujišťovat, jak moc ho respektujeme, uznáváme a ctíme. Něco jako středověký, o sobě pochybující ješitný monarcha.

Pokud to takto je, myslím že by se mnozí moderní křesťané měli zamyslet nad tím, že nevěří popisu stvoření světa, (přesně!) tak jak je popsán v Bibli: Co když je i toto test? Co když nás Bůh záměrně vystavuje situaci, kdy (pouhá) lidská věda svědčí o něčem, zatímco JEHO Slovo říká něco jiného, a Bůh nás testuje čemu budeme věřit? A jen ti co se rozhodnou správně, mají naději na spásu…

Myslím že jsem celkem jasně ukázal, že samotná představa toho, že bůh úmyslně stanovil pravidla, která můžeme překračovat, dokonce pravidla která máme puzení překračovat, a On nás “pozoruje” jak si s tím poradíme, je docela zvláštní.

Dobrá, jak ale vůbec víme, že pravidla jsou takto nastavena? Jak víme, co po nás tedy bůh vlastně chce? Inu, odpověď je ještě zvláštnější: máme to vědět proto, že tato pravidla jsou popsána v tisíce let staré sbírce náboženských textů jednoho ze stovek až tisíců tehdy existujících starověkých kmenů, vedle prokazatelně chybných příběhů o stvoření světa, vedle příběhů o Potopě světa, která nikdy nenastala, vedle historek o tom, jak bůh velel tomuto kmeni vyvraždit jiné kmeny, včetně žen a dětí, atd. Některá z těchto pravidel máme brát vážně (třeba ta, týkající se manželské věrnosti, nebo homosexuality), jiná vážně brát údajně nemusíme (zákaz práce v sobotu), a u spousty dalších se různí křesťané mezi sebou nejsou schopni shodnout, zda je třeba je dodržovat, nebo ne.

Jak to, že když už připustíme, že bůh stanovil pravidla záměrně tak, abychom je mohli porušovat a abychom neměli přirozené zábrany tak činit, proč je tedy stanovil tak nejednoznačně a nevěrohodně? A jak lze věřit tomu, že porušování takto nevěrohodných pravidel trestá Dobrý a nás Milující Bůh věčnými pekelnými mukami?!

Myslím, že odpověď je zcela zřejmá: žádná taková pravidla bohem ustanovena nejsou, a existuje-li Bůh, pak po nás rozhodně nežádá dodržování nejrůznějších samoúčelných absurdit. Existuje-li Bůh, a chce-li po nás něco, pak to děláme naprosto automaticky a sami od sebe – tak jako dýcháme nebo jak nám bije srdce.

502 thoughts on “Chce po nás Bůh něco?

  1. G. P.

    Protestante, Vy zase blábolíte:

    Já církve znám. Ale žádná se nejmenuje katolická.
    Zjevně velice málo: Catechism of the Catholic Church: http://www.vatican.va/archive/ccc/index.htm

    Ale byl jsem v okamžiku křtu tak malý, že jsem ještě neuměl mluvit a nemohl jsem tedy vyjádřit svoji tendenci k protestantismu.

    To je zcela irrelevantní. Byl jste pokřtěn jako katholík, tedy jste heretik i z pohledu Josefa.

    Ale zásluhou neznalosti mluvení jsem zase naopak naštěstí nic neslíbil.

    To je jedno, Vaši rodiče slíbili za Vás.

    Tedy jsem pak nic nemohl porušit 🙂

    Porušil, protože katholické povinnosti platí pro každého katholicky pokřtěného.

  2. G. P.

    Moji rodiče byli ateisté a vychovávali mne pouze k víře ateistické…. 🙂

    Tak i oni porušili svůj slib, že Vás budou vychovávat jako katholíka.

    Proč myslíte, že ŘKC a ČCE si navzájem uznávají křty?

    Protože křtem se člověk primárně stává křesťanem. Jak prosté, milý Watsone.

  3. protestant

    G. P. says:

    Tak i oni porušili svůj slib, že Vás budou vychovávat jako katholíka.

    protestant:
    To si musí moji rodiče vyřídit s Bohem. Mně se to netýká. Já nic neslíbil. 🙂

  4. protestant

    G. P. says:

    To je zcela irrelevantní. Byl jste pokřtěn jako katholík, tedy jste heretik i z pohledu Josefa.

    protestant:
    Irelevantní je pro mne v tomto váš názor. 🙂

  5. Arkande

    to Protestant:Byl by jste tak laskav a odpověděl mi přímou odpovědí na přímou otázku?

    Byl jste pokřtěn v římsko-katolickém kostele,knězem vyznávajícím římsko-katolickou víru?

    Díky.

  6. protestant

    to G.P:

    To je jedno, Vaši rodiče slíbili za Vás.

    protestant:

    Ale kdepak. Za druhé slibovat před Bohem nejde. Jen každý za sebe.

  7. protestant

    Arkande:Nemám nejmenší tušení o čem tu mluvíte.Já se ptal zda jste byl pokřtěn v římsko-katolickém kostele,knězem vyznávajícím římsko-katolickou víru.Pokud ano,jste katolík.Pokud ne,tak nejste…Prosté.

    protestant:
    Katolík jsem, to nepopírám. Všichni protestanté jsou katolíci. I pravoslavní jsou katolíci. A dokonce i římskokatolíci jsou katolíci. Všichni co se hlásí k apoštolskému vyznání jsou katolíci.

  8. Arkande

    to Protestant:Výborně! Děkuji Vám mnohokrát za odpověď…

    Nyní pokud by Vás zajímala problematika kacířství a tzv.matrikových katolíků,kterou jsme zde již mnohokráte probírali…

    Katolická církev považuje každého člověka a dokonce i dítě,které bylo v katolickém kostele pokřtěno,praktikujícím katolickým knězem za křesťana a Katolíka.Je zcela lhostejné ,zda s tím člověk souhlasí, či nikoliv.Premisa je tedy velmi jednoduchá.Oficiálně jste stále členem Katolické církve,Vy sám jste nezrušil své členství(To by jste zase byl odpadlík,nevím jestli by to pro Vás bylo lepší) a ani jste nebyl Katolickou církví vyloučen.Zcela oficiálně jste se tak v době kdy jste se přidal k Evangelistům, stal kacířem.Protože jste se odloučil od učení Katolické církve.
    To není můj osobní názor…Toto vyplývá z nařízení katolické církve.

    Jednodušeji už to podat skutečně neumím.

  9. Arkande

    to Protetsant: Protestant:Katolík jsem, to nepopírám. Všichni protestanté jsou katolíci. I pravoslavní jsou katolíci. A dokonce i římskokatolíci jsou katolíci. Všichni co se hlásí k apoštolskému vyznání jsou katolíci.

    Arkande: COŽE ! Už se mi skutečně dlouho nestalo abych si pro jistotu čuchnul ke skleničce jestli náhodou nepiju něčím ostřejším říznutý džus…

  10. Arkande

    Jo už jsem to pochopil to je pořád ta Vaše kravina se “všeobecnou” čili katolickou církvi…Protestante no tak vzchopte se! Tohle je totiž hodně ubohé.Schválně jsem nepsal církví,kvůli Vašich vytáček…katolickou považuji za zkrácenou verzi Římsko-katolické církve,stejně jako všichni normální lidé.

  11. protestant

    “……Účinek křtu nepůsobí lidé tím, že vykonávají obřad. Bůh zůstává svrchovaný
    a na lidských úkonech nezávislý. ……”

    Dohoda o vzájemném uznání křtu mezi ŘKC a ČCE

  12. protestant

    Arkande says:
    June 28, 2011 at 7:46 pm
    Jo už jsem to pochopil to je pořád ta Vaše kravina se “všeobecnou” čili katolickou církvi…Protestante no tak vzchopte se! Tohle je totiž hodně ubohé.Schválně jsem nepsal církví,kvůli Vašich vytáček…katolickou považuji za zkrácenou verzi Římsko-katolické církve,stejně jako všichni normální lidé.

    protestant:
    Pak vám chybí termín pro skutečnou katolickou církev

  13. Josef

    Je opravdu velmi zajímavé, kolik nekatolíků trpí zvláštní nutkavou obsesí vylučovat lidi z katolické církve nebo je prohlašovat za kacíře. Atheisté dělají taková prohlášení opravdu velmi často, setkal jsem se s tím už mnohokrát. Zřejmě to je nějaký specifický projev jejich deprivace z neuspokojení přirozené lidské potřeby církevního společenství, kterou v sobě potlačují a tak jsou nuceni tyto negativní pocity uvolňovat jejich promítáním do druhých, které imaginárně exkomunikují místo sebe. Možná by to stálo za nějaký psychologický výzkum, každopádně chci však jako katolík jasně ubezpečit přítele Arkandeho, že stane-li se někdy v budoucnu natolik katolickým, nakolik je katolický můj bratr v Kristu Protestant, budu nezměrně šťasten.

  14. protestant

    to Josef:

    Já myslím, že to plyne z jejich představy, že církev žije z řádů a předpisů. Nedokážou si představit, že je to živé společenství s živým Kristem . Představu, že Duch Svatý si vane kudy on sám chce jim připadne nemístná. Máš pravdu Josefe, že touto úchylkou trpí především ti co stojí mimo. U nás, či u vás se také občas najdou takoví, ale těch je velmi málo. U ateistů je to skoro pravidlo. Řády jsou pro ně vším. Trpí takovým úřednickým komplexem.

  15. Josef

    to Protestant:

    Živé společenství s živým Kristem, to je správně řečeno. Je fakt, že jejich představa o mrtvém Kristu jejich pohled na církev nutně redukuje na její administrativní formu. Proč by ale v takové hypotetické mrtvé církvi někdo dlouhodobě byl, to je mi i z jejich pohledu záhadou. Fanklub Nikoho nemůže vydržet dlouho, určitě ne 2000 let.
    Je fantastické, jak Duch svatý před našima očima každou chvíli zasáhne někoho přímo do srdce a kdo býval největším atheistou, je nyní horlivým křesťanem. To je fakt síla. Bůh mě nikdy nepřestane udivovat.

  16. Josef

    Selviskhed: řekněte mi ale jednu věc – jestliže z Tomáše vyplívá, že “Katolická církev si … nečiní žádný nárok na duchovní vedení nekatolíků” tak proč vlastně vůbec vznikl dominikánský řád. evidentně nevznikl proto, aby se mýchal do duchovního vedení ne-katolíků zvaných kataři.

    Josef: Počkejte, Ondřeji. Já jako křesťan chci a velmi rád budu respektovat duchovní svobodu Vaši a jakéhokoli jiného člověka. Ale jak vidíte, diskutuji s Vámi a Vy se mnou, a ani jeden z nás to nepokládá za porušení své svobody.
    Pokud Michal založil tento atheistický blog, je to snad míchání se do mého duchovního vedení? V určitém smyslu ano, ale ve smyslu správném a potřebném, protože Michal je pro mě zrcadlem toho, v kterých věcech je víra z naší strany chybně vysvětlena, které z našich argumentů jsou kulhající a hlavně kde možná kulhá i naše morálka, kterou je třeba zlepšit. Tak se pro mě Michalův blog stává obohacením.
    V tomto smyslu chápeme v naší katolické tradici jeden ze 14 vyjmenovaných dobrých skutků (neumělé učiti), který nás nabádá k tomu, abychom tam, kde druhému můžeme pomoci lepším vzděláním, mu neváhali předávat své znalosti. Co je však důležitějším vzděláním člověka než orientace v základních otázkách života? Předpokládám, že Michal svůj blog píše upřímně, a koná tím tedy dobrý skutek.
    Zrovna tak my křesťané se cítíme povinováni hlásat zvěst o Kristově lásce těm, kdo ji nepoznali. Svatý Dominik zakládal svůj řád právě s cílem formovat kazatele, kteří budou špičkově vzdělaní, a tak budou rozsévat poselství o Boží pravdě zejména těm, kdo setrvávají v nějakých omylech z důvodu své nevzdělanosti.

  17. Machi

    “Je fantastické, jak Duch svatý před našima očima každou chvíli zasáhne někoho přímo do srdce a kdo býval největším atheistou, je nyní horlivým křesťanem. To je fakt síla. Bůh mě nikdy nepřestane udivovat.”

    Ono to vypadá, že se nejedná o přímý zásah do srdce ale rovnou do kebule. 🙂
    Viz jeden z posledních příspěvků F. Tvrdého o atrofii hippokampu.

  18. Josef

    Příteli Machi, nebudu reagovat na jednotlivosti, protože bych Vás rád upozornil na to nejdůlěžitější, jak ve svém příspěvku v principu odporujete sám sobě a sám sebe vyvracíte.
    Dejme tomu, že jsem hypotetickým kandidátem, který zvažuje přestup z křesťanství na atheismus, a ptá se, zda atheismus je schopen nabídnout nějaké racionálně konsistentní myšlení.
    Odpovězte mi jako takovému kandidátovi, prosím, jasně a zřetelně: existuje podle Vás objektivní morálka nebo neexistuje?
    Pokud Vaše odpověď zní ANO, objektivní morálka existuje, pak jsou nesmyslné Vaše věty, kdy přesvědčení o objektivní morálce vytýkáte křesťanům. Vždyť ho sám taky zastáváte.
    Pokud Vaše odpověď zní NE, objektivní morálka neexistuje, pak jsou nesmyslné Vaše věty, kdy říkáte, že třeba otroctví je nemorální, že s vědeckotechnickým vývojem je morálka lepší, že křesťané jsou náchylnější k barbarské morálce. Pokud totiž objektivní morálka neexistuje, tak tyto Vaše věty jsou jen úplně stejně subjektivní jako věty že otroctví je morální, s vědeckotechnickým vývojem je morálka horší a barbarská morálka je lepší než jakákoli jiná.
    Machi, nemůžete tvrdit dvě protichůdné věci. Musíte si vybrat.

Comments are closed.