Osobní Bůh a velikost Vesmíru

Podle Bible byl člověk stvořen “k obrazu Božímu”. Bůh člověku věnuje speciální pozornost, Člověk je dokonce předmětem Boží lásky. Tomu odpovídá i biblická kosmologie: Propastná tůň, na ní plochá Země, a nad tím celým Nebeská klenba co by místo pro Boha. Slunce, Měsíc a hvězdy jsou světla na nebeské klenbě, určená k poskytování znamení (pravděpodobně v souvislosti s astrologií), a měření dnů, měsíců a let. Všechno je to stvořeno pro člověka, který je vyvrcholením a završením Božího Stvoření.

Tato představa “malého Vesmíru”, “uzpůsobeného pro Člověka”, dává z teologického hlediska hezky smysl. Žel, skutečnost je dramaticky jiná.

Hvězdy nejsou malá světélka na Nebeské klenbě, určená k poskytování znamení lidem, a k tomu aby byla noc zajímavější. Ani Slunce není pouhé světlo na nebeské klenbě, ale je to ohromná koule žhavého plazmatu, milionkrát (!) těžší a 330 tisíc krát větší než Země, která kolem něj obíhá. Kdyby Slunce byla metrová koule, pak Země bude obíhat cca 150 metrů daleko od ní, a nebude větší než třešeň. Nejbližší hvězda (Proxima Centauri) bude v tomto měřítku neuvěřitelných 40 tisíc kilometrů daleko! A mezi tím jen černočerné mrazivé pusto a prázdno. Každá z tisíců hvězdiček viditelných na černé noční obloze, je podobně ztracena v černém mrazivém prázdnu a mezi tím desítky tisíc kilometrů ničeho.

Máme-li ostříží zrak, pak za jasné bezměsíčné noci, na nebi neznečištěném světelným smogem, lze vidět asi 3000 hvězd. Přibližně stejný počet hvězd je vidět i z opačné polokoule, tedy na celé obloze je za ideálních podmínek pouhým okem vidět asi 6000 hvězd, které jsou jen málokdy dál, než jednotky tisíc světelných let (cca 10 milionů kilometrů v našem měřítku se Sluncem coby metrovou koulí).

Zajímavější než to co je vidět pouhým okem je ovšem to, co je vidět dalekohledem. Už malým triedrem lze vidět stovky tisíc hvězd, a v celé naší galaxii je pak neuvěřitelných cca 150 miliard (!) hvězd, vyplňující prostor disku o průměru kolem 100 tisíc světelných let. Velkou část těchto hvězd nelze vidět ani těmi největšími dalekohledy, protože jsou skryté za oblaky mezihvězdného prachu, halícími jádro galaxie. Naše Slunce je v tomto gigantickém systému mrňavá hvězdička, ztracená v mračnech jiných hvězd jednoho ze spirálních ramen naší Galaxie.

Jak si mohou křesťané myslet, že my lidé v tomto ohromném systému zabíráme jakkoliv významné místo? Že snad dokonce byl stvořen celý pro nás???

Když se za jasné podzimní noci zadíváme několik měsíčních úplňků nad prostřední hvězdu ze souhvězdí Andromedy, směrem ke Cassiopei, uvidíme, budeme-li mít štěstí, stěží viditelný, malý mlhavý obláček. Vědci dlouho netušili co je tento obláček zač, ani jak je daleko. V 17. století považoval Christian Hugens za dírku v obloze, skrze kterou jsou vidět prostory za oblohou. Edmund Halley se domníval, že jde o otvor, kterým k nám proniká světlo z Prvního dne, stvořené Bohem. Teprve na začátku 20. století bylo dokázáno, že tento mlhavý obláček je Galaxie, velmi podobná té naší. Obsahuje ještě více hvězd, než naše galaxie, cca 450 miliard. Od té doby byly podobných hvězdných ostrovů nalezeny pomocí velkých dalekohledů doslova miliony…

Vesmír je MNOHEM větší, než si kdokoliv z nás dokáže představit. Ač je tak obrovský, je při tom extrémně neútulný, nepředstavitelně pustý, mrazivý (kolem -269 stupňů celsia, neboli cca 3,5 Kelvina) a prázdný. Kdo si vůbec může myslet, že toto všechno stvořil Bůh PROTO, abychom se my lidé mohli pinožit na naší Zemičce menší než nejmenší kapička vody v oceánu, a abychom ho mohli uctívat a modlit se k němu? Kdo si vůbec může myslet, aby Bůh měl jakýkoliv zájem na tom, abychom ho my, kteří jsme menší než nic, milovali??? Kdo si může myslet, že by tento bůh mohl řešit, zda a kdo z nás půjde nebo nepůjde do nebe, koho potrestá a koho nepotrestá? Kdo si může myslet, že takový Bůh řeší, co a s kým děláme v posteli?

V roce 2003 provedli astronomové pozoruhodný experiment. Nechali Hubblův teleskop snímat po dobu několika dní oblast oblohy velkou asi 11 čtverečních úhlových minut (1/70 měsíce v úplňku). Obrázek, který tím vznikl, je znám jako Hubble Ultra Deep Field a je to podle mého názoru jedna z nejvíc fascinujících fotek všech dob. I na takto mrňavém kousíčku oblohy je rozlišitelných nejméně deset tisíc galaxií, z nichž každá obsahuje v průměru stovky miliard hvězd. Z toho lze snadno odvodit, že viditelná část Vesmíru obsahuje přinejmenším stovky miliard galaxií… Zde by se měl přemýšlivý čtenář asi zastavit, zavřít oči a zkusit si to představit.

Tento ohromný až děsivý Vesmír vznikl před 13,5 miliardami let. Křesťané věří, že Boží Syn byl na Zemi seslán před dvěma tisíci lety. Kdybychom dějiny Vesmíru vtěsnali do jednoho roku, tedy Vesmír by vznikl 1. Ledna, pak by Země a Slunce vznikly někdy ke konci srpna. Mnohobuněčný život by přišel na scénu v polovině prosince. Dinosauři vládnou Zemi 5 dní před Silvestrem, k rozvoji savců dojde 30. prosince před polednem. Moderní člověk se na scéně objeví cca 5,5 minuty před koncem roku, a 2,5 minuty před konce roku opustí Afriku a začne kolonizovat svět. Milující Ježíš, Syn Boží a Spasitel, přijde na Zemi 4,7 sekundy před Silvestrovskou půlnocí. (těch 4,7 sekundy trvá v našem měřítku oněch 2000 let, a právě těchto 2000 let tvoří dějiny Křesťanství). Vážně se někomu zdá, že tento způsob stvoření dává SMYSL?

Ježíš má být podle křesťanů Jednorozený Boží Syn. Pokud by v nás mělo ležet gró stvoření, proč by pak měl Bůh tvořit tak šíleně rozlehlý a nepředstavitelně velký Vesmír, plný stovek trilionů hvězd v miliardách galaxií? Pokud všechno je zde v zásadě kvůli nám, k čemu ta ohromná propast času před námi? Lze si vůbec představit větší domýšlivost, než tvrdit, že zrovna kvůli nám Bůh obětoval svého jednorozeného Syna, a že to celé měl od začátku TAKTO naplánováno?! Jak si lze vůbec myslet, že jsme-li my završením Stvoření, že by Bůh postupoval takto plýtvavě, a tvořil v tak nepředstavitelně nedosažitelných vzdálenostech od nás gigantické komplexy pustých světů, nemající k nám žádný vztah, a nemajících na nás žádný vliv?

Neumím si představit, co jiného mohou křesťané na tyto námitky odpovědět, než “ano, umím si to představit, protože cesty Boží jsou nevyzpytatelné. Bohu nemůže nikdo rozumět.”.

Ponechme teď stranou úvahu o stavu mysli, které podobná “vysvětlení” přijdou uspokojivá, připomeňme článek z minulého týdne který jistě také ledacos vysvětluje, a uvědomme si, že mají-li pravdu ateisté, a osobní Bůh neexistuje, pak představa Vesmíru jak jsme ho dnes popsali, není ani absurdní, ani bláznivá, ani nesmyslná. Namísto toho je úžasná, závratná, omračující, točí se z ní hlava, a ty přemýšlivější z nás podněcuje k touze vědět, přemýšlet a poznávat.

102 thoughts on “Osobní Bůh a velikost Vesmíru

  1. protestant

    Bylo by zajímavé zjistit, kolik procent vědců kteří přispěli k poznání popsaném v článku byli křesťané. Vsadil bych že většina. 🙂

  2. protestant

    ..a ještě zajímavější by bylo zda korelace mezi křesťanstvím a vědou není naopak kladná. Zda většina vědeckých objevů nevznikla ne “křesťanské” půdě.

  3. protestant

    “…….Namítalo se, že už stará Čína vynalezla střelný prach, kompas apod. nebo že středověká arabská astronomie dosáhla skvělé úrovně a že tento proces byl spjat s jinými náboženskými soustavami. Nicméně moderní přírodověda je do značné míry produktem té části civilizace, kterou lze označovat jako křesťanskou. Jsem přesvědčen, že existuje korelace mezi křesťanským náboženstvím a vznikem vědy. Křesťanské náboženství je totiž racionální podobně jako věda, takže společnost, která přijala křesťanské smýšlení (v širokém smyslu), že svět, v němž se nacházíme, má hlubší racionální příčinu, než jsou drobné racionální příčiny, které hledají konkrétní přírodní vědy, tím získává neobyčejně silný podnět ve prospěch přírodních věd. Tedy křesťanská teologie a přírodovědecká metoda měly společnou historickou trajektorii, abych použil terminologie profesora Krejčího, a mohou ji mít nadále. ….”

    Astrofyzik a pracovník Fyzikálního ústavu Akademie věd Jiří Grygar

    http://www.astro.cz/~grygar/universum30.htm

  4. Ferda

    Milý protestante, kdyby všichni vědci na světě byli křesťané, co to má společného s obsahem článku?
    Výroky typu „ale naše stádo je dostatečně velké abych měl pravdu“ používám také – když jsem s argumenty v koncích.
    Drobnost k článku, omlouvám se, ale „70tina“ bije do očí.

  5. Colombo

    To jsou strašné kecy. Jistě, křesťanství bylo jako vývojové stádium důležité, ale v vědou jako takovou nemá nic moc společného.
    1. Velké množství vědců není křesťanských, ale židovských, neboť právě Izrael přidává do našeho kotla spoustu poznání.
    2. Co Japonsko a Jižní Korea? Ona čína je na tom taky vědecky celkem slušně. A to nesmíme zapomenout na to, že americká věda v posledních letech takřka zežloutla. (bílí jdou na práva, ekonomky atp., asiaté “žlutí” jdou do vědy)
    3. Ano, je pravda, že toto je produkt euroamerické kultury, ale tyto pilíře jsou postaveny trošku někde jinde, než křesťanství. Důležitý je mnohem menší melancholismus a nespokojenost. Ostatně taky ono mnohem menší odevzdání nějaké víře k tomu prospělo (tedy spíše opak křesťanství, než cokoliv jiného). Právě v asii je kultura typická pro feudální společnost, jednotlivec je odevzdaný, nemá smysl se o něco moc pokoušet. Slepě věří a příjímá svou víru jako dogma. To v evropě bylo vždy běžnější ohýbání vlastní víry a vlastně morální flexibilita. Mnohem větší důraz na invididualitu a menší vliv rodiny. To jsou věci, které můžou za úspěch euroamerické kultury.

  6. protestant

    Chtěl jsem naznačit jediné – zmíněné poznatky nejsou a ani nemohou být nějak v rozporu s křesťanstvím.

  7. protestant

    to Colombo:

    Použil jste mnoha slov, ale to že existuje korelace mezi křesťanstvím a vznikem vědy se vám popřít nepodařilo.

  8. Colombo

    Protestant:
    Co myslíte tím “korelace mezi křeštanstvím a VZNIKEM vědy”? Věda vznikla jenom jednou, nevznikala a nezanikala na více místech najednou.

  9. Ferda

    Protestant opět vede debatu směrem, jenž naprosto nesouvisí s obsahem článku.
    Dovolím si jeden příměr. Všichni jsme zvířata v zoo a nikdy jsme nic než naší zoo neviděli. Uctíváme našeho ředitele jako stvořitele známého světa a krmiče Jožku jako jeho syna a našeho spasitele. Jednoho dne se makakovi podaří utéct a po návratu vypráví příběhy.
    Za naší zoo je celé město a podle toho co jsem slyšel, existují možná i jiná města. Náš ředitel – viděli jsme jej vlastně někdy? – naši zahradu ani nic jiného pravděpodobně nikdy nestvořil, je to nejspíš Fake…

    Mohl byste mi protestante vysvětlit, proč se Jehova tak nadřel s celým vesmírem? Abychom se mohli kochat jeho všemohoucností? Na to by přeci stačila jediná vyléčená amputace.

  10. Michal Post author

    Samozřejmě že sousední hvězdy, tím méně hvězdy vzdálenější, a už vůbec ne sousední galaxie, ani další tisíce, miliony a miliardy dalších galaxií, opravdu ale opravdu nejsou potřebné k tomu, aby Země existovala přesně v tom stavu, jak existuje dnes. Včetně té amputované nohy.

  11. protestant

    Opravdu si myslíte, že Země by mohla existovat mimo vesmír? A jak by tam vznikla?

  12. Michal Post author

    Ferda: Mohl byste mi protestante vysvětlit, proč se Jehova tak nadřel s celým vesmírem? Abychom se mohli kochat jeho všemohoucností? Na to by přeci stačila jediná vyléčená amputace.
    Protestant: Bez toho vesmíru by ani neexistovala žádná noha, tedy ani amputovaná.
    Ferda: Milý protestante, děkuji za automaticky generovanou odpověď. {přeloženo: o čem to vůbec mluvíte? Není to tak náhodou “trochu” od věci?}
    Michal: Samozřejmě že sousední hvězdy, tím méně hvězdy vzdálenější, a už vůbec ne sousední galaxie, ani další tisíce, miliony a miliardy dalších galaxií, opravdu ale opravdu nejsou potřebné k tomu, aby Země existovala přesně v tom stavu, jak existuje dnes. Včetně té amputované nohy.
    Protestant: Opravdu si myslíte, že Země by mohla existovat mimo vesmír? A jak by tam vznikla?

    Michal: němý úžas…

  13. protestant

    Copak nevíte, že díky všem těm hvězdám vznikaly a vznikalí ve vesmíru těžké prvky? Bez nich by Země nevznikla. Z vodíku ji nevytvoříte.

  14. Ferda

    Michale, z této diskuse jsem začínal mít dojem, že je protestant placený „rozpruďovač“ (v obou smyslech toho slova) 🙂 .
    Milý protestante, poslední pokus, budete se nadále řídit poučkami z příručky „Manipulace pro začínající ministranty“, nebo se snížíte k biblickému „Řeč vaše budiž ano, ano – ne, ne.“?

  15. Ferda

    Milý protestante, já bych bez těžkých prvků samozřejmě nevytvořil ani tu nejmenší hvězdičku. Velký Kabrňák to zvládl za necelý týden, o prvcích ve Velké Encyklopedii nepsali.

  16. protestant

    Milý Ferdo:
    Pravděpodobně jen neznalost vám nedovoluje pochopit, že protestanté žádné ministranty a proto ani příručky pro ně nemají… 🙂

  17. protestant

    Milý Ferdo:
    Pokud se chcete bavit o věřících např. speciálně o křesťanech měl byste si o tom minimálně alespoň něco přečíst.

Comments are closed.