O víře

Kdo se nějakou dobu účastní diskuzí o existenci či neexistenci Boha, a o pravdivosti či nepravdivosti náboženství, začne si všímat toho, že domluva mezi oběma stranami (věřící vs. nevěřící) je velmi obtížná. Diskuze může plynout i velmi dlouhou dobu – aniž by z ní ale vzcházely jakékoliv závěry. Člověk může nabýt dojmu, že každá ze stran má zcela jiná východiska, a k myšlení či odvozování používá dosti odlišná paradigmata. Může se zdát, že obě strany diskutují jaksi „mimobežně“, a ačkoliv na sebe zdánlivě reagují, diskuze jako celek k ničemu nesměřuje a spíše se točí v kruhu.

Toto je bezpochyby zajímavý jev, a stojí za to ho blíže prozkoumat.

Ateisté přistupují k otázce existence Boha jako ke kterékoliv jiné otázce o světě. Váží důkazy pro a důkazy proti, a z nich potom vyplývá jejich závěr. Pro ateisty nemá případná existence Boha žádné negativní „citové“ konotace. Pokud by se ukázalo, že Bůh existuje, pro ateisty by to byl mimořádně zajímavý výsledek o našem světě, a neměli by nejmenší problém tento výsledek přijmout (pokud by byl prokázán na podobné hladině jistoty, jako jiné všeobecně akceptované výsledky o našem světě, např. Teorie relativity).

Přístup věřících je ale jiný. Věřící věří proto, že mají osobní a citový zájem na tom, aby Bůh existoval a aby navíc měl ty vlastnosti, které mu připisují. Pro věřící je vztah k Bohu úhelným kamenem jejich života, a jejich citový vztah k idei Boha je velmi dobře srovnatelný se skutečnou partnerskou láskou či zamilovaností. Stejně jako zamilovaný člověk má ve vztahu ke své lásce „růžové brýle“ a začasté ignoruje upozornění od přátel na její případné chyby (bez ohledu na to, že mohou mít a také často mají pravdu!), tak i věřící člověk odmítá slyšet cokoliv, co by jeho „lásku“ v jeho očích jakkoliv poškozovalo (např. zpochybňovalo její samotnou existenci).

Věřící nepotřebují zkoumat zda Bůh existuje nebo ne, oni chtějí věřit že je. Veškeré argumenty mají smysl jedině tehdy, potvrzují-li existenci Boha, popř. vyvracejí-li teze které by jejich Boha mohly zpochybňovat.

Opačný druh argumentů je pro ně zcela nezajímavý, popř. je jim rovnou nepříjemné se takovými argumenty nějak blíže zabývat. Je to velmi podobné, jako když zamilovaný člověk nemá chuť babrat se v případných nedostatcích své lásky, i kdyby nakrásně podvědomně tušil, že na nich něco může být.

My ateisté býváme po diskuzích s věřícími zklamaní až frustrovaní z jejich přístupu k diskuzi, z nemožnosti shodnout se i na elementárních pravidlech, z neustálého opakování a nutnosti opakovaného vyvracení již vyvráceného, z nikam nevedoucích a často zmatečných debat – a přitom bychom si měli uvědomit, že vzhledem k výše uvedenému nelze ani nic jiného čekat!

Věřícím nelze dokázat (jim subjektivně), že nemají pravdu, protože jim v prvé řadě vůbec nejde o to, vědět jaká je pravda. Oni věří, protože chtějí věřit, a „nechtějí aby bůh neexistoval“.

Tento postoj věřících je samozřejmě zcela legitimní. Je ale velmi vhodné mít vždy na paměti, co to přesně a do všech důsledků znamená, když věřící na různé otázky (např. “jak můžete vědět, že zrovna ty pasáže v Bibli, o kterých Vy si myslíte, že jsou od Boha, od něj skutečně jsou?”) odpovídají prostě a jednoduše “Prostě tomu věřím…”.

488 thoughts on “O víře

  1. Arkande

    to Michal:Jen k té Malárii,samozřejmně že její příčinou je Bůh ale dnešní rozšíření je vinou člověka a jeho odstranění pesticidu DDT které má antimalarické účinky.(Od jeho zrušení rostl počet obětí malárie každým rokem až na dnešní milion/ročně)

  2. Michal Post author

    Ano Protestante, přesně tak, vlasovec by ve světě s patronací Boha jistě neexistoval, stejně jako DNES neexistuje nekonečné množství všech možných myslitelných hypotetických parazitů. (“nemají právo na život” vašimi slovy) A to ani nemluvím o mimořádném množství vyhynulých parazitů, kteří také už “nemají právo na život” a nikoho to zjevně netrápí.

    A rakovina MOZKU (to je jen jeden druh rakoviny, btw) je dost možná daň za evoluční vývoj lidského mozku – jenže Bůh NEMUSEL tvořit evolucí, a i když evolucí chtěl tvořit, tak ji jistě MOHL nasměrovat tak, aby šla jinou cestou a rakovina mozku tak důsledkem velkého mozku nebyla.

    Rakovina je důsledkem evoluce PRÁVĚ PROTO, že evoluce je slepý proces, není řízená Bohem, a nebere tedy nejmenší ohledy na člověka.

  3. Anonymous

    Jirka: Zapřel jsi teď Boha, Ježíše Krista i mne, neboť já v Bohu, Ježíši Kristu i v sobě spatřuji dobro, světlo, život a lásku. Nevím, co vidíš Ty ve svém nitru, že jsi skutečně Ty.

    Slávek: Ty v sobě, lidech a ve světě nespatřuješ žádné zlo? Je krásné žít v iluzi blázna.

  4. Slávek Černý

    To Protestant: Stvořil by všemocný a nekonečně dobrý bůh svět, kde by lidé a zvířata bez zjevného zavinění trpěli? Měl bůh volbu? Pokud ne, je potom všemocný? Pokud ano, je potom dobrý?

  5. Arkande

    Jinak k těm nemocem …všechny je přeci stvořil Bůh a Noe je zachránil před potopou světa(Musel být pěkně nafouklý aby se do něj všichni ti paraziti vešli).Nebo není Bůh stvořitel všeho na tomto světě?Co se týká ničení(vymýcení) nemoci tak tam se k tomu Bůh vždy už,už chystá ale vždy ho nějaký vědec předběhne.Panbíček má zkrátka smůlu.Ale to nevadí protože věřící pak stejně děkují Bohu za to že od nich odňal dílo Satana a daroval jim lék.O tom že tento lék vynalezl nějaký vědec po dlouhých studiích a úmorné práci nepadne nikdy ani slovo.

  6. Slávek Černý

    Jirka: Člověk si Boha nevytváří
    Slávek: Mohu Vám uvést desítky příkladů, kdy si člověk boha vytvořil. Píše se o nich i v Bibli.

    Jirka: Bůh přece stvořil člověka.
    Slávek: Nesmysl. Máte pro to jiný důkaz než bajku pocházející z pozdního neolitu?

  7. protestant

    Slávek Černý says:
    August 24, 2011 at 9:20 am
    To Protestant: Stvořil by všemocný a nekonečně dobrý bůh svět, kde by lidé a zvířata bez zjevného zavinění trpěli? Měl bůh volbu? Pokud ne, je potom všemocný? Pokud ano, je potom dobrý?

    protestant:
    Všemocný? Ten přece svoji včemoc nemusí využít. Dobrý? Ke komu? K parazitům? Ke komárům? K bakteriím? K člověku? Ke všem?

  8. Arkande

    to Protestant: 🙂 Takže když onemocníte nepoužíváte léky? Jestli ano je to dle Vaši definice zlo (zřejmně vražda).

    To se musíte skutečně dobře bavit u chřipky,angíny… o Vážnějších nemocech raději ani nemluvím.

    Jen doufám že nejste očkován!To by jste pak mařil Boží dílo.Protože skrze očkovací látky by Vás nemohli JEHO výtvory účině napadnout.

    A to se pořád věřící diví proč je považujeme za nebezpečné magory.

  9. Slávek Černý

    protestant:
    Všemocný? Ten přece svoji včemoc nemusí využít. Dobrý? Ke komu? K parazitům? Ke komárům? K bakteriím? K člověku? Ke všem?

    Slávek: k zemětřesení, tsunami, bouřce … blééé
    Nemusí všemoc využít, má tedy volbu, a vaše odpověď je ano. Mohl tedy stvořit svět, kde by nebylo utrpení a přesto to neudělal. Je potom dobrý?

  10. protestantka

    on přece stvořil svět, kde nebylo utrpení…. to jsi nepřečetl ani 1. pár kapitol z bible?? njn.. ti ateisti.. xD

  11. Jirka

    Slávek to Jirka: Pobavilo

    1) Jsem dobrý
    2) Abych uvěřil v Boha, musí být bůh dobrý.
    3) Ježíš kristus je dobrý a tedy existuje.

    Fakt dobrá pakárna …

    to Slávek: Shlédl jsem se v Kristu a přitahuje mě láska, ale uvědomuji si, že nejsem její čistou podobou. Pro někoho to je pakárna, pro někoho realita. Rozhodně nejsem sám, kdo takto smýšlí.

  12. Jirka

    Slávek to Jirka: Člověk si Boha nevytváří
    Slávek: Mohu Vám uvést desítky příkladů, kdy si člověk boha vytvořil. Píše se o nich i v Bibli.

    to Slávek: Skutečného Boha si člověk nevytváří. My neformujeme jeho, on zformoval nás k obrazu svému (můj názor).

    Jirka: Bůh přece stvořil člověka.
    Slávek: Nesmysl. Máte pro to jiný důkaz než bajku pocházející z pozdního neolitu?

    to Slávek: Nemám empirický důkaz, jedině introspektivní, ale ten jako důkaz nepřijímáte.

  13. Jirka

    Jirka: Zapřel jsi teď Boha, Ježíše Krista i mne, neboť já v Bohu, Ježíši Kristu i v sobě spatřuji dobro, světlo, život a lásku. Nevím, co vidíš Ty ve svém nitru, že jsi skutečně Ty.

    Slávek: Ty v sobě, lidech a ve světě nespatřuješ žádné zlo? Je krásné žít v iluzi blázna.

    to Slávek: Samozřejmě je v sobě i v okolním světě spatřuji, ale také rozlišuji prvky, ke kterým přirozeně tíhnu a směřuji. Zlo odsuzuji a dobro podporuji, nemám rád lži a hledám pravdu, láska u mě válcuje nenávist.

  14. Michal Post author

    Protestantko:

    1) svět byl stvořen bez utrpení podle spousty lidí, např. i podle nás, ateistů, vznikl bez utrpení – vždyť v našem Vesmíru prvních deset miliard let nebyl život, tedy nemohlo být ani utrpení.
    2) když ale Vy mluvíte o stvoření světa bez utrpení, máte pravděpodobně na mysli kreacionistickou představu “rajského” světa, kde není utrpení ani smrt. Tuto harmonii porušil člověk svým prvotním hříchem.
    3) takový svět ale nebyl možný, vzhledem k exponenciální povaze růstu VŠECH populací. Pokud teda podle vás Bible mluví o takovém světě, pak Bible nemluví pravdu. Mluví o modelu, který byl nemožný.
    4) podle mě navíc Genesis o ničem takovém nemluví, resp. příslušné pasáže jsou velmi závislé na výkladu a na interpretaci. Žádné jasné formulace o prvotním stvořeném světě bez smrti a bez utrpení tam nejsou. Usvědčte mě prosím z omylu.
    5) kromě toho po pravdě netuším, jaký to má vztah k tomuto článku (O víře)

  15. protestant

    Slávek: k zemětřesení, tsunami, bouřce … blééé
    Nemusí všemoc využít, má tedy volbu, a vaše odpověď je ano. Mohl tedy stvořit svět, kde by nebylo utrpení a přesto to neudělal. Je potom dobrý?

    protestant:
    Dobrý? Co to znamená? Myslíš dobrý pro svět, vesmír, pro člověka?
    Pro některé živočišné či rostlinné druhy by bylo dobré, kdyby lidé na Zemi vůbec nebyli. Pro ně je dobrá likvidace každého člověka. Podle mne ty při vyslovení slova dobrý nemůžeš zapomenou na to že jsi člověk a vidíš jej z antropocentrického hlediska.

Comments are closed.