Ježíšovo narození

Dnes se podíváme na to, co Bible říká o Ježíšově narození, a zda to podporuje spíš postoj ateistů, nebo věřících. Připomeňme, že podle ateistů je příběh o Ježíšovi z velké části (ne-li celý) vymyšlený, zatímco křesťané zastávají postoj, že čtyři evangelia jsou nezávislá, autentická a vysoce věrohodná svědectví o historických událostech.

První zajímavou věcí je, že ze všech 27 spisů Nového Zákona mluví popisují Ježíšovo narození jen dva. Jsou to evangelisté Lukáš a Matouš. Proč se o zázracích a dalších mimořádných událostech, provázejících Ježíšovo početí a narození, jako Betlémská hvězda, Masakr neviňátek, zjevení anděla Gabriela panně Marii, Ježíšovo narození z panny, tři mudrcové, a další, nezmiňuje třeba Pavel ve svých dopisech? Proč se o něm nezmiňuje Jan, Petr, ani další? Jejich cílem přece bylo přesvědčit své posluchače – proč by se nezmínili o těch podivuhodných věcech, pokud by o nich věděli? Proč začínají i Marek a Jan popisovat Ježíšův život až v dospělosti?

Bibličtí historikové zjistili, že evangelium sv. Marka je nejstarší, a že Matouš a Lukáš z něj oba bohatě čerpali, a každý ho svým vlastním způsobem doplnil. Janovo evangelium pak stojí bokem od synoptiků (Marka, Lukáše a Matouše), a je otázkou zda pisatel Janova evangelia Lukášovo a Matoušovo dílo vůbec znal. Nabízí se tedy úvaha, zda by nebylo možné, aby si Lukáš a Matouš okolnosti Ježíšova narození prostě vymysleli. V dalším tuto úvahu prozkoumáme podrobněji.

Matouš popisuje Ježíšovo narození v bodech takto:

1) nezmiňuje žádné okolnosti předcházející početí
2) zjevení anděla Josefovi. Pokus o navázání na Starozákonní proroctví, v němž se však praví, že dítě se bude jmenovat Immanuel. To se ale poněkud nepovedlo, protože dítě bylo pojmenováno Ježíš, nikoliv Immanuel.
3) Ježíš se narodil v Betlémě, za dnů krále Heroda. Herodes vládl do roku 4. před naším letopočtem, podle Matouše se tedy Ježíš musel narodit nejpozději v roce 4. př.n.l.
4) Mudrcové z východu přišli za Herodesem.
5) Mudrcové jdou za Ježíšem, vedeni hvězdou, přinášejí dary
6) Anděl se zjevuje Josefovi, a nabádá rodiče k útěku do Egypta
7) Josef s Marií zůstávají v Egyptě až do Herodovy smrti
8 ) Masakr neviňátek, návaznost na proroctví s Ráchel
9) Anděl se zjevuje Josefovi, a oznamuje mu, že se může vrátit zpět
10) Návrat do Galileje, usazují se ve městě Nazaret. Návaznost na proroctví, že Ježíš bude zván Nazaretský.

Lukáš pojal celé vyprávění košatěji, celý příběh propletl s paralelním líčením narození Jana. My se ale budeme soustředit na příběh Ježíše. Podstatné je, že samotné okolnosti Ježíšova početí a narození vylíčil (vymyslel si je) Lukáš naprosto jinak:

1) Anděl se zjevuje Marii ve městě Nazaret, a zvěstuje jí její nastávající panenské početí z ducha svatého. Matouš se o ničem podobném nezmiňuje.
2) Za doby Mariina těhotenství, před nástupem Qurinia na trůn dal César Augustus provést sčítání lidu. Protože Qurinius nastoupil na trůn roku 6.n.l, podle Lukáše se Ježíš narodil cca o 9 let později, než podle Matouše.
3) Lukáš se nezmiňuje o žádném Josefově vidění, nemluví o proroctví s Immanuelem.
4) Rodiče se vydali do Betléma, aby se tam nechali zapsat. Tento bod je mimochodem zcela ahistorický. Římané sčítali svoje občany, nikoliv židy, bez ohledu zda žili nebo nežili na jejich území. Na Josefa a Marii by se tedy sčítání nevztahovalo. Bez ohledu na to, ani po těch na které se sčítání vztahovalo samozřejmě nikdo nechtěl, aby cestovali do města svého původu.
5) Pastýřům držícím hlídku se zjevuje anděl, ti se pak jdou poklonit Ježíšovi. Matouš o ničem podobném nemluví.
6) Lukáš neříká ani slovo o Mudrcích, hvězdě, darech, Herodovi, masakru neviňátek, cestě do Egypta – o ničem z toho!
7) Osm dnů po Ježíšově narození ho zanesli do Jeruzaléma, nechat ho obřezat. Přinesli mu dvě hrdličky a dvě holoubata, epizoda se Simeonem a prorokyní Annou. O ničem z bodu (7) se Matouš nezmiňuje ani slovem.
8 ) Epizoda s dvanáctiletým Ježíšem v chrámu. Opět, žádný jiný evangelista ani autor epištol se o tomto nezmiňuje.

Je vidět, že je obtížné najít v těchto dvou příbězích vůbec nějaké styčné body! Tyto styčné body jsou (ne)překvapivě dány právě okolnostmi, známými z proroctví, na které se oba evangelisté snažili příběh “naroubovat”. Jde zejména o narození v Betlémě, a Ježíšův přídomek Nazaretský.

Svoji zjevnou snahu propojit Ježíšův příběh se Starým Zákonem završili Lukáš i Matouš pokusem, prokázat Ježíšův královský původ (k Davidovi) rodokmenem. Oba dva rodokmeny jsou ale naprosto odlišné, a navíc je to celé zbytečné, protože Ježíš přece nebyl Josefův syn, ale Marie počala z Boha. Někteří věřící tvrdí, že Ježíš byl královského původu přes Marii, avšak tato teze je zcela bez podpory v Písmu, navíc žádného Izraelce té doby by ani nenapadlo odvozovat rodokmen přes matku.

Navíc uvažme, jak by asi Lukáš a Matouš k takovému rodokmenu přišli – znal snad každý obyvatel tehdejšího Izraele svůj rodokmen 40 generací nazpět? Nebo si takový rodokmen vedl speciálně prostý tesař Josef?

Teze, že autoři Lukášova a Matoušova evangelia si okolnosti Ježíšova narození prostě vymysleli, tedy vysvětluje spoustu věcí najednou:

1) jak to, že o Ježíšově narození se zmiňují jen dva spisy z 27
2) jak to, že tak každý činí diametrálně odlišně
3) proč zrovna tito dva autoři přicházejí s Ježíšovým rodokmenem, a proč jsou tyto rodokmeny tak odlišné
4) jak je možná epizoda s Betlémskou hvězdou, jak se ta hvězda mohla ZASTAVIT nad novorozeným Ježíškem (zastavit NAD konkrétním místem na Zemi? Hvězda?! A jak může vůbec hvězda kohokoliv kamkoliv vést, pokud tedy není čirou náhodou PŘESNĚ na východ od kritického místa – a v tomto případě by zas tuto úlohu zastala kterákoliv hvězda, ne jen Betlémská), a jak to že se o takové hvězdě nezmiňuje naprosto žádná z mnoha vyspělých kultur té doby, které jinak astronomické události pečlivě dokumentovaly
5) jak to že žádný z mnoha tehdejších historiků nezaznamenal masakr neviňátek
6) pokud Ježíšovo narození vyvolávalo údajně tolik pozornosti, jak to že si na ně v době jeho kázání nikdo ani nevzpomněl?!
7) jak to, že se Ježíšově mesiášství podivovali i jeho bezprostřední sousedé z vesnice, kteří by snad o jeho zázračném narození měli vědět víc než dobře, a s napětím očekávat “co z nej vyroste”?
8 ) jak vysvětlit všechna ta vyplněná proroctví?
9) ahistoricita spojená se sčítáním
10) jak mohla panna počít?
atd…

Kdo z křesťanů má alespoň srovnatelně silné vysvětlení? Uvědomme si, že jednoduchá myšlenka “Matouš a Lukáš si to celé vymysleli” vysvětluje všechno. Tato jednoduchá teze si vynucuje (!) vysvětlení splněných proroctví, rozdílných rodokmenů, nesouladu mezi těmi příběhy, shodu na Betlémě a Nazaretě, rozdílů v datech narození, atd. Prostě, pokud si to Matouš a Lukáš vymysleli nezávisle na sobě, s cílem navázat Ježíšův příběh na Starý Zákon, pak bychom přímo čekali typově podobný výsledek, který také v Bibli skutečně čteme. A naopak, měl-li by Matouš a Lukáš zapsat skutečné svědectví o historických událostech, každý svým vlastním způsobem, pak by to mělo vypadat výrazně jinak, mnohem konzistentněji, věrohodněji.

A jaké jsou problémy tohoto vysvětlení? Nevím o žádných – snad s něčím přijdou křesťané v diskuzi.

408 thoughts on “Ježíšovo narození

  1. protestant

    to Slávek:

    Ta víra ti dá sílu to realizovat i v okamžicích kdy je pravděpodobnost realizace velmi blízká nule.

  2. Slávek Černý

    Protestant: Ta víra ti dá sílu to realizovat i v okamžicích kdy je pravděpodobnost realizace velmi blízká nule.

    Slávek: takže to s největší pravděpodobností ani nezrealizuješ, že ? Víra, nevíra. Každopádně je to věc, která s křesťanstvím nemá nic společného a ani pro něj není typická.

  3. protestant

    to Slávek:

    Právě že ne. Ta možnost to nezvládnout tady a teď umožňuje dělat věci méně křečovitě a tím efektivněji. V tom je síla víry. S vírou stačí začít. Dokončení může být na někom jiném, někdy jindy či v jiném světě. S takovou lehkostí se daří i věci, které se bězvěrcům zdají předem ztracené.

  4. protestant

    Na to může odpovědět jen skutečný odborník. Tím nejsem. Jen jsem reagovat na to, že jsi nikdy nepozoroval přesun hory.

  5. Slávek Černý

    Diskutujeme tu o hloupém Ježíšově výroku: “Amen, pravím vám, budete-li mít víru a nezapochybujete-li, učiníte nejen to, co jsem učinil s fíkovníkem, ale kdybyste i této hoře řekli: ‚Zvedni se a vrhni se do moře‘, stane se to.”

    To že jsi si to zase protestante překroutil je tvůj problém. Jsem přesvědčenej že v přesunu hory pomocí bagrů ti křesťanská víra nepomůže a k přesunu hory na příkaz “Zvedni se a vrhni do moře” ti také jakákoliv víra nepomůže. Nevím, jestli je to unikátní křesťanský přístup, ale je to IMHO pěkná kravina.

  6. protestant

    Tvoje přesvědčení ti nikdo nebere. Jen jej nevydávej za skutečnost.
    Já jsem naopak přesvědčen že ti ta víra pomůže. A významně.

  7. Slávek Černý

    Protestant: Tvoje přesvědčení ti nikdo nebere. Jen jej nevydávej za skutečnost.
    Já jsem naopak přesvědčen že ti ta víra pomůže. A významně.

    Slávek: poměrně odvážné tvrzení…

  8. Slávek Černý

    Potom by ale bylo logické, pokud by křesťanšťí pracovníci na stavbách nebo v lomech byli výkonnější než dělníci jiných náboženství nebo ateisté. To se myslím neukazuje.

    Pokud se tvé přesvědčení týká toho druhého případu, tak se obávám, že to ještě nikdo nikdy nepozoroval. Dokonce i ten váš guru, druhořadý venkovský šarlatán, to uváděl jen jako nadsázku. Alespoň podle Karla to nadsázka je 🙂

  9. protestant

    Ano. Je to podobenství. I ta Hejdánkova slova jsou podobenství. Ta hora nemusí být horou. Může to být cokoliv co je důležité. Takže to nemá nic společného se stavebnictvím.

  10. Slávek Černý

    Protestant: Ano. Je to podobenství. I ta Hejdánkova slova jsou podobenství. Ta hora nemusí být horou. Může to být cokoliv co je důležité. Takže to nemá nic společného se stavebnictvím.

    Slávek: aha, tak tu už máme dokonce třetí interpretaci – podobenství! Pokud je to podobenství, tak je to podobenství mimořádně hloupé. Pokud už to něco má symbolizovat, tak něco obtížného až nemožného. Rozhodně ne “cokoliv, co je důležité”. Takže se zeptám. Co obtížného, skoro nemožného, kdy víra v Krista kdy pomohla provést a zároveň neznáme nic srovnatelného provedeného bez křesťanské víry?

  11. protestant

    Slávek Černý says:
    Co obtížného, skoro nemožného, kdy víra v Krista kdy pomohla provést a zároveň neznáme nic srovnatelného provedeného bez křesťanské víry?
    protestant.
    Zkusím to:
    Albert Schweitzer, matka Tereza….

  12. Karel

    Slávek: Škoda, že svou víru nemůžeš podpořit fakty.

    Karel: Škoda. To víš, nemám tak velkou víru.

  13. Colombo

    Protestante, teď vážně, jsi opravdu idiot?

    Proč bych se já měl chlubit Stalinem, Leninem nebo Che Guevarou? Kde tě to napadlo? Jak jsi na to proboha přišel?

Comments are closed.