Dobro a Zlo

Věřící s oblibou říkají, že věda sice umí odpovídat na otázku “jak”, ale neumí odpovídat na otázku “proč”. Podle nich na otázku “proč” umí odpovídat právě (jejich, jak jinak) náboženství.

Nikdy jsem tuto myšlenku nepochopil. Věda samozřejmě v mnoha případech umí odpovídat na otázku “proč” (Proč se drát, kterým prochází proud, zahřívá? Proč padá kámen směrem k zemi? Proč se vržené těleso pohybuje po balistické křivce?) a v případech, kdy to neumí, je odpověď, kterou nabízí náboženství, stále stejná, k uzoufání neinspirativní, nudná a nic neříkající. Zní: “To Bůh…”

Jedna z mála oblastí, kde křesťané nabízejí “zajímavější” odpovědi, je oblast existence Dobra a Zla. Křesťané věří, že Zlo ve světě je důsledkem Prvotního Hříchu (připomeňme, že nic takového se nikdy nestalo, protože ani jeho protagonisté, Adam a Eva, nikdy neexistovali). Zlo a Smrt mají být trestem za Hřích.

Ponechme teď stranou četné rozdíly v tom, jak tuto myšlenku interpretují/odmítají/přijímají různí křesťané, a zamysleme se spíš nad samotným Zlem ve světě.

Jistě lze přijmout myšlenku, že za spoustu toho co vnímáme jako Zlo, mohou lidé. Vraždy, války, závist, podrazy a podvody, znásilnění, násilí všeho druhu, … toto všechno lze vnímat jako důsledek svobodné vůle a svobodného rozhodnutí konkrétních lidí. Ačkoliv by Bůh jistě mohl zasáhnout, a bránit těmto lidem v jejich zlých činech – lze pochopit proč to nedělá. Celé to lze jistě vnímat jako pokračování odklonu od Boha, započatého Prvotním Hříchem, do kterého Bůh nechce zasahovat. Potud je křesťanské vysvětlení OK.

Jenže, toto není ani zdaleka jediné zlo ve světě, naopak. Na světě je mnoho zla, které není důsledkem rozhodnutí žádného člověka, a má mnohdy otřesné následky. Zamyslíme se nad otázkou, zda a jak by mohl Bůh takovému zlu zabránit, a proč to neudělá.

Jako první uvažme tsunami v Indickém oceánu v roce 2004. V jeho důsledku zahynulo přes 200 tisíc lidí, a jedná se o jednu z největších přírodních katastrof v moderních dějinách. Ve vztahu k bohu se nyní nabízí úvaha: Bůh vzhledem ke své vševědoucnosti nepochybně věděl, že se k takové katastrofě schyluje. Mohl jí zabránit? Jistě mohl – je přece všemohoucí! Je tedy logické, že jí zabránit nechtěl. Ale proč? Chtěl tím lidem něco naznačit? Pokud ano – byl pochopen? A nemohl to udělat méně drasticky, aniž by při tom zahynuly stovky tisíc lidí??? Je přece milující…

Zcela analogická situace nastává při každé jiné přírodní katastrofě. Loni, v roce 2010, zahynulo na Haiti v důsledku katastrofálního zemětřesení přes sto tisíc lidí. Drastické záběry jsme jistě v televizi viděli všichni mnohokrát. Je i toto důsledek hříšného života lidí? Je to snad boží trest?! Pokud ano – pak proč trestal Bůh zrovna Haiti, vždyť tam je přes 96% obyvatel křesťanů! Proč nepotrestal třeba ateistické Čechy? A vůbec, samotná myšlenka že Milující Bůh takovou katastrofu VYVOLAL … je asi jen o málo horší, než myšlenka že o celé záležitosti dopředu věděl, ale nezabránil jí, ačkoliv nepochybně mohl. Obojí je neslučitelné s jeho atributy Dobrý a Milující.

Možná trochu méně viditelné, avšak také hrozné je utrpení rodičů, kterým se narodí postižené děti. Přibližně jedno ze 700 dětí je postiženo Downovým syndromem. Těžká demence až kretenismus, znetvořený obličej, mnohonásobně zvýšené riziko leukemie a dalších nemocí – a v neposlední řadě zničený život rodičů, kteří mají tu odvahu a statečnost se o takto postižené děti celý jejich život (!!!) starat. Za co Bůh tyto rodiny trestá? A za co trestá ty děti? Nebo se tyto věci dějí bez jeho vědomí? Nezávisle na jeho vůli? A proč Bůh způsobuje, nebo nezabrání tomu, aby se se železnou pravidelností 1400 dětí z každého milionu nerodilo takto postižených? Pykají snad ty děti a jejich rodiče za neexistující Prvotní hřích neexistujícího Adama a Evy? Nebo pykají za hříchy jiných lidí? A nad tím vším bdí neskonale milující, Dobrý a také Spravedlivý (!) Bůh??

Downovým syndromem však výčet genetických poruch a malformací jenom začíná, můžeme vzpomenout na Siamská dvojčata, holčičku s pěti nebo dokonce osmi (!) končetinami, srpkovou anémii, cystickou fibrózu, leprechaunismus, … a to nemluvím o všech možných nádorech na mozku, leukémii a jiných formách rakoviny a desítkách a desítkách dalších, neuvěřitelně pestrých a krutých postiženích. Všechno toto se vyskytuje i u zcela malých dětí. Čím jsou vinny? Za co je Nesmírně Spravedlivý Bůh trestá? Zdá se, že existuje-li křesťanský Bůh, pak má ve vymýšlení variant jak zničit život dítěti (nebo obecně lidem) dosti perverzní libůstku.

Člověk by mohl cynicky říct – alespoň toto Boží chování je konzistentní s charakteristikou Boha ve Starém Zákoně…

Na závěr zdůrazněme, že za předpokladu že Bůh existuje, výše uvedená fakta vůbec nepopírají Boží svrchovanost, jak píše např. profesor Heller. Ne. Existuje-li Bůh, pak klidně může být svrchovaný, a může si se svým stvořením dělat co chce (což také za tohoto předpokladu dělá).

Výše popsané vlastnosti našeho světa jsou však v přímém rozporu s tím, aby byl Bůh Milující, i s tím aby byl Dobrý. Výše uvedené dokazuje, že Bůh s takovými vlastnostmi, které mu připisují křesťané, neexistuje.

162 thoughts on “Dobro a Zlo

  1. newman

    Tím jsem se snažil poukázat na to, že změna režimu v tom prostě buď roli nehrála nebo měla vliv naprosto minimální.

  2. protestant

    A co hrálo tu roli kupodivu přesně po roce 1948 a speciálně v Česku?
    Zkuste si namalovat graf procentního zastoupení věřících či nevěřících v ČR za posledních několik set let a porovnejte s grafem nástupu komunismu. Možná vás něco trkne.

  3. protestant

    k těm pirátům:
    Evidentně jde o chybu. Dnes je nejvíce pirátů za celé období lidstva. 🙂

  4. Colombo

    Ty své kydy si běžte šířit někde jinde. Pro začátek si přečtěte, co je to (Haitské) voodoo. Krom Boha tam žádný jiný bůh není. Všechno ostatní jsou duchové, většinou předci, kteří se třeba v konkrétní rodině/klanu “dědí”, čímź se nijak neodlišují od svatých (i ti evropští jsou součástí této skupiny duchů). Hlavně když to “vysvětlení”, že se jen přimlouvají u Bondye.

    Nehledě na to, že argumentace “bůh potrestal tyhle, protože se prohřešily kvůli víře” je taky totálně mimo. K tomu vám chybí jakákoliv korelace. Tady korelujete jedinnou událost s jednou reálií. To je asi tak průkazné, jako bludy z Blesku nebo Rudého práva.

  5. G. P.

    Příspěvek k theodiceji: „Je známo, že Darwin začal pochybovat o bohu ještě před smrtí své nejmilejší dcery Annie, právě pod vlivem nejrůznějších krutostí, ke kterým v přírodě dochází. Hlavním důvodem pro něj byl objev vosičky, která klade svá vajíčka do těl jiných druhů hmyzu, přičemž housenky potom zevnitř požírají hostitele zaživa. Přijměme na chvíli předpoklad, že svět byl skutečně stvořen bohem. V tom případě by bylo nesprávné představovat si ho jako vousatého sympaťáka obklopeného andělskými kůry, ale jako sadistického fracka, který trhá mouchám křídla a pomocí lupy vypaluje mraveniště.“

  6. Michal Post author

    Přesně. Ono, “design ke krutosti” je kapitola sama pro sebe, variací na tohle téma je v přírodě velká spousta (namátkou, parazitický korýš Sacculina carcini napadá kraba a také si z něj udělá zombie, které pak jedná ve prospěch parazita, nebo motolice která zblbne mravence, donutí ho vylézt na vrcholek stébla trávy a tam zůstat, protože je tam větší pravděpodobnost že ho spolu s tou trávou sežere kráva, do které se parazit “potřebuje” dostat, atd.).

    Určitě na toto téma také napíšu článek.

  7. protestant

    Možná jej něčím naštvali. Třeba tím lovením velryb.
    Nebo tím, že se podílejí významně na oteplování planety.
    Nebo jen testuje zda jsou dostatečně obezřetní.
    Nebo je to jen geologický jev bez účasti Boha.

  8. Michal Post author

    Protestant: tak pokud by platila kterákoliv z těch prvních tří možností, tak by to asi o Bohu mnoho dobrého nevypovídalo… 😉

  9. protestant

    Dobrého? Z jakého hlediska? Z lidského? Z pohledu životního prostředí? Třeba z hlediska ostatních živočichů a flory na této planetě by bylo dobré, kdyby lidé zmizeli úplně. 🙂

  10. Michal Post author

    To je dost možné 🙂 Naštěstí, co se týká konkurence ostatních živočišných druhů, máme většinou trumfy v ruce my… a pokud je náhodou nemáme (např. setkáme-li se neozbrojeni v pustině se lvem), pak nám samozřejmě žádný bůh nepomůže.

    Ale k našemu tématu: ano, platila-li by kterákoliv z prvních třech možností, pak by bůh nemohl být ani milující, ani dobrý (v antropocentrickém, tedy běžně používaném smyslu). A u té čtvrté možnosti to platí analogicky, uvědomíme-li si, že je všemohoucí, a přesto za této a podobných situací nečinný…

  11. protestant

    Vaše hodnocení vychází z jednoho vašeho “axiomu” a to že smrt je špatná, nedobrá.

    A k našemu tématu. Proč by měl být antropocentrický smysl tím běžným?

  12. Michal Post author

    No přece protože hodnotíme my, a my jsme lidé 🙂 Logicky MY posuzujeme, co je pro NÁS dobré.

    A já mám pro Vás také otázku: napsal jste, že by Bůh mohl Japonce trestat za vybíjení velryb. Ale z čeho vlastně soudíte, že vybíjení velryb je hříchem? Kde Bůh zakázal lovení velryb?

  13. protestant

    No přece protože hodnotíme my, a my jsme lidé Logicky MY posuzujeme, co je pro NÁS dobré.

    Opravdu je to logické a správné?

  14. protestant

    A já mám pro Vás také otázku: napsal jste, že by Bůh mohl Japonce trestat za vybíjení velryb. Ale z čeho vlastně soudíte, že vybíjení velryb je hříchem? Kde Bůh zakázal lovení velryb?

    Velryba je také boží stvoření. Jako člověk.

  15. Michal Post author

    Pak musíme ovšem vysvětlit Boží nečinnost.

    Bůh je vševědoucí, tedy o přicházející přírodní katastrofě, při které zahyne spousta lidí jen na základě toho kde se zrovna nacházejí, a nikoliv na základě svých případných hříchů, dopředu věděl.

    Bůh je všemohoucí, tedy tomu mohl zabránit.

    Je-li Bůh milující, pak by asi smrti velké skupiny lidí bez ohledu na jejich případné viny měl zabránit.

    Bůh to však neučinil – tedy není takový, jaký jsme předpokládali že je 🙂

  16. Colombo

    “Dobrého? Z jakého hlediska? Z lidského? Z pohledu životního prostředí? Třeba z hlediska ostatních živočichů a flory na této planetě by bylo dobré, kdyby lidé zmizeli úplně. :-)”
    Tohle je samozřejmě totální kec. Této planetě by těžko mohlo prospět, kdyby lidé zmizeli. Téhle planetě je to jedno. Ostatní flóře a fauně taky, protože ačkoliv některé podmínky, které vznikají působením člověka jsou některým druhům nepříznivé, jiným naopak velmi prospívají. Ono třeba před člověkem byla evropa jeden velký monokulturní les, díky člověku, po tom, co ho pokácel, vykypěla biodiverzita na obrovské číslo.
    Fakt o víře a o Bohu toho vím málo, ale o biologii celkem dost. Opět se tu dostáváme do problému, jestli věda a víra spolu může koexistovat. Pokud taháte boha do mého světa biologie, tak rozhodně nemůže a můžu vám to vyvracet. Pokud ho necháte v tom jeho metafyzičnu, kam já nemůžu, tak ať.

Comments are closed.