Bible: Země je placatá!


Bible sice neříká o tvaru Země nic, přesto lze ale snadno odvodit, jakou představu o tvaru Země Bibličtí autoři asi měli. Připomeňme pro začátek, že jsou v zásadě dvě možnosti:

  1. Pravdu mají ateisté. Bible je dílem lidí, a i verše ze kterých plynou nějaké závěry o tvaru Země tedy budou odrážet dobové představy o světě.
  2. Pravdu mají věřící. Bible je buď autentické Boží slovo, nebo je alespoň Bohem inspirovaná – rozhodně ale myšlenky v ní pocházejí od Boha. Případné implikace k tvaru Země by tedy neměly být v rozporu s realitou.

Nyní se pojďme podívat na konkrétní verše. Nejdříve si povšimněme Izaiáše 40:22

Iz 40:22
On se nad kruhem Země na trůn usadil,
obyvatelé země jsou pro něj kobylky.
On prostírá nebe jako baldachýn,
roztahuje je jako stan k bydlení.

Z těchto veršů je zřejmá představa jejich autora o světě: kruhová placatá Země, nad níž je nebeská klenba, a někde tam vysoko nahoře sedí Bůh (vysoko proto, že jsou pro něj obyvatelé Země malí jak kobylky). Jsou tyto verše slučitelné s kulatou Zemí? Předně, kruh není koule. I staří Hebrejci měli pro kouli jiné slovo, než pro kruh, rozlišovali prostorové a rovinné objekty. Kromě toho, i pokud by náhodou slovo kruh znamenalo v tomto případě dosti nepochopitelně kouli, jaký význam by pak mělo slůvko nad? Kde je nad Zemí ve tvaru koule? Je to zjevně všemi směry od jejího středu, což jako určení místa nedává smysl… i kdyby snad Biblický autor měl na mysl něco ve smyslu že Bůh je všude, pak by to nepochybně vyjádřil jinak, než že Bůh sedí na trůnu nad kruhovou Zemí. Třeba tak, že prostě je všude.

O tvaru Země si lze učinit představu i z veršů Matouš 4:8

Mat 4:8 Poté ho ďábel vzal na velmi vysokou horu a ukázal mu všechna království světa a jejich slávu.
Mat 4:9 “To všechno ti dám,” řekl mu, “když padneš na kolena a pokloníš se mi.”

Všechna království světa byla vidět z velmi vysoké hory? Copak to znamená pro tvar Země? Může být na kulaté Zemi vidět celý její povrch z jakkoliv vysoké hory? Jistě že ne, autor těchto veršů opět zjevně považuje za zřejmé, že z dostatečně vysoké hory by celý povrch Země mohl být vidět! Na možnou námitku, že ta všechny království světa ukázal ďábel Ježíšovi ve vidění, se nabízí odpověď, že pak ho ale nemusel brát na horu. V takovém případě by nebyl ani žádný důvod pro to, aby evangelista zdůrazňoval jak ta hora byla vysoká, natožpak velmi vysoká.

Ten samý závěr lze učinit i z veršů Daniel 4:7-8

Daniel 4:7 Na lůžku jsem měl v mysli toto vidění: Hle, spatřil jsem, jak se uprostřed země tyčí obrovský strom.
Daniel 4:8 Rostl a sílil, až jeho vrchol dosáhl k nebi, a ten strom byl vidět ze všech konců světa.
Daniel 4:9 Měl krásné listí a hojné ovoce, kterým se všichni sytili.

Tyto verše nám nabízejí hned několik vodítek: Za prvé, strom stál uprostřed Země. To na kulaté Zemi není možné (kdepak je střed povrchu koule?), naopak na kruhové ploché Zemi to možné je. Za druhé, ten strom byl obrovský, jeho vrchol sahal až k nebi, a proto byl ten strom vidět ze všech konců světa. Na Zemi ve tvaru koule by strom nikdy nemohl být vidět ze všech míst na té kouli. Naopak, je-li Země plochá, tak by to možné býti mohlo. A za třetí, v těch verších se píše “proto byl ten strom vidět ze všech konců světa”. Kulatý svět jistě nemá žádné “konce”, naopak kruhový plochý svět konec má – je jím jeho okraj. Všechna tato vodítka se konzistentně shodují: autor těchto veršů byl přesvědčen, že Země je placatá – ergo tímto autorem, ani autorem příslušných myšlenek, nebyl Bůh.

Bibličtí autoři měli o Zemi mimochodem ještě zábavnější představy. Např. žalm 104:5 říká

Žalmy 104:5 Zemi jsi založil na jejích sloupech,
navěky jí neotřese vůbec nic

Podobných veršů je v Bibli opravdu hodně, připomeňme na závěr ještě verše Job 38:12

Job 38:12 Poručil jsi jitru někdy v životě,
ukázals někdy místo Jitřence,
Job 38:13 aby uchopila zem za okraje
a ničemy z ní hnala ven?

Ta samá představa: dostatečně mocná bytost může uchopit Zemi za okraje a vyhnat z ní ničemy ven. Kulatá Země samozřejmě nemá okraje, a vyhnat z ní kohokoliv není z pochopitelných důvodů možné. Naproti tomu u placaté Země tyto verše dávají perfektní smysl – lze si velice jednoduše představit jak hříšníci prchají k okrajům Země ve tvaru kulatého koláče a odtud pak padají do hlubin…

Bible tedy nabízí zcela konzistentní názor na tvar Země, na mnoha místech, napříč všemi Biblickými knihami. Tento názor je, že Země je plochá, (snad) kruhového tvaru. Verše, ze kterých by se dalo vyvodit že Země je kulatá v Bibli naproti tomu nejsou. Žádné.

Nejpodstatnější na celé věci ovšem je, že (všechna!) taková místa v Bibli, ze kterých lze něco usuzovat o tvaru Země, jsou přesně taková, jaká bychom očekávali že by měla být, kdyby jejich autory byli tehdejší lidé s jejich dobovými představami o světě, a jsou naprosto odlišná od toho, jak by mohla vypadat pokud by jejich autorem či autorem příslušných myšlenek byl Bůh.

Na závěr ještě připomeňme, že Zemi měly za placatou i okolní národy, zejména Sumerové, Babyloňané a Egypťané, což celý kruh důkazů završuje. Za těchto okolností věru není překvapivé, že obdobné představy sdíleli i staří Izraelci – protože to byli právě oni, kteří jsou autory Bible.

141 thoughts on “Bible: Země je placatá!

  1. protestant

    Domýšlíš to co v odpovědích není.
    Žádné “na rozdíl” tam nebylo.

    To já přece psal, že komunismus je reálné hnutí na rozdíl od toho, co si myslíš ty či colombo.
    Že je založen na diktatuře proletariátu a třídním boji.

  2. Slávek

    Protestant: To já přece psal, že komunismus je reálné hnutí na rozdíl od toho, co si myslíš ty či colombo. Že je založen na diktatuře proletariátu a třídním boji.

    Slávek: ale křesťanství je přece také reálné hnutí. Jak křesťanství tak komunismus jsou potom založeny na ideologii. Ideologie se, světe div se, jemnují křesťanství a komunismus. To je tak těžké pochopit? Obě dvě ideologie potom na lidi kladou nereálné nároky. V případě křesťanství je to pěkně vidět třeba na katolicismu, který je nejrozšířenější křesťanskou sektou. Máme tu celibát, který křiví lidské charaktery (potlačení přirozené sexuality), máme tu odmítání kondomů kvůli jakési mýtické partnerské věrnosti, kterou ještě žádná lidská společnost na světě nedodržovala. Atd, atp.

  3. Slávek Černý

    Protestant: Umíš Slávku i jiné slovo než katolicismus?

    Slávek: ??? S katolickou církví mám největší osobní zkušenost a chodím relativně často na jejich mše. Je to i suveréně největší církev u nás. Je to i církev s nejdelší historií. Je potom jasné, že pokud si mám vzít konkrétní příklad, tak nejčastěji šáhnu právě sem. To že ti to vadí je asi normální, ale přiznám se, že v konkrétních znalostech těch ostatních “drobků” u nás už mám celkem mezery a dost se mi pletou.

  4. protestant

    Mně to nevadí. Jen vlastnosti katolické církve přiřazuješ vlastnostem křesťanství. To ovšem automaticky neplatí. Katolictví je sice podmnožina křesťanství, to ale neznamená, že křesťanství má všechny vlastnosti množiny katolictví. Tedy pokud se bavíme o křesťanství, tak se nebavíme o katolictví.

  5. protestant

    Aby zase nedošlo k nedorozumění zkusím to ukázat názorně:

    Pokud by byl vlastností křesťanství celibát a odmítání kondomů, pak by to musela být vlastnost všech církví. Pokud tomu tak není, pak to nejsou vlastnosti křesťanství, ale tyto vlastnosti katolictví převzalo odjinud než z křesťanství, nebo si ji samostatně vytvořilo bez vlivu křesťanství..

  6. Slávek Černý

    Protestante, chápu vztah mezi křesťanstvím a katolictvím. Křesťanství je v praxi velmi různorodé náboženství. Jako příklad jsem uvedl největší křesťanskou církev u nás, se kterou jsem nejvíc obeznámen.

    V případě komunismu je to ale obdobné. Pod tím pojmem si můžeš představit třeba naší KSČM, Sovětský komunismus z 50 let, Kubánský komunismus, Čínský komunismus za Maa a čínský komunismus dnes, Sovětskou pierestrojku…. Všechno to jsou odlišné systémy, kde se jen velmi těžko hledá společný jmenovatel.

    Takže ten můj původní příměr Komunismu a Křesťanství skutečně v tomto případě platí. Mezi jednotlivými církvemi a jednotlivými komunistickými hnutími není až tak velký rozdíl. Jedná se prostě o různé aplikaci ideologie, které vycházejí ze společných základů.

  7. protestant

    Mně jde o jediné – o popření myšlenky že křesťanství nepočítá s reálným člověkem.

  8. protestant

    tohle jsem našel na katolickém webu:

    Uvědomte si, prosím vás, že patrně ze všech nauk pouze křesťanství počítá s hříšností člověka. Ačkoliv mu staví slovy: “Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec” (Mt 5, 48), před oči vysoký ideál dokonalosti Boží, počítá s reálnou úrovní člověka, s diferencí mezi ideálem a skutečností. Z ideálu neslevuje a člověka nezatracuje. Proč? Protože zná jednu zásadní věc, kterou řada jiných nauk vůbec nezná – milosrdenství Boží, projevující se v odpuštění. Jen díky Božímu milosrdenství nám může být odpuštěno. To je tedy další podstatná věc, kterou křesťanství zná – odpuštění. A ta umožňuje unést tento rozdíl mezi tím, co být má, a tím, co je.

    http://www.vira.cz/Texty/Knihovna/1-Jak-katolicka-cirkev-chape-manzelstvi.html

  9. protestant

    A ještě jedna katolická poznámka:
    ..Křesťanství dává člověku na jedné straně vysoký ideál mravní, náboženský a lidský, ale na druhé straně vždy počítá s člověkem, který více či méně tohoto ideálu nedosahuje, a pomáhá mu na cestě k němu….
    http://www.knihovna.net/KNIHA/0047_t.htm

  10. Slávek Černý

    No já to napsal trochu jinak: “Obě dvě ideologie mají společné to, že nelze jejich naplnění očekávat v reálném životě. ”

    A ty protestante: “Ačkoliv mu staví slovy: “Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec” (Mt 5, 48), před oči vysoký ideál dokonalosti Boží, počítá s reálnou úrovní člověka, s diferencí mezi ideálem a skutečností. Z ideálu neslevuje a člověka nezatracuje.”

    Myslím, že nejsme ve sporu. Křesťanství si svoji nemohoucnost uvědomuje – souhlas. Komunisté si možná zprvu mysleli, že jejich ideál je dosažitelný. Později už ovšem také ne.

  11. Slávek Černý

    Teď mě ještě napadá: i první křesťané si mysleli, že ideálního stavu – božího království dosáhnou ještě za svého života.

    Vidíš, těch paralel mezi křesťanstvím a komunismem je skutečně v tomto směru mnoho.

  12. protestant

    Paralela není žádná.
    V křesťanství vše záleží na Bohu a jeho milosti. Nic si nemůžeš zasloužit vlastními silami. V komunismu na pěstech. A budoucnost v komunismu si musíš vybojovat sám. Tedy naprosté opaky.

  13. Slávek Černý

    protestant: Paralela není žádná. V křesťanství vše záleží na Bohu a jeho milosti. Nic si nemůžeš zasloužit vlastními silami. V komunismu na pěstech. A budoucnost v komunismu si musíš vybojovat sám. Tedy naprosté opaky.

    Slávek: myslím, že každému je jasné, že se ty dvě ideologie značně liší. O tom není sporu. Přesto mezi nimi spatřuji mnoho paralel. Ty konkrétní jsem vyjmenoval výše a ty je nerozporuješ, jen uvádíš oblasti, kde ty podobnosti jsou menší nebo žádné.

    Mimochodem, myslím, že by s tebou mnoho křesťanů nesouhlasilo, že vše záleží na Bohu a jeho milosti a nic si nemůžeš zasloužit vlastními silami. Správně by jsi měl dodat, že dar milosti člověk musí přijmout a to tak, že v něj uvěří. A to už samozřejmě nějakou aktivní účast člověka předpokládá.

    Naopak, mnoho komunistů by s tebou nesouhlasilo, že budoucnost si musíš vybojovat sám. Citujme Lenina:

    Stát může plně odumřít, až společnost uskuteční zásadu: „Každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb“ ‚ tj. až si lidé natolik zvyknou dodržovat základní pravidla společenského soužití a až jejich práce bude tak produktivní, že budou dobrovolně pracovat podle svých schopností. „Úzký horizont buržoasního práva“, způsobující, že každý s Shylockovou[1] tvrdostí dbá, aby nepracoval o půl hodiny déle než druhý, aby nedostal menší mzdu než druhý, tento úzký horizont bude pak překročen. Rozdílení výrobků nebude pak vyžadovat, aby společnost určovala množství výrobků, které má každý dostat; každý si bude volně brát „podle svých potřeb“.

    S buržoasního hlediska lze snadno prohlásit takové společenské zřízení za „čistou utopii“ a vysmívat se tornu, že „socialisté slibují každému právo dostávat od společnosti bez jakékoli kontroly pracovního výkonu jednotlivého občana libovolné množství lanýžů, automobilů, pianin“ atd. Takovým výsměchem odbývá věc i nyní většina buržoasních „učenců“, kteří tím ukazují jak své ignorantství, tak i svou zištnou obhajobu kapitalismu.

    Je to ignorantství, neboť žádného socialistu nenapadlo „slibovat“, že nastane vyšší fáze vývoje komunismu, ale předpověď velikých socialistů, že tato fáze nastane, se zakládá na předpokladu nikoli dnešní produktivity práce a nikoli dnešního maloměšťáka, schopného ničit zbůhdarma, jako seminaristé u Pomjalovského[2] sklady společenského bohatství a žádat nemožnosti.

    Do té doby, než nastane „vyšší“ fáze komunismu, požadují socialisté nejpřísnější kontrolu míry a spotřeby, prováděnou společností a státem, avšak tato kontrola musí začít vyvlastněním kapitalistů, kontrolou kapitalistů, prováděnou dělníky, a musí být uskutečňována nikoli státem byrokratů, nýbrž státem ozbrojených dělníků.

    Z toho citátu je vidět:
    1) Komunistická ideologie počítala s “rájem na zemi”, utopií, kde není žádný boj nutný
    2) Komunisté nebyli tak naivní, aby si mysleli, že toho lze dosáhnout dříve, než nastane “vyšší fáze” komunismu.

  14. protestant

    O komunismu bych se zde nerad bavil. Ohledně křesťanství – stačí otevřít Bibli a číst.

  15. Colombo

    To stačí i v případě komunismu;)
    Ono se taky říká, že první komunisti byli křesťané:P

  16. Slávek Černý

    Bibli čtu zrovna celkem intenzivně. Momentálně Starý zákon s historickým komentářem. Jak jsme se bavili v pátek, tak je v tuto chvíli náš názor dokonce velmi blízký. Velmi jsem se u toho bavil. Přijde mi zábavné, že pastevecký národ doby železené v počtu cca 20-40 tis lidí (tj. cca velikosti Kroměříže) dokázal sepsat tak vlivnou propagandistickou knihu, která ovlivňuje miliardy lidí a spousta těch lidí jí ještě dnes doslova věří.

    Mělo to na můj názor následující vliv. K Bibli jsem získal obrovský respekt, protože byla v té době podle mě skutečně unikátní rozsahem, šíří záběru a vlivem vůbec. Na druhou stranu to posílilo můj současný despekt ke křesťanství a Judaismu. Věřit (v některých případech i doslova) 2500 let staré politické a nacionální propagandě může fakt jen naprostý kokot.

  17. Machi

    “Věřit (v některých případech i doslova) 2500 let staré politické a nacionální propagandě může fakt jen naprostý kokot.”

    To si musím někam zapsat! 🙂

  18. Colombo

    Slávek: na svou dobu to byla relativně běžná kniha rozsahem i šíří záběru. Jak jsem říkal, takovou “knihu” měl každý druhý národ.

Comments are closed.